CESTOVÁNÍ: Slovinsko nabízí skvělé lyžování se zázemím pro karavany

-

Turisté z Česka navštěvovali hory ve Slovinsku už za císaře pána. Slovinsko ale v posledních letech hodně investovalo do lyžařských areálů a nezapomnělo při tom ani na karavanisty. Kam v této zemi vyrazit obytným autem na lyže a prohnat svoje sjezdovky nebo běžky?

Klasická horská silnice. Úzká a plná zatáček šplhá nad údolí mezi stromy. Končí v nadmořské výšce tisíc metrů nad mořem u moderní stavby. Architekti si tady vyhráli se dřevem, takže hotelová budova citlivě zapadá do horské krajiny. Přitom nejde o žádného „drobečka”: Místní Holcer pub, kde se pořádají koncerty a párty, má kapacitu šest set lidí.

Sjezdovky v lyžařském areálu Kope.

Vedle hotelu je kromě normálního parkoviště ještě překvapivě rozsáhlý stellplatz, kam se vejde šedesát obytňáků. V polovině ledna tu stojí několik camperů se zimními kabátky. Jejich posádky to mají na sjezdovky lyžařského areálu Kope doslova pár metrů.

Obytné vozy stojí v Kope přímo u lanovky.

Stání je oplocené. Všechny obytné vozy mají možnost napojení na elektřinu a vodu, nechybí ani místo pro vypouštění šedé vody a chemického WC. Obyvatelům stellplatzu slouží zvláštní sociální zařízení se samostatnými toaletami a sprchami. Rezervace nejsou nutné, po příjezdu se hosté registrují na recepci hotelu. Za noc tady karavanista zaplatí necelých 30 eur. Ceník na rok 2024 najdete ZDE: https://avtokampi.si/ceniki/Prices_1007_Eng_2024.pdf, stránky střediska ZDE:  https://www.kope.si.

Skipass v Kope vyjde na 34 eur, přičemž v plné sezóně středisko nabízí přes osm kilometrů sjezdovek s nejvyšším bodem 1 542 metrů nad mořem. Hned ta nejbližší k hotelu je příjemná modrá, která je vhodná pro malé děti. Ostatně během naší návštěvy tu jezdily hlavně lyžařské školy, ale v portfoliu střediska jsou červené i černá sjezdovka.

Skvělý steak ze stařeného hovězí je ozdobou hotelové restaurace v Kope.

Slovinsko, země lyžařských šampionů

Planica má vyhlášené běžkařské trasy a stání pro karavany poblíž.

Jiné horské údolí, jiná klikatící se cesta vzhůru. Podjíždíme mostní oblouk, na kterém je napsáno: “Planica – Dolina svetovhin prvenstev”. Nelže. Tady se psaly dějiny lyžařského sportu. V roce 1934 Slovinci postavili mamutí můstek. O dva roky později v Planici Sepp Bradl dolétl za hranici sta metrů. Tehdy se psalo o “skoku století”, ale byl to vlastně teprve začátek. Nykänen v roce 1985 doplachtí za hranici 190 metrů. O devět let později Nieminen letí za hranici magické dvoustovky, přesně je to 203 metrů. V roce 2003 padá v Planici rekord 231 metrů.

Skokanské můstky v Planici. Slovinské centrum letů na lyžích bylo svědkem pokoření magických hranic 100 a 200 metrů.

Slovinci posunují Planici dál, postavili tady nejen moderní válcovou budovu se zázemím pro návštěvníky, ale také lyžařský stadion, na který navazují běžkařské tratě splňující požadavky na pořádání závodů nejvyšší kategorie (více zde: https://www.nc-planica.si/en/ ). Podle znalců nejkrásnější běžkařská trasa vede údolím Tamar k Planinskému Domu a je vhodná i pro méně zdatné lyžaře.

Běžkařský areál a zázemí pro návštěvníky v Planici.

Výhodou areálu je celoroční využití. Lyžařský stadion se v létě mění na fotbalové hřiště s umělou trávou, pod stadionem je třípodlažní garáž v létě sloužící jako 800 m dlouhý lyžařský okruh, kam se sváží sníh z venku. Součástí areálu je i tři kilometry dlouhá dráha pro inlajny. Kromě toho se na stadionu nachází větrný tunel, který slouží k tréninku skokanů na lyžích. Sportovce proud vzduchu doslova nechává vznášet nad zemí a oni tak mohou v praxi testovat, co je čeká, až se odrazí z hrany můstku.

Stání pro karavany u lyžařského areálu Planica.

