TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

-

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit si obyčejnými sikovkami otevřete celé auto. A další značky jsou na tom podobně. Co se s tím dá dělat?

Své o těchto vykrádačkách ví třeba řidiči dodávek převážející drahé stavební nářadí. Tyto případy se ale množí i mezi rychle přibývajícími karavanisty, kteří na cestách čím dál častěji pracují a vozí s sebou velmi drahé vybavení, nebo ve vozidle žijí dlouhodobě a mají v něm veškerý svůj majetek.

Výrobci příslušenství pro obytné automobily o tom ví také a vycházejí trhu vstříc nejrůznější bezpečnostní výbavou, trezory či mechanickými překážkami. Méně již reagují samotní výrobci, které naprosto triviální bezpečnostní díry nechávají chladnými celé generace.

Uživatelé nových obytných automobilů a dodávek tak často hned v počátcích řeší pojištění a nějakou formu zabezpečení svého vozu. To vše nám má dodat větší pocit bezpečí na cestách.

Bohužel je ale nutné vycházet z toho, že když se zloděj bude opravdu chtít dostat do vašeho vozu, povede se mu to. My mu jeho „práci“ můžeme pouze ztížit, nebo jej od snažení odradit.

Největší slabina přídavného zabezpečení? Nechce se vám.

Ani ta nejlepší bezpečnostní výbava však nefunguje, pokud ji uživatel neaktivuje. A v tom je její největší problém. Trezory, řetězy a přídavné zámky fungují skvěle, ale stojí spoustu námahy. A komu by se chtělo při rychlém odskočení na nákup vše uklízet a zabezpečovat. Vždyť jsem hned zpátky…

Znám to sám u sebe, že když se hodně přemáhám, sklidím nejviditelnější věci do skříňky a zatáhnu rolety. I ten alarm jsem někdy líný „pípnout“. A přesně na to zloději spoléhají.

Přídavné zámky tak uživatelé paradoxně používají nejčastěji na noc, kdy jim reálné nebezpečí hrozí jen málo. A nebo v případě, kdy se od vozu vzdalují na delší dobu (túra v horách, cyklistika atd.) – v takové situaci má ale zloděj poměrně dost času. A pokud má klid „na práci“ a kořist mu za to stojí, poradí si.

Vykradení vozu bez poškození = složité jednání s pojišťovnou

Nastavit zlodějům co nejvíce překážek je ale dobré i z toho důvodu, aby došlo alespoň k nějakému poškození vozidla. Pak máte šanci, že z pojistky dostanete zaplacenou přinejmenším část z ukradené výbavy.

Překonání zámku bez viditelného poškození je totiž pro posádku problémem především při jednání s policií a pojišťovnou, kdy je těžké prokázat, že k vykradení skutečně došlo a vozidlo bylo řádně uzamčeno. Dopadení zloděje a nalezení ukradených věcí je totiž záležitostí naprosté náhody.

Fiat Ducato otevřete plochým šroubovákem

Tato dnes již legendární „vlastnost“ je aktuální pro všechny vozy Fiat Ducato, Citroen Jumper a Peugeot Boxer od roku výroby 2006. Přesně tak, ani po 16 letech a několika faceliftech se tomuto obřímu výrobci nepodařilo odstranit vadu, díky které dveře řidiče i zadní páté dveře těchto vozidel otevřete pomocí plochého šroubováku za pár vteřin.

Překonaný zámek pak vypadá nějak takto:

Otevření tímto způsobem lze opravdu provést v řádu sekund. Malý zásah vespod kliky je navíc téměř nepostřehnutelný a stává se, že si posádka tohoto otevření všimne až po několika dnech i týdnech – podle toho, co vše se z vozu ztratí.

Vsunutím malého plochého šroubováku pod vnější kryt totiž dojde z druhé strany k zatlačení mechanismu, který má na starost uzamčení dveří:

Detail zámku zevnitř. Zespod se vsune malý šroubovák a zatlačením na kovovou „packu“ vlevo dojde k odemčení zámku.

Ochrana proti tomuto otevření je přitom velmi jednoduchá a na českých i zahraničních e-shopech lze sehnat celou řadu krycích plechů, které znemožní, aby se zloděj šroubovákem k zamykacímu mechanismu dostal. Krycí plech pro přední dveře vypadá takto:

Na fotografii níže vidíte, v jaké pozici je plech na zámku umístěn. Plech se samozřejmě montuje z vnitřní strany – k tomu je potřeba sundat výplň dveří. Několik návodů k tomuto najdete na YouTube například zde.

