Domů Obytná auta a vestavby 4x4 Camper Volvo 6×6 z roku 1979: Z vojenské sanitky expedičním obytňákem

Volvo 6×6 z roku 1979: Z vojenské sanitky expedičním obytňákem

Přestavět bývalou vojenskou sanitku na expediční obytné auto trvalo partě z německého časopisu Explorer Magazin více než rok a půl. Téměř hotový projekt byl k vidění na stánku časopisu v rámci veletrhu Caravan Salon Düsseldorf. A vzbudil velký zájem!

Chlapi, kteří s ním jezdili na vojně, ženy zaujaté netradiční zelenkavou barvou i teenageři spatřující v něm skvělou kulisu na své vanlife instagramové profily. Vojenské Volvo C304 z roku 1979 vyvolávalo zájem, nostalgii a emoce snad v každém, kdo kolem něj prošel.

Hranatý a striktně účelový design sedmdesátých let má pro fanoušky cestování stejné kouzlo jako pohon 6×6 s portálovými nápravami a nezničitelným motorem. Vozy Volvo C304 švédské armády jsou díky tomu poměrně oblíbené mezi dobrodruhy z celé Evropy – byly navrženy do tvrdých podmínek severské tundry, jsou robustní a zároveň lehké a obratné – navíc jsou poměrně dobře k sehnání za dostupné ceny (aktuálně se pohybují i pod půl milionu korun a krátké verze 4×4 stojí ještě méně).

Celková cena této konkrétní přestavby se pohybuje okolo 1,25 milionu korun, a to včetně pořízení vozidla.

Světle zelená obytná verze z tohoto článku s mořským kajakem na střeše, slouží jako redakční vozidlo časopisu Explorer Magazin. Majitelé vůz pojmenovali láskyplně „Cnut“ a z jeho postupné přestavby vznikla řada videí na YouTube – najdete je ZDE.

Obratný náklaďák, který vyhrál Dakar

Cnut je bývalou sanitkou ze švédské armády, má trvalý pohon 4×4 obou zadních náprav a přiřaditelnou přední nápravu. Uzávěrky diferenciálů jsou samozřejmostí. Vůz je svou světlou výškou a průchodností terénem přirovnáván k legendárnímu Unimogu. Armáda si s ohledem na skandinávskou krajinu vyžádala úzké a obratné vozidlo (C304 má na šířku jen 193 cm) – díky tomu tento model snadno projede v lesním porostu, mezi stromy a po úzkých lesních cestách.


Svou obratnost i terénní schopnosti prokázal v roce 1983 také na rallye Paříž-Dakar, kde zvítězil v kategorii nákladních aut pod 10 tun.

Pod kapotou je netradičně benzínový řadový třílitrový šestiválec s výkonem 117 koní – jedná se o rozšířený motor B30, který byste našli v osobních automobilech Volvo z té doby, ale také lodích, zemědělské technice, průmyslovém nasazení a dokonce i některých závodních autech.

Nástavba je pohodlná, cestování méně

Obytná nástavba má kostru z ocelových jeklů potažených hliníkovým plechem a nabízí spaní pro dvě osoby. Prošla výraznou renovací, v rámci níž vůz dostal nový zelený nátěr, elektrickou zvedací střechu a tři skleněná izolační okna. Nábytek je z lehké topolové překližky a balzového dřeva s odolným povrchem z HPL laminátu, případně dubové dýhy. Komfortní výbavu zajišťuje například teplovodní topení, kompresorová chladnička či dvouplotýnkový vařič. Postel má po rozložení délku dva metry, přes den se ale zasune a zabere jen polovinu.


Vodní rozvody jsou osazeny přídavným filtrem pro čištění vody. Elektřinu zajišťuje 100Ah lithiová baterie a solární panely s výkonem 360 W, nechybí ani 1,6kW měnič.

Cestování v jednoduše zařízení kabině řidiče není úplně snadné. Vůz nemá posilovač řízení, oceníte ale krátké převisy a výborný rozhled ven. Listová pera na všech nápravách jsou ale podle majitelů dost hlučná a při jízdě nad 60 km/h je to lepší si na delší trasy nasadit ochrannu sluchu.

Pokud vás o tomto vozidle a jeho přestavbě zajímají další informace, najdete je všechny pohromadě také ZDE.

Text a foto: Jan Bordovský

Exit mobile version