Fiat Ducato 4×4: S Dangelem o kousek dál

-

Fiat vyslyšel volání zákazníků a uvádí na trh model Ducato ve verzi s  pohonem všech kol. Jak zdůrazňuje produktový ředitel Alessandro Sannir, celá technika prošla od své poslední generace výrazným přepracováním.

„Architektura je stejná, ale komponenty jsou nové,“ zdůrazňuje Sannir při představování dodávky nové emisní třídy Euro 6 s pohonem všech kol. Výroba verze 4 x 4 začala původně již s modelem třídy Euro 5. Na něm si Fiat chtěl sám vyzkoušet, jak by mohl vypadat model Ducato vhodný pro dálkové jízdy i využití v terénu.

V roce 2015 přišla nová generace, Ducato prošlo důkladným vylepšením vzhledu a od výrobce dostalo také techniku ke zdolávání horšího terénu – zákazníci si konečně mohli objednat Ducato ve verzi 4×4. Fiat v tomto případě využil techniku francouzského výrobce Dangel, specialisty na pohon všech kol. Ten se ostatně na konstrukci Ducata podílel i v minulých letech, Dangel totiž již několik desítek let přestavuje na pohon všech kol i jiné dodávky, mezi jinými také sesterské modely Peugeot Boxer a Citroen Jumper.

Výkon motoru se převádí přes rozdělovací převodovku kardanem na zadní nápravu. Připojení zadních kol probíhá přes viskospojku. Na karoserii ani výfuku není nutné dělat žádné úpravy.

Při přestavbě u Dangelu, bez ohledu na to, jestli se u Ducata jedná o model Euro 5 nebo Euro 6, se točivý moment od motoru přenáší přes přídavnou převodovku dozadu na kardanovou hřídel. Přední a zadní část kardanové hřídele spojuje viskospojka (svým způsobem nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu), která zareaguje, když nastane rozdíl v počtu otáček kol přední a zadní nápravy. Tedy jestliže se protočí přední kola, pak tato viskospojka zareaguje a síla se pak přenáší i na zadní nápravu. Za příplatek je možné nainstalovat i plnohodnotnou uzávěrku, která se spíná elektronicky z kabiny.

Výkon motoru se převádí přes rozdělovací převodovku kardanem na zadní nápravu. Připojení zadních kol probíhá přes viskospojku. Na karoserii ani výfuku není nutné dělat žádné úpravy.

Konstrukce pod podlahou Fiatu Ducato 4 x 4 je udělaná tak, že instalace nepředstavuje žádné další práce. Nádrž a výfukový systém zůstávají stejně jako u sériové verze, což je velmi důležitý faktor pro náročnost montáže a demontáže.

Pohon všech kol je však u Ducata možný pouze pro lehčí modely a pro motory s výkonem 130, maximálně 150 koní. Instalace také není možná u velmi dlouhých rozvorů nad 430 centimetrů. To pak ale u lehčích modelů beztak nehraje žádnou roli. 4 x 4 rovněž nelze instalovat u vozů s automatickou převodovkou. A ještě jeden důležitý údaj – systém pohonu 4 x 4 od Dangelu váží 150 kilogramů, což u tříapůltunového vozu může být docela kritické.

Výkon motoru se převádí přes rozdělovací převodovku kardanem na zadní nápravu. Připojení zadních kol probíhá přes viskospojku. Na karoserii ani výfuku není nutné dělat žádné úpravy.

První dojmy při jízdě na asfaltu a štěrku jsou dobré. Na jízdní chování v běžných situacích nemá pohon všech kol žádný vliv, což je důležité třeba při projíždění zatáček. Když se ale třeba na štěrku pokusíte prudce zrychlit, pocítíte nejprve krátké protočení předních kol a pak silný tlak zezadu, jakmile se přes viskospojku připojí zadní náprava.

Ducato s pohonem 4×4 přináší výhodu hlavně na nezpevněných cestách a za mokrého počasí. Do terénu s ním příliš nepočítejte.

Záruka výrobce Fiat zůstává s touto přestavbou, pokud ji provede přímo Dangel, nedotčena. Pohon 4 x 4 se dá objednat přímo u prodejce Fiatu, přičemž příplatek za tuto verzi činí přibližně 200-260 tisíc korun, podle toho, jakou nabídku si uživatel zvolí – od jednoduché instalace až po mechanickou uzávěrku diferenciálu na zadní nápravě.

Text: Jan Bordovský, Foto: Fiat

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme