Policejní razie v Hymeru: Falšovala se doložnost obytných aut?

-

V sídle výrobce Erwin Hymer Group v německém Bad Waldsee zasahovala tento týden kriminální policie. Firma je podezřelá z toho, že u svých obytných automobilů uváděla nepravdivé údaje o hmotnosti a navyšovala tak jejich doložnost.

Vyšetřování se podle mluvčí firmy Theresy Hübschle týká několika zaměstnanců, kteří jsou podezřelí z klamavé reklamy a manipulování údajů o hmotnosti obytných vozidel. Podle mluvčí je v zájmu firmy s policií plně spolupracovat na objasnění.

O zásahu jako první informoval deník Schwäbische Zeitung a událost od té doby plní všechna německá média. Není divu – v karavaningu a souvisejících odvětvích kempování a cestovního ruchu se v Německu každoročně točí několik miliard eur a jde tu o stovky tisíc pracovních míst.

Zda se podezření potvrdí, není v tuto chvíli jasné. Policie do sídla firmy přijela několika vozy a odvezla si s sebou množství zabaveného materiálu a dokumentů.

Zásah v Erwin Hymer Group potvrdila 27. ledna i mluvčí státního zastupitelství ve Stuttgartu. Více informací ale policie zatím s ohledem na vyšetřování neuvedla. Výsledky budou známy zřejmě až za několik měsíců. Podle spekulací by ale mohlo jít o uvádění nesprávných údajů o hmotnosti prázdných vozidel.

Triky s doložností

Problematika doložnosti obytných vozidel napříč značkami je především u modelů do 3,5 tuny dobře známá, neboť odborné časopisy při důkladných testech vozy samy váží v certifikovaných zkušebnách.

Především nováčci v karavaningu pak o problémech s doložností dostávají od prodejců i výrobců velmi málo informací. Příčinou je často vysoká pohotovostní hmotnost vozidla samotného, stejně jako bohatá (a těžká) doplňková výbava, kterou si majitelé nechávají dodatečně instalovat.

Výrobci vozů u stanovení hmotnosti udávají možnou odchylku až 5 %, ale k opticky co největší doložnosti, kterou mohou uvést do prospektů pro zákazníky, používají i jiné triky. Do pohotovostní hmotnosti se například započítává jen 10 litrů vody ve stolitrové nádrži.

Jako tzv. prázdná hmotnost se pak samozřejmě používá údaj u naprosto základní výbavy, cokoli navíc (markýza, satelit, baterie, klimatizace, tažné zařízení…) pak z doložnosti začne rychle ubírat.

Pro stanovení hmotností a dalších parametrů obytných vozidel se většina výrobců řídí normou EN 1646-2.

Na vině je především velký zájem zákazníků o vozy do 3,5 tuny (v Německu tvoří přes 80 % prodejů), což klade na výrobce velký tlak, aby vozy měly co nejlepší výbavu, co největší prostor, ale zároveň co největší doložnost, aby vůz byl využitelný i pro vícečlennou rodinu se všemi zavazadly nebo sportovní výbavou.

Řešením by mohla být změna legislativy, která by umožnila s řidičským průkazem skupiny B řídít vozy do hmotnosti 4,25 tuny. Za tuto změnu lobbuje u evropských orgánů celá řada především německých profesních sdružení a organizací, avšak zatím bez konkrétního výsledku. Očekává se ale, že tato změna dříve či později bude na pořadu dne.

Co je skupina Erwin Hymer Group

Německý koncern Erwin Hymer Group patří mezi největší výrobce obytných vozidel a karavanů na světě s ročním obratem asi 2,7 miliardy eur.

Firma vlastní 20 značek, mezi nimi například Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Etrusco, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight i výrobce vybavení Goldschmitt a Movera. Od roku 2019 je součástí průmyslového amerického gigantu Thor Industries, který vlastní řadu amerických značek obytých vozů včetně legendárního Airstreamu.

Text: Jan Bordovský (s využítím Schwäbische Zeitung), Foto: Hymer

Spolupracujeme