Podobně se krycí plech instaluje také na zadní páté dveře. Zde je montáž o poznání jednodušší:

TIP: Krycí plechy hledejte na internetu pod názvem „Prick stop“, stojí obvykle do dvaceti eur.

Další variantou, jak zámek dveří ochránit proti tomuto napadení, je vnější kovová podložka pod celou kliku. Vypadá následovně:

Tuto podložku lze na našem trhu zakoupit za cenu 668,- Kč pro jedny dveře například zde.

Otevíráme Ford Transit sikovkami

Po zhlédnutí následujícího videa budou mít majitelé Transitů možná špatné spaní. Nespraví to ani skutečnost, že proti tomuto otevření neexistuje žádná jednoduchá obrana. Ford sice aktualizoval u některých modelů software vozu tak, že se bez použití klíče neaktivuje centrální zamykání a neotevřou se tedy ostatní dveře, na druhou stranu lze tento zámek rychle překonat i několika dalšími zcela nedestruktivními způsoby. Jedinou cestou pak jsou již jen přídavné mechanické zámky.

Tento trik není žádnou novinkou a podobnými cestami se lze dostat i do jiných vozů. Metod, jak zámek překonat i bez poškození, je celá řada, tak hluboko se ale v tomto článku pouštět nebudeme.

V tomto případě se můžeme uklidňovat snad jen tím, že Fordy mají u nových obytných vozidel jen minimální zastoupení. Mezi domácími přestavbami jich ale jezdí podstatně více a třeba ve Velké Británii se jedná o nejprodávanější dodávky ve své třídě a tamní policie často přiznává, že je v těchto případech bezmocná.

Mechanické zábrany proti otevření dveří

Nejrůznějších zámků a závor, které mají fyzicky bránit otevření dveří, existuje pro všechny typy dodávek i obytných automobilů celá řada. Níže uvádím ty nejrozšířenější:

Thule Van Lock

Mechanická závora na boční posuvné dveře dodávek. V testech odolnosti dopadá dobře, vyrábí se v různých variantách i pro obytné automobily a karavany. V nabídce je také verze pro zadní dvoukřídlé dveře. Cenově vyjde kolem 1 800,- Kč. Alternativy vyrábí také firma Heo Solution pod názvem HEOSafe.

Zámky dveří HEOSafe

Mezi nejrozšířenější přídavné zámky předních dveří patří bezesporu HEOSafe. Nabízí výrazné zvýšení odolnosti proti otevření kabiny. Vyrábí se varianty na klíč i bez klíče a pro téměř všechny dodávky na trhu. Sada vychází kolem tří tisíc korun.

Závora zadních dveří SOLIDfy

Dodatečné zajištění proti otevření zadní dveří dodávek, které mají snadno napadnutelné zámky (viz výše v článku). Montuje se na původní mechanismus a zabrání otevření dveří i při prolomení zámku. Na trh jej dodává více výrobců, dostupné jsou na zahraničních e-shopech za cenu kolem tisícikoruny.

Trezory na míru

Firma Mobil Safe vyrábí pro obytná vozidla a dodávky trezory, které pasují například pod sedadlo, do boční výplně dveří či do dvojité podlahy vozu, ale existují i modely, které se nainstalují jednoduše do skříněk. Trezory jsou ideální pro uschování dokladů, peněz a drobné elektroniky, ale do některých se vejdou i notebooky.

A mnoho další řešení…

Na trhu je k dispozici obrovská spousta bezpečnostních doplňků, zámku, závor, řetězů atd. Čím dál oblíbenější jsou také bezpečnostní fólie na okna. Představivosti se zde meze nekladou a zahraniční e-shopy a diskusní fóra jsou jejich nepřebernou studnicí. Osobně bych se ale vydal cestou dobré pojistky + elektronického zabezpečení s notifikací na mobil + úpravy zranitelných zámků dveří. Přídavné zámky bych instaloval jen do té míry, do jaké je jste schopni opravdu důsledně používat.

Autor článku: Jan Bordovský

Spolupracujeme