Češi propadli obytným autům. Jezdí rádi po Česku a výrazně přibývá nováčků.

-

Většinu českých zákazníků v půjčovnách tvoří úplní nováčci, kteří se zapůjčenými vozy rádi objevují krásy vlastní domoviny. Vychází to z interních dat české platformy Campiri, která umožňuje snadné půjčení obytného vozu online.

Průměrná doba zápůjčky je pak 6,8 dne a jeden vůz si zpravidla na dovolenou půjčují čtyři osoby (většinou rodiče či prarodiče s menšími dětmi). Karavaning, který představuje dobrodružnější a ekologičtější alternativu k tradičním leteckým dovoleným, je v poslední době mezi Čechy stále oblíbenější, jak potvrzují i poslední data od Asociace kempování a karavaningu.

Až 75 % zákazníků platformy Campiri si půjčuje karavan poprvé. Kvůli tomu byly už loni vytížené všechny půjčovny, se kterými platforma spolupracuje. „Zájem je skutečně obrovský. Poptávka po dovolené na kolech významně rostla už před pandemií, ale z dat vidíme, že covid-19 tento trend značně urychlil,“ říká CEO platformy Campiri Lukáš Janoušek.

Češi si karavany půjčují v průměru na týden a v drtivé většině cestují hlavně po Česku. Mimo sezónu pak zpravidla vyrážejí na 4 dny, přes léto pak doba zápůjčky vyšplhá až na 11 dní a jezdí se častěji i mimo republiku. „Objevují se ale také bookingy na měsíc a déle. A to už je pořádná porce potenciálního dobrodružství,“ podotýká Janoušek. Pro vůz si lidé chodí nejčastěji v pátek (31 % zákazníků), někteří už ve čtvrtek (21 %) a vracejí jej v pondělí (28 %) či v neděli (27,5 %).

Pronajímateli jsou zpravidla čtyřčlenné rodiny s dětmi, případně starší páry. „I proto mezi nejoblíbenější vozy k zápůjčce patří ty polointegrované, které skvěle uvezou právě rodiny do čtyř osob, případně pár s nároky na větší prostor. Trendem posledních let je ale také růst poptávky u párů kolem 30 let, které si nejčastěji berou menší vestavby,“ přibližuje Janoušek. A také potvrzuje, že stoupá obliba automatických převodovek, kterých je na trhu bohužel nedostatek.

Více zážitků s menším dopadem na planetu

Lidé podle Janouška stále více touží po nezapomenutelných a intenzivních zážitcích, které jen těžko najdou na lehátku u hotelového bazénu. „V karavanu je zážitkem už samotná cesta. Nemluvě o objevování krásných míst, která člověk nenajde v průvodcích, a díky tomu má větší šanci, že se nebude mačkat s davy turistů,“ vysvětluje si náhlou popularitu karavaningu Janoušek.

Janoušek také uvádí, že se zvyšuje počet zákazníků, kteří se zajímají o soběstačnost vozu, tzn. zda je dostatečně vybavený i na pobyt mimo tradiční kempy. „Rodiny stále mají tendence jezdit spíše do kempu, ale mladší generaci lákají neotřelé výhledy v divoké přírodě. Proto roste poptávka po vozech vybavených solárními panely, které zaručí, že si mobil nabijete i několik dní bez připojení na elektřinu,“ říká CEO firmy.

Lukáš Janoušek, CEO Campiri

Mladí karavanisté se prý také více zajímají o udržitelnost, která je s dovolenou na kolech spjatá. „Tři čtvrtiny mladých ve věku 19–25 let se o svých cestách rozhodují podle celkového dopadu na planetu. V ohledu k životnímu prostředí pak například letadla proti obytkám prohrávají na plné čáře. Studie německého Institutu pro energetický a environmentální výzkum nám ukázala, že když vyměníme letadlo za obytný vůz, můžeme ušetřit až třetinu emisí CO2. Přičemž dva lidé cestující obytňákem po Německu vytvoří až o deset kilogramů skleníkových plynů za noc méně než ti, kteří zvolí leteckou variantu s hotelem,“ objasňuje Janoušek.

Vlastní obytňák na pár kliknutí

Platforma Campiri se ve svém principu podobá službám Airbnb nebo Booking.com, kdy je možné celou rezervaci vyřešit z pohodlí domova. Campiri disponuje nejširším výběrem obytných vozů a karavanů na jednom místě a v letošním roce dále plánuje spustit poskytování doplňkových služeb, jakými je například pojištění cesty nebo půjčení kempovacích, outdoorových a dalších doplňků. Kromě nabídky vozů z oficiálních a prověřených půjčoven se Campiri v blízké budoucnosti bude věnovat i soukromým majitelům obytných vozů, kterým jejich vozidla většinu roku stojí v garáži nebo vedle domu – a umožní jim tyto obytňáky snadno pronajmout a vydělat na jejich pořízení a provoz.

Zdroj: Tisková zpráva Campiri.cz

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...