Domů Obytná auta a vestavby Obytné vestavby Crashtest obytné dodávky – velké auto neznamená vyšší bezpečnost

Crashtest obytné dodávky – velké auto neznamená vyšší bezpečnost

Německý autoklub ADAC provedl simulovanou srážku tovární obytné vestavby a osobního automobilu. Takovou, jaké jsou na silnicích nejběžnější. Výsledky nedopadly pro karavanisty tak dobře, jak by se mohlo zdát. Velký vůz ani vysoký posez vás nemusí ochránit. A posádka vzadu je na tom ještě hůře.

Obytných automobilů na silnicích přibývá a obytných vestaveb v běžných plechových dodávkách ještě více. ADAC se proto rozhodl prověřit jejich bezpečnost při čelním crashtestu s lehkým přesazením – jedná se o nejčastější typ čelního střetu například na okresních silnicích a při předjíždění.

V rychlosti 56 km/h se proti sobě pustily vozy s hmotností 3 500 kg vs. 1 700 kg. Srážka je devastující.

Oba řidiči v ohrožení

Deformační zóny osobního vozu tolik energie nejsou schopny absorbovat, kabina se hroutí a pro otevření dveří je potřeba těžká technika hasičů. To komplikuje případnou záchranu cestujících. Jak ale dopadl obytný vůz?

Riziko zranění – zelená nejnižší, tmavě červená nejvyšší.
Vlevo obytná vestavba, vpravo osobní automobil.

O mnoho lépe bohužel ne – prostor pro posádku utrpěl značné deformace, přední kolo se utrhlo a promáčklo podlahu u nohou, opěradlo řidiče je nakloněné dozadu a volant se vystrčil dopředu a nahoru, přímo proti řidiči. Dveře řidiče otevřela až těžká technika, ty u spolujezdce šly ručně, ale až s větším použitím síly. Boční dveře nešly otevřít vůbec.

Cestujícím vzadu hrozí vážná zranění

Ještě horší je to na zadní lavici v obytné vestavbě. Jediný pasažér s dobrou ochranou je dítě ve kvalitní autosedačce. Dospělé cestující ohrožuje hned několik věcí:

  • Zborcená konstrukce zadní lavice odhaluje trubkový rám opěradla, při pohybu hlavy dozadu se o něj hlava silně udeří.
  • Bezpečnostní pásy bez pyrotechnických předpínačů mohou způsobit vážná vnitřní zranění.
  • Cestujícím hrozí riziko vážného poranění hlavy po střetu s opěradlem řidiče, které se ohnulo směrem dozadu.

Další vážné problémy pak hrozí, pokud se vůz po srážce převrátí na bok, což se i nyní téměř stalo. Cestující pak ohrožují volně uložené předměty či pád poškozeného nábytku a vybavení vestavby.

Nábytek srážku nevydrží, plyn je bezpečný

Závěsné skříňky, jejich dvířka a zejména uložený obsah při srážce lítají vnitřním prostorem s obrovskou energií. Kuchyňský blok se zcela utrhnul z uchycení v podlaze. Potraviny, nádobí, příbory a nože, těžké PET lahve, ale také TV či tablet a další věci mohou být ve voze při srážce smrtelnými.

Dobře naopak dopadla postel, náklad uchycený popruhy v zavazadlovém prostoru a také plynové lahve. Bezpečnostní regulátor včas zareagoval a vypnul automaticky přívod plynu, čímž se snížilo riziko požáru či výbuchu plynu.

Co na to výrobci?

Pokud si (stejně jako já) namlouváte, že v obytné dodávce sedíte vysoko a díky velké hmotnosti vozu jste při srážce lépe chránění, není to pravda. I malé osobní vozy nabízí v takovém případě často vyšší bezpečnost.

Dodávky totiž mají naprosto nedostatečné deformační zóny a rychle dochází ke zborcení prostoru pro řidiče, kterého navíc ještě ohrožuje volant. Problémem je proti osobním vozům také výrazně nižší počet airbagů.

Zapracovat je nutné také na pevnosti obyté vestavby – zde ale narážíme na známý problém hmotnosti a doložnosti. Řešením by ale bylo, kdyby například kuchyně byla v vespod přišroubovaná k podvozku vozidla, nikoli k dřevěné podlaze. Výrazně pevnější musí být také sedací lavice – konstrukce z lehčené překližky k tomuto účelu zkrátka nemá dostatečnou pevnost a chybí zde minimálně ocelový rám i ve spodní části.

To ale stále mluvíme o továrních obytných vozech s homologací, ze sociálních sítí i svého okolí jistě znáte celou řadu podomácku vyrobených vozů, kde naleznete nábytek s obchodních domů, kachličky v kuchyni, nedostatečně zajištěné úložné prostory, volně uložená kola či lyže a mnoho jiných nedostatků. Jak je vidět z crashtestu, není radno tuto stránku věci podceňovat.

Jak zvýšit bezpečnost cestujících za jízdy

  • Těžké věci dávejte dolů, lehké nahoru. Do horních skříněk patří hlavně oblečení a jiné lehké předměty.
  • V obytném prostoru vozte co nejméně věcí, využívejte co nejvíce zavazadlový prostor nebo garáž. Používejte bezpečnostní popruhy a oka v podlaze.
  • Nenechávejte nic v otevřených poličkách nebo kuchyňském dřezu. Snažte se místo porcelánu a skla používat lehčí alternativy nádobí. Pozor na nože a podobné předměty.
  • Za jízdy vždy sklopte nebo demontujte jídelní stolek. Je to sice nepohodlné a nikdo to nedělá, ale při nárazu Vám to ušetří mnoho nepříjemností.
  • Vařte si kafe a lehejte do lůžka POUZE když vůz stojí. Jedete na dovolenou, udělejte si čas na přestávky. I cesta je přece cílem.
  • Když vybíráte nový vůz, zvažte příplatky za bezpečnostní asistenty, airbagy apod. Televize sice vypadá uvnitř lépe než asistent nouzového brzdění, ale nezapomeňte, že s sebou vozíte to nejcennější, co máte.

Šťastnou cestu! 😉

Text: Jan Bordovský, Foto: © ADAC / Uwe Rattay, Zdroj: Tisková zpráva ADAC

Exit mobile version