Ani tady nechybí stellplatz, který je u vjezdu do areálu a k můstkům je to co by kamenem dohodil. Planica Caravan Park prošel loni renovací, v jejímž rámci vyrostlo malé sanitární zázemí. Elektřina je k dispozici pro 42 míst na stání. V Planici zaplatíte 15 eur za noc a půl eura za 1 kWh elektřiny. V nabídce je i roční parkovací lístek, který je vázaný na registrační značku vozidla. Pozor však na termín mistrovství světa v letech na lyžích, kdy je stellplatz uzavřený.
(Podrobnosti zde: https://avtokampi.si/campsites/camper-stop-planica ).

Lyžařský areál Kranjska Gora.

Doslova za kopcem je nejznámější slovinské lyžařské středisko Kranjska Gora. I tady můžete vstoupit do stopy šampionů. Sjezdovky Kranjské Gory totiž letos hostily špičky ve slalomu a obřím slalomu v rámci lyžařského Světového poháru. Informace o tomto rozsáhlém ski areálu najdete zde: https://sloalps.com/ski-resorts/kranjska-gora

Mapa lyžařského resortu Kranjska Gora.

Nedaleko městečka je kemp Spik. Kromě toho, že má otevřeno celoročně, nabízí famózní výhled na okolní skalní štíty. Pod pět kilometrů vzdálené sjezdovky lyžaře dopraví skibus. (podrobnosti na www.camp-spik.com, případně na https://avtokampi.si/campsites/camping-spik).

Lyžování nad Mariborem

Elektrický autobus má konečnou přímo před nástupní stanicí kabinové lanovky, takže z centra Mariboru se dostanete přímo na sjezdovky autobusem.

Pokud jste milovníci “městského lyžování” á la Ještěd, můžete vyrazit do Mariboru. Nad druhým největším slovinským městem se nachází největší lyžařský areál země: Maribor-Pohorje. Má v nabídce 41,5 kilometru sjezdových tratí a novou hlavní lanovku, přímo před jejíž dolní stanici se z města dostanete elektrickým autobusem. Není problém strávit den na širokých sjezdovkách sjezdovkách a večer vyrazit na procházku do historického centra města, podívat se třeba na nejstarší stále plodící vinnou révu na světě. Tento unikát se jmenuje Stara Trta a najdete jej na nábřeží řeky Drávy přímo v historickém centrum města. Ani tady nechybí kemp. Camping Center Kekec je otevřený celoročně. Nachází se zhruba 300 metrů od dolní stanice lanovky (podrobnosti na https://avtokampi.si/campsites/camping-kekec).

Lyžařské středisko Maribor-Pohorje nabízí přes 40 kilometrů sjezdovek.

Slovinsko se v posledních letech velmi snaží přitáhnout karavanisty. Na dálnici od rakouských hranic přes Maribor a Celje tak například vyrostla nová odpočívadla, jejich součástí jsou i výlevky na chemická WC. Změnil se systém vybírání mýta na elektronický, takže odpadají “maloobchodní přirážky”, které bohužel známe například u nákupů rakouských dálničních známek (více podrobností zde: https://evinjeta.dars.si/cs). A v zemi se mohutně investuje do karavanistické infrastruktury. Aby ne, když podle německých výzkumů na domácím trhu za každé euro vydané za ubytování utratí karavanisté v průměru dalších 12 eur (300 korun) za následné služby a útraty v místě. A to je vysoko nad průměrem toho, kolik utratí například hosté v hotelech a penzionech či ostatní návštěvníci.

Lyžařská střediska s karavanovým stáním

Sněhové zpravodajství a webkamery:
https://www.skiresort.info/snow-reports/slovenia/

Kope
Nadmořská výška: 715 – 1 542 metrů
Délka sjezdových tratí: 8 kilometrů (2,8 kilometru modré sjezdovky, 3,6 červené, 1,6 černé)
Vleky a lanovky: čtyři sedačky, tři vleky
Cena denního skipasu pro dospělého: 34 eur (850 Kč)

Kranjska Gora
Nadmořská výška: 810 – 1 295 metrů
Délka sjezdových tratí: 20 kilometrů (10 kilometrů modré sjezdovky, osm červené, dva černé)
Vleky a lanovky: pět sedaček, třináct vleků
Cena denního skipasu pro dospělého: 45 eur (1 125 Kč)

Planica
Nadmořská výška: 936 metrů nad mořem
Lyžařský areál pro klasické lyžování
Vstupné: dospělý 8 eur/den (200 Kč), studenti a senioři 6 eur/den (150 Kč)

Maribor-Pohorje
Nadmořská výška: 325 – 1 327 metrů
Délka sjezdových tratí: 41,5 kilometru (23,5 kilometru modré sjezdovky, 13 kilometrů červené, 5 km černé sjezdovky)
Vleky a lanovky: jedna kabinková lanovka, pět sedaček, šestnáct vleků
Cena denního skipasu pro dospělého: 43 eur (1 075 Kč)

Text: Tomáš Málek
Foto: autor, Avtokampi.si a lyžařské resorty

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...