Domů Doporučujeme TEST: Zimní pneumatiky pro obytné automobily

TEST: Zimní pneumatiky pro obytné automobily

V běžných spotřebitelských testech se zimní pneumatiky pro obytné automobily prakticky neobjevují. Když už, setkáme se spíše s rozměry vhodnými pro menší dodávky. Jak tedy vybrat tu nejvhodnější a kde získat jejich recenze?

Většina článků s testy zimních pneumatik naše média přebírají od německého autoklubu ADAC, který tato srovnání provádí pravidelně a testuje také letní či celoroční pneumatiky nebo verze pro SUV a menší dodávky typu Transporter apod.

Test zimních pneumatik pro Fiat Ducato a jemu podobné vozy, tedy do velké míry i pro obytné automobily a vestavby, vyšel u Adacu naposledy před mnoha lety. Naštěstí však podobnou zkoušku udělali v roce 2018 také v redakci německého karavanistického časopisu Promobil. Ačkoli se jedná o tři roky starý test, dobrou zprávou je, že testované zimní pneumatiky se běžně prodávají dodnes a jeho výsledky se tedy lze docela spolehlivě řídit.

V testu se objevilo sedm v německu nejoblíbenějších zimních dodávkových pneumatik s rozměrem 225/70 R15. To je u vozů typu Fiat Ducato a spol. nejběžnější rozměr, navíc je to rozměr, který pro své podvozky s celkovou hmotností do 3,5 tuny sám Fiat na zimu doporučuje!

Zastoupeny jsou známé modely Michelin Agilis Alpin, Continental Van-Contact Winter, ale i levnější alternativa v podobě GT Radial Maxmiler WT2. Dalšími pneumatikami v testu byly ještě Goodyear Cargo Ultragrip 2, Maxxis Vansmart Snow WL 2, Nokian WR C 3 a Vredestein Comtrac 2.

Testovalo se na sněhu, v mokru i za sucha

Redakce se snaží o co nejvíce nezávislé testy uvedených pneumatik. Za testy od výrobců nedostává žádnou odměnu a většinu pneumatik si sama kupuje. Testovací metody si vyvinula sama, aby co nejlépe odpovídaly provozu obytného automobilu a zároveň byly testy dlouhodobě navzájem srovnatelné.

Test zimních pneumatik na sněhu obsahuje:

  • Brzdný výkon – plné brzdění se systémem ABS z 50 na 10 km/h na uježděném sněhu.
  • Trakce – měří se tažná síla při pokusu o rozjezd na rovnoměrně uježděném sněhu.
  • Ovládání – měří se čas jízdy na zasněženém okruhu o délce 1 600 m.

Zima na cestách však není jen sníh a led, ale je to také také velmi často mokrá vysolená silnice nebo suchý povrch. Proto je důležité, jaké výkony i zde jednotlivé pneumatiky podávají. Testovací proces je následující.

Test zimních pneumatik za mokra obsahuje:

  • Brzdný výkon – plné brzdění se systémem ABS z 80 km/h do zastavení na mokrém asfaltu.
  • Boční vedení – měří se maximální boční zrychlení na zavlažovaném asfaltovém kruhu o průměru 80 metrů.
  • Ovladatelnost – na 1 823 metrů dlouhém okruhu se měří maximální průměrná rychlost jízdy.
  • Podélný aquaplaning – určuje se při přímé jízdě v km/h s 15% skluzem.
  • Příčný aquaplaning – měří se přilnavost při průjezdu vodou na okruhu. Příčné zrychlení se vyhodnocuje v m/s².

Test zimních pneumatik na suchém asfaltu obsahuje:

  • Brzdný výkon – plné brzdění s ABS z rychlosti 100 km/h do zastavení na suchém asfaltu. Počítá se průměr z deseti platných pokusů.
  • Ovládání – jízda na testovacím okruhu, v potaz se bere bezpečnost jízdy a čas na kolo.
  • Valivý odpor – koeficient valivého odporu v kg/t se zjišťuje na válcové zkušební stolici.
  • Hluk z odvalování – hluk se měří na normovaném asfaltu při jízdě s vypnutým motorem v rychlosti 80 km/h.

Výsledky testu potěší i zklamou

Dobrou zprávou tohoto testu je, že všechny pneumatiky lze – více či méně – doporučit ke koupi. Žádný model zde vyloženě nepropadl.

Tou horší zprávou je, že konkurence i nabídka pneumatik v tomto segmentu, ať již rozměrově, či z hlediska nosnosti, je velmi slabá, a technický vývoj pozadu. I ty nejlepší pneumatiky v tomto testu totiž svými hodnotami ani zdaleka nedosahují kvalit pneumatik pro osobní vozy. Projevuje se to pak mimo jiné na délce brzdné dráhy, ale i jiných parametrech.

