Domů Svět karavaningu Výstavy a srazy REPORTÁŽ: Caravaning Brno ukázal svůj význam, účast byla rekordní

REPORTÁŽ: Caravaning Brno ukázal svůj význam, účast byla rekordní

Letošní 18. ročník tradiční podzimní výstavy Caravaning Brno neměl na růžích ustláno. Konal se po loňském výpadku v době, kdy se znovu zpřísnila protiepidemická opatření, poprvé bez dalších doprovodných veletrhů, a navíc v situaci, kdy se na trhu doslova před očima snižuje dostupnost obytných vozidel k prodeji.

Ukázalo se, že dlouhá tradice, bohaté zastoupení vystavovatelů, zajímavý doprovodný program a v neposlední řadě také výborné technické i lidské veletržní zázemí, výstavu podržely i v této nejisté době. A nejen podržely – mnoho vystavovatelů se shodlo, že se jednalo o nejlepší ročník v historii.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Tuto reportáž píšu jako člověk, který se jako vystavovatel zúčastnil všech ročníků od samého počátku Caravaningu Brno. Vím, jak těžké bylo tento veletrh u nás vůbec prosadit, jak jej v počátcích každý rok naplnit, jak obhájit jeho pozici vůči nesrovnatelně větší německé konkurenci, jak jej udržet dostatečně pestrý a jak jej udělat zajímavý pro návštěvníky i v době ekonomické krize nebo aktuální pandemie.

Vím, že si to vše žádá obrovské lidské nasazení, které dalece překonává stále malý český trh. Ani čeští prodejci karavanů nemají vždy snadnou pozici při získávání nedostatkových novinek v termínu, kdy jsou potřeba na důležitějších veletrzích po celé Evropě. S nelibostí proto čtu někdy dosti nevybíravou a často i vylhanou kritiku brněnské výstavy na sociálních sítích – ano, není sice pupkem karavaningového světa, ale z českého potenciálu pravidelně vytěžuje téměř maximum.

Letos se podařilo exponáty opět naplnit dvě veletržní haly – výstava se přesunula do hal V a F, kdy menší „véčko“ bylo plně obsazené většinou vystavovatelů, zatímco „efko“ hostilo prémiové značky a bylo o něco vzdušnější – což ovšem vůbec nebylo na škodu, protože zajímavé vozy měly dost prostoru vyniknout.

Brno snese srovnání se zahraničím

Caravaning Brno byl tento rok vůbec poprvé pořádán jako samostatný projekt, tedy bez doprovodu jiných výstav. Nervozita proto byla velká. Vystavovatelé se sice mohli těšit na skvěle definované návštěvníky, kteří přišli výhradně za karavaningem, žádné školní zájezdy zbloudilé z veletrhu tance a sportu. Ale přijde jich dost?

Branami nakonec prošlo více než 18 000 návštěvníků. Je to poprvé v historii, kdy máme přesnou statistiku návštěvnosti a zároveň je to na český trh úctyhodné číslo. Navíc je téměř jisté, že část návštěvníků odradila bezpečnostní opatření kvůli covid-19 a kontroly u vstupu.

V tomto ohledu patří pořadatelům obrovský palec nahoru, především pokud srovnáme toto číslo s právě ukončeným veletrhem v Lipsku a jeho 30 000 návštěvníky. Ten přitom v Německu těží z úplně jiné uživatelské základny, navíc je větší o několik hal, které vedle karavanů zaplňuje oblíbená výstava cestovního ruchu.

Výhled do budoucna je navíc velmi pozitivní, protože i ke Caravaningu přibudou KONEČNĚ také veletrhy cestovního ruchu GO a Regiontour. Spojení, po kterém jsem volal již před téměř deseti lety, se konečně povedlo dojednat, a pro návštěvníky to bude znamenat jediné – spojení výběru obytných vozidel s inspirací na kempy, turistické atrakce, regionální speciality a cesty po ČR i po světě. Přesně v tomto duchu celému světu již dlouho kraluje veletrh CMT Stuttgart a úspěšně se tento koncept prosazuje i na zmíněném Touristik & Caravaning v Lipsku.

Zastoupena většina českého trhu

Co se čísel týče, letošního ročníku se zúčastnilo téměř sedmdesát vystavovatelů a v halách se mi povedlo napočítat přibližně 180 vystavených obytných aut, vestaveb a karavanů. A to rozhodně není málo. Trendy v prodejích jsou jasné a projevují se i na vystavených exponátech – jen velmi málo z nich tvořily obytné přívěsy a obytné vozy s alkovnou. Převažovaly naopak obytné vestavby, polointegrované vozy a stále větší nabídka prémiových modelů. Zpátky do módy se také dostávají zvedací střechy u obytných vestaveb.

Velmi pozitivní byla účast nových malých firem, nabízejících lehké karavany nebo jejich terénní modifikace, střešní stany nebo nástavby na pick-upy. Na trhu se také objevila nová v ČR vyvinutá chemie do WC (o té budu psát v samostatném článku).

Z velkých značek jich zde několik chybělo – stánek zde neměla například Adria, LMC nebo Pilote. Některým firmám by se za současné situace s nedostatkem vozidel veletrh nevyplatil, jiné zvolily z různých důvodů následující veletrh v Praze. Jak už jsem ale uvedl výše, návštěvníci rozhodně nepřišli zkrátka.

Doprovodný program bavil i vzdělával

Velice zajímavý mix prezentací nabídl letošní doprovodný program, který vznikal i za přispění našeho webu CamperLIFE.cz. Kombinace technických, praktických a cestovatelských témat přilákala rekordní počet zájemců a u některých prezentací hlediště doslova praskalo ve švech.

Diváci tak mohli na pódiu sledovat například vyprávění Martina Greši o půjčování a cestování s karavany v USA (CK Travel Amerika), Michal Kůra ze Slovinské centrály cestovního ruchu představil Slovinsko jako atraktivní kempingovou destinaci, Honza Pacovský (Vanisti.cz) uvedl do problematiky výběru obytné vestavby a cestování s dětmi, Asociace kempování a karavaningu ČR informovala návštěvníky o současném rozvoji stellplatzů u nás, Lukáš Janoušek z Campiri představil možnosti pronajímání vlastního obytného vozu a Tomáš Brabec z Karavany PRO posluchače poutavě informoval například o energetické soběstačnosti karavanů nebo používání internetu na cestách.

Velký zájem vyvolal motorkář a cestovatel Vojta Lavický, který přivezl skvělou prezentaci o cestování a kempování na Balkáně. Hlavní hvězdou letošního ročníku pak byl Tomáš Vejmola alias Tomík na cestách, který publikum bavil svou cestou v Tuktuku z Thajska až na Moravu.

Přístí ročník odstartuje novou etapu

Veletrh Caravaning Brno se tak i v letošním nejistém roce ukázal jako velmi pestrá, zábavná, poučná a z hlediska vystavovatelů výborně obsazená akce, které chybělo jen velmi málo k tomu, aby se stala přehlídkou opravdu celého českého kempingového trhu. A za to si zaslouží uznání.

Příští rok, který přinese již zmíněné spojení s veletrhy cestovního ruchu, nabídne mnoho nových možností, jak celé téma komplexně uchopit a udělat ještě atraktivnějším pro návštěvníky i firmy. Osobně věřím, že to bude skvělý začátek nové generace cestovatelských veletrhů u nás.

PRAKTICKÉ INFORMACE:

Oficiální stránku veletrhu Caravaning Brno: www.caravaning-brno.cz

Datum příštího ročníku: 3.-6. listopadu 2022

Text a foto: Jan Bordovský

Exit mobile version