TIP NA VÝLET: Muzeum HYMER – do pravěku karavaningu

-

O muzeu karavanů Erwin Hymer Museum jste již určitě slyšeli – ostatně brzy tomu bude deset let, co se otevřelo veřejnosti. Nyní vám jej přinášíme jako ověřený cestovatelský tip, který rozhodně stojí za návštěvu.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Z České republiky to do muzea, které názornou a nijak nenucenou formou přibližuje historii karavaninku, nebo spíše autoturistiky jako takové, není úplně nejblíže. Areál se nachází v těsném sousedství současného sídla automobilky Hymer, na okraji jihoněmeckého historického městečka Bad Waldsee (které také stojí za návštěvu). Když vezmeme Prahu jako referenční bod, je to sem asi 530 kilometrů.

Muzeem se line návštěvnická trasa, připomínající v každém úseku jinou část Země.

Na druhou stranu je to však odsud již jen padesát kilometrů k Bodamskému jezeru, my jsme proto muzeum zvolili jako jeden z bodů při naší cestě alpským podhůřím kolem rakousko-německé hranice. Dál lze pokračovat třeba do nádherné Kostnice, ale o tom až někdy jindy…

Muzeum bylo otevřeno ještě za života Erwina Hymera v roce 2011 jako expozice sahající nad rámec tohoto velkého koncernu, vlastnícího dnes celou řadu značek obytných vozidel. Není zde preferována žádná značka, vozidla dokumentující vývoj automobilového cestování pochází z celého světa a nejstarší z nich pamatují počátky dvacátého století. A protože Erwin Hymer byl kromě nadaného inženýra, z jehož hlavy pochází množství dnes používaných řešení v obytných vozidlech, také nadšený sběratel, pochází velká část vystavených vozidel a karavanů z jeho osobní sbírky. Muzeum tedy můžeme vnímat také jako velkou poctu tomuto muži, kterému vděčíme za karavanink v takové podobě, v jaké ho dnes známe.

Budova muzea, které jako předloha sloužila dvě karavanová okénka (jedno stojí a druhé leží), je i z architektonického hlediska zajímavým dílem – je například kompletně vytápěna pomocí slunečního světla díky systému, který navrhl sám Erwin Hymer. Uvnitř působí na první pohled prázdným dojmem, až když se vydáte po vyznačené uličce do prvního alpského úseku, který stoupá prudce vzhůru, začnou se před vám objevovat vystavené exponáty – nebojím se říct poklady. Dohromady je jich zde přes osmdesát, vše je volně přístupné, vozidla můžete obdivovat jak je libo. V Hymerových sbírkách je celkem přes 250 unikátních exponátů, nejstarší z roku 1850, které se možná časem v muzeu objeví – buďto ve stálé expozici, nebo v některé z dočasných, které museum občas k vybranému tématu pořádá.

Expozice má průběžnou linii, kterou můžete následovat, ale nemusíte. Provede vás kolem celého světa, od Alp přes africké pouště, voňavou indickou kulturu, rozlehlé americké prérie, polární pláně či břeh Atlantiku až k východoněmeckému Baltu, kde si prohlédnete to nejlepší z produkce zpoza Železné opony.

Každá etapa nabízí náhled do specifik cestování v dané oblasti, cestovatelské filmy a dokumenty i zajímavá vozidla se vztahem k dané oblasti. K dispozici jsou také četné tematické fotokoutky s kostýmy, takže si návštěvu můžete i vtipně zdokumentovat.

Není to ale vše jen o automobilech a karavanech. Řada hodnotných expozic je zaměřena také na technická témata či historii předmětů denní spotřeby. Můžete zde číst životopisy a zajímavosti ze životů osob, které měly velký vliv na vývoj karavaninku a jeho jednotlivých součástí – často zakladatelů dnes významných značek vozidel i techniky. K prohlédnutí jsou plány na výrobu karavanů a často uvidíte ve vitrínce i cenné originály – například na první karavan Dethleffs Tourist z roku 1931. Mnoho menších expozic je zaměřena na podvozky, design karavanů, vývoj topení, nebo třeba také jídla na cesty. Úsměvná, ale velmi poučná a evidentně návštěvníky oblíbená je výstava historických cestovních toalet. Nahlédnete zde pod ruku také vývojářům obytných automobilů a zjistíte, jak náročným procesem je uvedení nového vozidla na trh.

Je velmi zajímavé podívat se na exponáty z doby, kdy se mezi sebou jednotlivé značky výrazně lišily designem i vnitřním provedením – byly to časy, kdy se výrobci nebáli experimentovat, často vyšlapávali slepé cestičky a více než obchodním výsledkem se řídili srdcem a nadšením. Mnoho značek však i díky tomu zmizelo v propadlišti dějin, kde z nich zbylo jen právě těchto několik exponátů. Vůně a propracovanost starých interiérů vás ale zaručeně chytí za srdce.

Můžete zde proniknout i do tajů vývoje obytných vozidel.

Ačkoli je muzeum určeno pro celé rodiny, bezpochyby si jej nejvíce užijí tatínkové. Na děti ale čeká cestou mnoho naučných interaktivních tabulí a her. Muzeum však není tak rozsáhlé, na velmi podrobnou prohlídku vám budou stačit dvě až tři hodiny – a to nepíšu jako negativum. Mnoho času lze strávit v obchodě se suvenýry, ze kterého snad žádný karavanista neodejde s prázdnou. Restaurace Caravano, která je součástí muzea, nabízí za přijatelnou cenu docela chutné denní menu. A pokud sem na prohlídku dorazíte v týdnu, budete v muzeu pravděpodobně skoro sami.

Budete-li mít cestu kolem této oblasti, muzeum si rozhodně nenechte ujít, už jen proto, abyste viděli, jak dlouhou cestu karavanink za těch několik desetiletí ušel. Na bezplatném parkovišti u muzea lze bez problémů přenocovat, avšak chybí zde jakékoli zázemí.

Text a foto: Jan Bordovský

ZÁKLADNÍ INFORMACE

Na parkovišti před muzeem je možné zdarma přenocovat.

Erwin Hymer Museum
Robert-Bosch-Str. 7, Bad Waldsee
Otevírací doba: denně 10-18 hod., čtvrtky do 21 hod.
(zavřeno 24. 12. a 31. 12.)
Vstupné: dospělý 9,50 €, děti 6-18 let 4,50 €, platba možná i kartou
www.erwin-hymer-museum.de

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...