1. místo v testu – Continental Van-Contact Winter

Celkové hodnocení – 8.8 bodů
VÝRAZNĚ DOPORUČUJEME

+ dobrá trakce na sněhu
+ výborné výsledky za mokra
– horší dynamika na suchém povrchu

Průměrná cena: 3 100,- Kč/ks


2. místo v testu – GT Radial Maxmiler WT2

Celkové hodnocení – 7.9 bodů
DOPORUČUJEME

+ vyvážený výkon, neztrácí ani na sněhu
+ dobrá přilnavost za mokra
+ ovladatelnost na suché silnici
– náchylnější k aquaplaningu v nižší rychlosti

Průměrná cena: 2 300,- Kč/ks


3. místo v testu – Michelin Agilis Alpin

Celkové hodnocení – 7.9 bodů
DOPORUČUJEME

+ dobrý výkon na sněhu, krátká brzdná dráha, dobrá trakce
+ bezpečná na mokré i suché silnici
– delší brzdná dráha a slabiny v průjezdu zatáčkami na suchu, náchylnější k aquaplaningu

Průměrná cena: 3 300,- Kč/ks


4. místo v testu – Vredestein Comtrac 2

Celkové hodnocení – 7.9 bodů
DOPORUČUJEME

+ vyrovnaný výkon na mokré vozovce
+ příjemná ovladatelnost na suché vozovce
– horší výkon na sněhu
– nižší komfort jízdy

Průměrná cena: 2 300,- Kč/ks


5. místo v testu – Goodyear Cargo Ultragrip 2

Celkové hodnocení – 7.8 bodů
DOPORUČUJEME

+ výborné brzdění na suchu
+ vyrovnaný jízdní projev
+ bezpečné chování v zatáčkách na suchu, mokru i na sněhu
– delší brzdná dráha na sněhu
– náchylnější k aquaplaningu

Průměrná cena: 3 100,- Kč/ks


6. místo v testu – Maxxis Vansmart Snow WL 2

Celkové hodnocení – 7.5 bodů
DOPORUČUJEME

+ vyvážený a bezpečný projev na suché a mokré silnici
– slabší jízdní projev a nižší přilnavost v zatáčkách na sněhu
– náchylnější k aquaplaningu
– nížší komfort jízdy

Průměrná cena: 2 800,- Kč/ks


7. místo v testu – Nokian WR C 3

Celkové hodnocení – 6.6 bodů
DOPORUČUJEME S VÝHRADAMI

+ špičkový výkon na sněhu
+ dobré samočistící vlastnost dezénu
– nejhorší výsledek na mokrém povrchu (dlouhá brzdná dráha, náchylnost k aquaplaningu)
– nižší komfort jízdy

Průměrná cena: 2 500,- Kč/ks

Na sněhu má nejstabilnější výsledky Nokian

V celkovém hodnocení nejhorší Nokian si vede výborně na sněhu, kde ve všech disciplínách obsazuje druhé až třetí příčky. Nejkratší brzdnou dráhu má Continental (i když jen o deset centimetrů proti Nokianu), ovladatelnost na okruhu pak nabízí nejlepší Goodyear s Nokianem v těsném závěsu. Trakci na sněhu mají nejlepší Michelin a Continental se stejnou hodnotou, těsně za nimi je opět Nokian. Ve všech sněhových disciplínách naopak dopadají nejhůře Maxis a Vredestein, ačkoli jejich výsledky nejsou vyloženě propadákem.

Continental kraluje na mokrém povrchu

V pěti testovacích disciplínách na mokré vozovce suverénně kraluje Continental Van Contact Winter, který skončil dvakrát první a třikrát druhý. Výbornou stabilitu a odolnost vůči nebezpečnému aquaplaningu prokázal Vredestein, kterému se nevedlo jen v brzdné dráze, kde skončil třetí. Celkově dobře si na mokru vedl i GT Radial. Suverénně nejhorší je zde Nokian, který skončil poslední ve čtyřech disciplínách a jednou předposlední. Výrazněji propadl v bočním aquaplaningu a také brzdné dráze, kterou měl o pět a půl metru delší než vítětny Continental. Dobře si nevedl ani Goodyear, který končil téměř vždy předposlední.

Vredestein vede na suchu, ale je nejhlučnější

Suchá silnice patřila v brzdné dráze Goodyearu a Vredesteinu, v ovladatelnosti vedl Vredestein s GT Radial. Nejhorší výsledky zde předvedl Michelin. Ten se ukázal jako nejtišší pneumatika v testu, zatímco Vredestein byl tou nejhlučnější. Valivý odpor má nejmenší ze všech Maxiss Vansmart a Vredestein, na konci tabulky naopak skončil Continental.

Jak jsem již psal výše, žádná pneumatika neskončila jako vyložený propadák. Hodnoty jsou však až na výjimky průměrně, srovnáváme-li je s hodnotami, které dosahují kvalitní pneumatiky pro osobní automobily. Zde se výrobcům otevírá ještě velký prostor pro zlepšení.

Přesné hodnoty, kterých pneumatiky dosáhly v jednotlivých testech, můžete najít v tabulkách u původního německého článku na tomto odkazu.

Text: Jan Bordovský (s využitím dat Promobil.de)
Foto: Ingolf Pompe/Promobil.de a archiv redakce

Exit mobile version