Domů Cestování a camping Rady na cestu ZIMNÍ KARAVANING (1): Příprava obytného vozu na kempování v zimě

ZIMNÍ KARAVANING (1): Příprava obytného vozu na kempování v zimě

Se sněhem a mrazy kempovací sezóna nekončí – tedy rozhodně ne pro všechny. Zimní karavaning je čím dál oblíbenější, přeci jen kempování v zasněžené krajině má svou atmosféru. Připravili jsme pro vás seriál článků, kde vám zkusíme zimní karavaning představit se vším všudy. A začneme rovnou přípravou vozu na zimní sezónu.

Spousta uživatelů obytných aut a karavanů své vozidlo přes zimu odstaví a čeká na novou sezónu. Pro čím dál větší skupinu karavanistů však sezóna nekončí nikdy. A je pravdou, že pokud jednou objevíte krásu zimní krajiny a společné venkovní aktivity, po kterých se můžete zahřát v pohodlí svého karavanu, určitě si tuto atmosféru rádi zopakujete.

Zima je ale náročná pro lidi i techniku, a s obytným autem si ji užijete bez problémů, jen pokud připravíte a zkontrolujete vše potřebné. Pojďme se nyní podívat na kontrolní seznam hlavních bodů.

Kontrolní seznam pro zimní karavaning

V tomto seznamu najdete nejdůležitější doporučení a rady, jak si pohodlně a bezpečně užít zimní kempování. Přidáváme také pár tipů na výbavu, která by se vám mohla hodit.

