Letošní pohled na zaplněnou halu „P“ brněnského byl velmi optimistický. Poprvé v historii se stalo, že by se sem už další expozice nevešla. Přibylo exponátů, prezentace byly pestřejší a zájem návštěvníků vážnější. Co víc si v podmínkách českého trhu přát?
Text: Jan Bordovský, Foto: autor a BVV
Srovnávat velikost výstavy a počet vystavených vozidel s veletrhy, které se konají v tomto ročním období v zahraničí je hloupé a dělat to nebudu. Brno není Düsseldorf ani Stuttgart a Česko není Německo ani Velká Británie. Tyto akce, ačkoli je pro zřejmé limity českého trhu nikdy nedostihneme (vždyť podobně velké veletrhy jako ty zmíněné nemá ani Polsko, Rakousko, Itálie, Francie či jiné obrovské karavanové trhy), však mohou sloužit jako dobrá inspirace, a mám velkou radost, že pořadatelé z brněnského výstaviště to také tak berou.
Každoroční zájem o zpětnou vazbu návštěvníků i vystavovatelů přináší své ovoce a brněnský Caravaning se bezpochyby vydal na správnou cestu, když se vedle co největšího zastoupení firem nejen z České republiky snaží mít na ploše i nějaké to oživení v podobě prezentací kempů, prodeje kempinkového příslušenství a především doprovodného programu, který návštěvníkům umožňuje nejen spočinout během dlouhého procházení expozic, ale také načerpat nové vědomosti, nechat si poradit či si poslechnout inspirativní a zábavná vyprávění z cest.
Sekci doplňkových služeb by bylo určitě vhodné do budoucna rozšiřovat, ačkoli je podzimní veletrh hlavně o výběru nového obytného vozidla, přeci jen zde mnoho návštěvníků chodí i za tipy a inspirací na cesty, celá akce je navíc viditelně zaměřena převážně na muže, zatímco v Evropě se karavanink prezentuje především jako rodinná aktivita. Vytvořit zajímavý obsah i pro manželky a děti je tak největší výzvou do příštích let.
Z hlediska velikosti se totiž již výstava nemá příliš kam rozrůstat. Přestože byla hala kompletně zaplněná, nechybělo zde mnoho významných firem z českého trhu, ani jich meziročně nijak zvlášť nepřibylo – převážně se jednalo o zvětšení expozic stávajících vystavovatelů. Celou dobu však ve vzduchu visela otázka otevření další haly v příštím ročníku a jsem zvědavý, zda se Caravaning Brno opravdu v dohledné budoucnosti takto rozroste. Viditelně se letos zvýšil také zájem o venkovní bazar karavanů.
Kladně je nutné hodnotit přístup pořadatelům k návštěvníkům – nejenže se mnoho z nich mohlo snadno dostat k bezplatné vstupence, což jistě podpořilo již tak velmi slušnou účast, ale dobře bylo postaráno i o karavanisty, kteří přijeli na veletrh vlastním obytným vozidlem. Parkoviště v těsné blízkosti vchodu nabídlo tradičně dobré zázemí i velmi férovou cenu za přenocování. A zdá se, že pořadatelé zvládli odstranit i všechny výtky z minulého ročníku.
Z předběžné závěrečné zprávy zatím vyplývá, že přes čtyřicet značek obytných vozidel zabralo rekordní plochu téměř 11 000 metrů čtverečních a do areálu výstaviště dorazilo za víkend přes 46 tisíc návštěvníků – započítány jsou však všechny doprovodné výstavy z daného termínu.
Rozhodně se nedá říct, že by nabídka vystavených vozidel byla slabá – čeští prodejci udělali pro návštěvníky maximum možného, aby předvedli co nejvíce novinek pro příští sezónu a co nejširší paletu vozidel. Vybírat tak rozhodně bylo z čeho.
Podzimní brněnské výstavě tedy rozhodně nedochází dech, a pokud se podaří v příštích ročnících více zapracovat na celkově více rodinném a volnočasovém pojetí akce a zabavení návštěvníků po delší dobu, bude to další krok směrem ke kvalitnímu veletrhu moderního formátu.
Informace o příštím ročníku veletrhu najdete na www.caravaning-brno.cz.