TEST: Fiamma ULTRA BOX 500 – když garáž nestačí

-

Obytné vestavby jsou v kurzu už nějakou dobu. Já sám patřím mezi jejich příznivce, i když jsem si vědom spousty omezení, která to přináší. Jedním z těch větších je například absence pořádné garáže na rozměrná zavazadla nebo sportovní výbavu. Řešením je venkovní box.

Přestože je naše vestavba primárně určena pro dva lidi, už nějakou dobu v ní úspěšně cestujeme ve čtyřech – tedy se dvěma malými dětmi. Jídlo, plínky, oblečení….nic z toho není problém. Ale kam dát skládací kočárek, vozík za kolo, paddleboard, gril nebo kempingový nábytek? A jak to vše naskládat tak, aby cokoli z toho bylo jednoduše po ruce, ale zároveň nikde nepřekáželo?

Neskladné věci musí jít ven

V naší vestavbě je v zadní části umístěna sprcha, takže nemáme typický úložný prostor pod zadními lůžky. A i kdybychom měli, potřebné věci by tam stejně nevešly. Jediným řešením tak bylo poohlédnout se po možnosti přepravovat ty nejméně skladné věci na zadním nosiči.

Volba nakonec padla na úložný box Fiamma Ultra Box, a to v největší variantě 500, tedy s objemem pět set litrů. Na trhu jsou k dispozici i menší verze s objemy 320 a 360 litrů. Principiálně jsou všechny tři boxy podobné, liší se jen rozměry a vnitřním prostorem. Všechny se upevňují na zadní nosič kol.

Pokud si neumíte úplně dobře představit, kolik je v reálu 500 litrů, pak vězte, že je to skoro jako kufr Škody Fabie combi (530 litrů). A tam už se něco vejde. I když tak box při pohledu nevypadá, pojme toho díky dobrému tvaru opravdu dost.

A proč padla volba zrovna na Fiammu? Při hledání alternativ jsem nenašel žádného jiného výrobce, který by nabízel box takové velikosti, aby do něj vešel vozík za kolo. Ceny ostatních boxů jsou také výrazně vyšší (v některých případech i dvojnásobně) a některé typy dokonce vyžadují vlastní nosič na tažné zařízení. Fiamma tak v tomto ohledu vyšla jako největší a zároveň nejlevnější volba. V kategorii menších boxů s objemem kolem 300 litrů je ale nabídka poměrně široká.

Pasuje téměř kamkoli

Box by měl ideálně fungovat s nosičem Carry-Bike od stejného výrobce, který se na mnoho obytných vozů a vestaveb montuje již z výroby. Vyzkoušeny ale mám i jiné typy nosičů a na problém jsem nikde nenarazil. Nerezová instalační sada je poměrně bohatá, takže přizpůsobit uchycení boxu na jakýkoli jiný nosič je otázkou chvilky.

Podle potřeby box vozím na zadním nosiči kol – to když s sebou zrovna kola nevezu. Pokud ano, vozím box na nosiči kol na tažném zařízení. Stačí jen předvrtat další otvory a lehce poupravit uchycení.

Standardně se box upevňuje k nosiči jen za zadní stěnu, zatímco vespod leží na ližinách nosiče. Při použití na nosiči na tažném zařízení jej ale upevňuji zezadu i zespod. Toto uchycení ale bude vždy mírně lišit podle toho, jakým konkrétním nosičem disponujete.

V balení je přehledný návod, takže s instalací určitě problém mít nebudete, i když přesné vyměření a vrtání otvorů nějaký čas zabere. Samotná instalace boxu na nosič je pak otázkou osmi šroubů. Box je naštěstí docela lehký (17 kg), takže si s tím poradí i jeden člověk.

Levný box, levné zpracování

Jak už jsem psal výše, Fiamma Ultra Box patří ve srovnání s konkurencí k těm nejlevnějším na trhu. Testovaný model 500 vyjde v Česku na zhruba 14 700,- Kč, jeho nejmenší verze 320 pak na 12 800,- Kč. Je to na něm ale znát. I když…

Box používáme opravdu hodně, prakticky při každé naší cestě jezdí plně naložený. A funguje skvěle. Skořepina boxu je docela tenká, stěny jsou pružné a box je i při upevnění na nosiči takový “houpavý”, což je cítit kdykoli s ním potřebujete bouchnout kvůli zavření dveří. Zpočátku jsem měl obavy, zda tak tenké stěny box vůbec na nosiči udrží. Ty se ale ukázaly jako zbytečné. Naopak se v praxi ukázalo být výhodou, že když do nosiče omylem bouchnete, prostě jen “zapruží”.

Ultra Box se otevírá směrem nahoru pomocí dvou plynových vzpěr, které výborně drží víko v otevřené poloze. Box je vevnitř vybaven obvodovým rámem z hliníkového profilu, stejně tak jeho horní otevírací část, což celou konstrukci výrazně zpevňuje. Součástí je také pružná síť a dva kotvící popruhy, aby vám náklad z boxu při otevření nevypadl.

Co mě na boxu rozčiluje nejvíce, jsou jeho dva zámky – jedná se o levné řešení, kdy se západka zámku zachytí do otvoru vyfrézovaného v hliníkovém rámu. Levněji už to udělat asi nešlo. Od novoty je potřeba při zamykání “chytit” tu správnou pozici vhodným zatlačením víka a potáhnutím vyzkoušet, zde je opravdu zamčeno. Garantuji vám, že box je za jízdy fakt špinavý, takže tohle na uživatelském komfortu moc nepřidá. Odolnost proti případnému vykradení také nebude z nejvyšších.

Svůj účel plní dobře

Až na těchto pár výhrad se ale box zatím v praxi osvědčuje výborně, a věřím, že u některých typů obytných aut je téměř nezbytností. Můžete v něm vozit všechny neskladné předměty – jako dětskou krosnu, kočárek, dětské kolo, cyklosedačku či vozík za kolo – tak i mokré nebo špinavé věci jako sáňky, dětské lyže, nebo i výbavu k vodě, neopreny, paddleboardy, nafukovací lodě…zkrátka vše, co nemůžete, nebo nechcete – kvůli vlhkosti či znečištění – mít v autě.

TECHNICKÉ INFORMACE:

Fiamma ULTRA BOX 500
Rozměry: 147 x 53 x 70 cm 
Hmotnost: 17 kg
Nosnost: 50 kg 
(řiďte se vždy nosností nosiče, na který box montujete!)
Cena: 14 700,- Kč (zakoupit můžete například ZDE)

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...