  • Úklid odhalí možné problémy. Důkladná očista auta zevnitř i zvenčí často odhalí skryté nebo neřešené problémy, od zatékání střešního okna, uvolněné vruty v nábytku, vady laku, až po popraskané plynové hadice. Proto je dobré obytný vůz nebo karavan před zimní i letní sezónou podrobit generálnímu úklidu a potřebné péči.
  • Kontrola topení: Přezkoušejte s předstihem před dovolenou topení, bojler na teplou vodu a plynové rozvody. Získáte tím čas k provedení možných oprav. Kontrolujte, zda topení spíná spolehlivě, zda nedochází k výpadkům plynu a fungují také všechny rozfuky vzduchu.
  • Kojtrola bojleru: Vyhřejte vůz, zacvakněte protimrazový ventil, napusťte a zapněte bojler. Kontrolujte případné úniky vody způsobené poškozením mrazem nebo netěsnostmi.
  • Máte na palubě akumulátor LiFePO4? Zeptejte se výrobce, jak s konkrétním modelem zacházet v mrazu. Obecně jim zima nevadí, ale některé akumulátory se v nízkých teplotách nebudou nabíjet, nebo jen velmi pomalu. Vyhřejte vozidlo a připojte jej s předstihem k elektrické síti, aby se baterie dobila.
  • Pokud váš vůz v zimě špatně startuje, jsou slyšet rány a z výfuku vychází kouř, pak je nejvyšší čas pro nové žhavicí svíčky. Hlavně ve velkých mrazech mohou dělat staré žhavičky velké problémy. Nové žhavicí svíčky navíc snižují spotřebu paliva a vznik sazí při startu.
  • Dbejte na kvalitu nafty. Do velkých mrazů, nebo pokud vůz často stojí, tankujte naftu bez biosložky, prémiovou naftu, nebo přidávejte aditiva. U moderních motorů je to v zimě extrémně důležité. Na toto téma chystáme samostatný článek.
  • Kontrola osvětlení: Zkontrolujte všechna světla, v zimě je budete potřebovat. Zkontrolujte také, zda máte náhradní žárovky pro všechna vnější světla.
  • Antikorozní ochrana podvozku a laku. Nové dodávky, obytná auta ani karavany nemají z výroby zrovna ideální ochranu proti korozi. Podvozek je dobré co nejdříve po koupi vozu ošetřit ochranným nástřikem proti korozi a dutiny karosérie opatři voskem. Před zimou zkontrolujte a opravte vady laku, solný roztok a posypový štěrk se na karosérii projeví velmi rychle a agresivně.
  • Péče o gumové profily dveří a oken. Gumová těsnění v zimě rády přimrzají. K tomuto účelu se hodí silikonový olej nebo specializované přípravky na jejich ošetření, které těsnění udržují pružné a chrání před nepříjemným přilepením a následným trháním či práskáním. U akrylových oken je třeba dbát na použití silikonového oleje bez kyselin.
  • Doklady k vozidlu. Možná vám to přijde jako banalita, ale problémy s propadlou STK nebo neplatnou zelenou kartou nejsou nijak výjimečné. Také při cestách do zahraničí si zkontrolujte cestovní a havarijní pojištění a asistenční služby.
  • Nemrznoucí kapalina v ostřikovačích. Máte kvalitní nemrznoucí směs do ostřikovačů? Používejte takovou, která odolá alespoň do -25 °C. Nepoužívejte domácí experimenty s lihem. Pokud máte v nádržce dostatek letní kapaliny, odsajte ji, jinak sníží účinnost té zimní.
  • Promazání výsuvného schůdku a stabilizačních nožek. Podvozkové komponenty jsou naplno vystaveny venkovním vlivům a nečistotám za jízdy. Vyčistěte a promažte důkladně mechanismus výsuvného schůdku i podpěr karavanu. Existují i zimní maziva odolná proti slané vodě.
  • Teplo od podlahy: Pokud budete kempovat s elektrickou přípojkou, nebo máte dostatečně výkonnou baterii, a je vám v karavanu zima na nohy, mnozí dodavatelé karavanových doplňků nabízí topné rohože na 12 nebo 230 V, a to v různých velikostech. Hodí se zejména pro koupelny nebo k sedací sestavě ve vozech bez vyhřívané zdvojené podlahy.
  • Stěrače čelního skla. Není nic nebezpečnějšího, než jezdit naslepo ve sněhu a plískanici. Při škrábání předního okna přimrzlé stěrače nikdy neodtrhujte. Gumičky jsou na to velmi choulostivé. I u moderních stěračů lze snadno vyměnit jen stírací gumičky, což je levná záležitost a může se provádět i vícekrát ročně. Stoprocentní stěrače jsou nejen v zimě základem! Gumičky koupíte v metráži a náhradní vždy vozte s sebou.
  • Kontrola startovací i nástavbové baterie. Pokud není startovací baterie v kondici, zima pro ni bude o to náročnější. Změřte napětí a zvažte její životnost. Pokud lze baterii otevřít, zkontrolujte a dolejte destilovanou vodu. Očistěte kontakty od oxidace, namažte je tukem nebo sprejem na kontakty a dotáhněte všechny spoje.
  • Zimní pneumatiky mají svou životnost, a nejedná se jen o hloubku dezénu. Před cestou si ověřte podmínky v cílových zemí (např. nejmenší hloubka dezénu je na Slovensku 3 mm, v Rakousku 4 mm, v Německu jen 1,6 mm a v Polsku zimní pneumatiky povinné dokonce nejsou vůbec). Zkontrolujte také jejich stáří podle DOT kódu (XX XX znamená týden a rok výroby) a případné praskliny či jiné pohledové poškození.
  • Dotankujte plyn. Spotřeba plynu je v zimních podmínkách velmi vysoká. Na výlet tedy vyrážejte ideálně s plnou zásobou či novou lahví plynu. Pokud máte lahve umístěné ve vytápěném prostoru uvnitř vozu, nemusíte shánět čistý propan. Ten volte v případě, že máte lahve například ve skříňce na oji karavanu, kde lahve mohou prochladnout. Pokud máte plynovou nádrž a LPG tankujete na čerpacích stanicích, nezapomeňte na adaptér vhodný pro země, kam jedete.

V příštích dílech seriálu se podíváme na doporučené doplňky, kvalitu paliva, výhody vodního topení v obytných vozech i rady, jak karavan správně zazimovat, pokud vás zimní karavaning neláká.

Text: Jan Bordovský
Foto: AI / archiv redakce

Exit mobile version