Překvapivě levné. V aukci se prodalo nejstarší obytné auto světa

-

Nejstarší známý obytný automobil na světě byl před několika dny prodán v britské aukční síni Bonhams. Přes svou unikátnost a plně provozuschopný stav byla konečná cena až překvapivě nízká.

Obytný automobil z roku 1914 je postaven na podvozku legendárního vozu Ford T, který byl prodloužen a zesílen firmou Baico. Dřevěnou obytnou nástavbu pak dodala firma Dunton, která již v té době měla vynikající renomé díky svým kvalitním obytným přívěsům. Celou stavbu si objednala rodina Bentall, zakladatelé známého britského obchodního řetězce Bentalls.

Původní z 95 procent a ubytuje šest lidí

Vozidlo bylo ve dvacátých letech prodáno a záhy zřejmě vyřazeno z provozu, než se v 70. letech znovu našlo a podstoupilo kompletní renovaci. Při opravách se zjistilo, že až 95 % dřevěné nástavby je opravitelných a použitelných znovu. Rekonstrukce vozu trvala čtyři roky, od té doby se stařičký Ford objevil na mnoha různých historických závodech, propagačních jízdách či výstavách. Už v osmdesátých letech si motorističtí novináři pochvalovali špičkové zpracování, použité materiály i prostornost interiéru. Ten je díky kompletně dřevěné konstrukci překvapivě dobře tepelně izolovaný. Útulnost zvyšuje i podlaha z leštěné borovice.


Posádka má k dispozici uzamykatelné boxy pod podlahou i na zádi vozu. Zadní část interiéru obsahuje palandová lůžka pro čtyři osoby, nad kabinou řidiče jsou další dvě místa ke spaní, vůz tak ubytuje až šest lidí. K dispozici jim jsou nádherné historické skříně a prosklený kredenc, k jídlu a posezení slouží kožená sedačka u velkého rozkládacího stolu. O teplo a vaření se postarají kamna na dřevo se dvěma plotnami. Soukromí pak zajišťují tmavě zelené sametové závěsy. Vstupní dveře mají dokonce schránku na dopisy.

Na cesty v koženém gauči

Kabina řidiče je kapitolou sama pro sebe, místo sedadla vás čeká obří kožený gauč, kolmá čelní stěna, ovládání osekané jen na to nejnutnější k jízdě – a obrovská porce prostoru. Řidič k vozu dostane i náhradní svíčky, přídavné lucerny, kanystr na benzín či rezervní kolo.

V ceně vozu jsou také dobové obrázky, nádobí a starožitné dekorace. Vám stačí jen obléci vhodný oděv a naplno se oddávat duchu Belle Époque, tedy „bezstarostných časů“, na jejichž samotném konci tento vůz vznikl.

V polovině září se toto nejstarší obytné auto na světě prodalo v aukci za 63 250 liber, tedy v přepočtu asu 1 725 000 Kč. To je na tak unikátní kousek poměrně nízká částka, která dnes odpovídá ceně průměrného nového obytného auta.

Text: Jan Bordovský, Foto: Bonhams

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...