TIP NA VÝLET: Technická muzea Sinsheim a Speyer

-

Cestování po německých dálnicích má jednu nevýhodu – člověk jen málokdy vidí dál než za svodidla a často vůbec netuší, jaké zajímavosti skrývá blízké okolí. Nadzvukové letadlo Concorde vztyčené k nebi hned u dálnice A6 v úseku Mannheim-Norimberk však určitě nepřehlédnete.

Text a foto: Jan Bordovský

Jedná se o jednu ze dvou částí technického v Sinsheimu, ta druhá se nachází v asi čtyřicet minut vzdáleném městě Speyer. Obě muzea leží na trase, která je jen menší zajížďkou například při cestě z Caravan Salonu v Düsseldorfu. A pokud máte rádi letectví, kosmonautiku, válečnou techniku, automobily, veterány, nebo třeba hudební nástroje, věřte, že se tato zajížďka vyplatí. Nepočítejte ale s tím, že vám bude stačit jeden den.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Concorde a jeho sovětský protějšek Tu-144 jsou jistě největšími lákadly muzea v Sinsheimu – je to také jediné místo na světě, kde můžete tyto dva mimořádné letouny vidět vedle sebe. Impozantní technické zázraky své doby neztrácí nic ze svého kouzla ani dnes, když si můžete jejich kokpity, interiéry i venkovní detaily nerušeně prohlížet z bezprostřední blízkosti. Totéž ovšem platí i pro dalších asi šedesát vystavených letadel, které se všechny zapsaly do historie světového letectví – civilního i vojenského. Nechybí mezi nimi takové legendy jako dopravní Junkers Ju 52, Douglas DC-3 nebo nechvalně proslulý střemhlavý bombardér Junkers Ju 87 Stuka.

Letecký pohled na muzeum v Sinsheimu.

Letadla jsou ale v Sinsheimu spíše jen okrajovým tématem – čeká vás zde obrovská sbírka historických vozidel – například největší kolekce vozů Maybach na světě, obrovská kolekce automobilů Mercedes (včetně modelu 300 SL „Racek“), Bugatti (sportovní modely, ale i replika nejluxusnějšího vozu Royale, kterých vzniklo jen sedm kusů) či Ferrari (včetně klasik jako F40 či Enzo). Vidět můžete mnoho skutečných vozů Formule 1, monopostů Michaela Schumachera či speciálních automobilů držících světové rychlostní rekordy – jako třeba legendární Blue Flame s raketovým motorem a dosaženou rychlostí 1 046 km/h.

Vůz Blue Flame s raketovým motorem překonal rychlost 1 000 km/h.

Příznivce jedné stopy potěší asi tři stovky motocyklů a skútrů, včetně opravdových historických skvostů – v muzeu se ostatně každý rok koná velký sraz motocyklových veteránů a také Den Harleyů.

Chcete-li se podívat spíše pod kapotu, jsou pro vás připraveny desítky motorů a technických detailů včetně velkých parních strojů. A samozřejmě nechybí exkurze do století páry v podobě několika historických lokomotiv. Výhled od kotle přes nekonečně dlouhý čumák lokomotivy je opravdu neopakovatelný – kam se hrabou panoramatická čelní okna obytných automobilů.

Muzeum vlastní velké sbírky vozů Maybach, Ferrari či Bugatti.

Parní pluhy, silniční válce, historické traktory, mlátičky obilí, buldozery či stacionární motory z historických továren – dvě plné haly zemědělské a industriální techniky patří mezi největší sbírky svého druhu na světě a jen podtrhují rozmanitost zdejších expozic.

Do nich patří i legendární automobily z americké historie – mnoho z nich známe především z filmů, ať již to jsou policejní vozy, majestátné Cadillacy, elektrické automobily z počátku 20. století (dodnes funkční!) nebo filmové klasiky – třeba DeLorean DMC-12 známý z filmu Návrat do budoucnosti. Je velmi zajímavé si zblízka srovnávat například vývoj designu a techniky vozidel z evropské a americké produkce.

Expozice jsou zaměřeny i na vojenskou či zemědělskou techniku.

Rozsáhlá vojenská expozice obsahuje kromě mimořádně zachovalého a pohyblivého tanku Panther i nejrůznější vraky v nálezovém stavu, renovované exponáty se stopami z boje, vojenská vozidla, letouny, zbraně a děla, ukázky používané munice výstroj a výzbroj pěchoty, a to z obou válčících stran druhé světové války.

Asi netřeba zmiňovat, že mnohé exponáty mají za sebou velmi pestrou minulost, skutečné závodní či cestovatelské úspěchy, stejně jako bojové akce. Příjemné také je, že mnohé exponáty jsou prezentovány v dobovém kontextu, zajímavém prostředí a doplněny dalšími denními předměty ze stejné doby, což celé muzeum činí velmi různorodým a zábavným.

Pokud vás budou bolet nohy, můžete navštívit zdejší 3D kino IMAX s obřím plátnem o rozloze 600 m2, v němž se každou hodinu promítá jiný film.

Jen asi čtyřicet minut jízdy od Sinsheimu pak leží druhá část – technické muzeum Speyer.

Vnější dominanta technického muzea ve Speyeru.

Už z dálky vás zde uvítá k nebi vztyčený Boeing 747 Jumbo Jet – jak jinak, než plně přístupný k prohlídce. Je však jen jedním z dvou tisíc zdejších exponátů. Obrovská venkovní plocha tohoto muzea přímo vybízí ke shromažďování nadměrných kousků, proto vás jistě nepřekvapí, když zde narazíte třeba na nákladní Antonov An-22, největší turbovrtulový letoun světa. Zdejší výstavu velkých exponátů přitom původně započala německá vojenská ponorka U9 dlouhá téměř padesát metrů, vyzbrojena osmi torpédy pro operace proti lodím Varšavské smlouvy. Stísněné prostory těchto podmořských plavidel nemá člověk možnost navštívit příliš často, o to zajímavější zážitek to je.

Ponorka U9 sloužila v Baltu, nyní nabízí unikátní možnost prohlídky.

Muzeum ve Speyeru se zaměřuje především na kosmonautiku, letadla, plavidla a vojenskou techniku, ačkoli v něm najdete i řadu vozidel a motocyklů, lokomotivy, vrtulníky, sbírku hasičských automobilů z celého světa, funkční a pravidelně hrající orchestriony či nádherné historické kolotoče.  Každý návštěvník si zde může najít svůj nejzajímavější exponát – pro někoho to může být některý z více než sedmdesáti dochovaných letounů, vojenské stíhačky či repliky trojplošníků z první světové války, pro někoho legendární druhoválečná klasika Messerschmitt Bf 109, pro jiného pak klidně i venku vystavený hausbót u nás kdysi nesmírně populární skupiny Kelly Family.

Oficiálně je ale pro muzeum ve Speyeru největším úspěchem a oprávněně i největším unikátem jeden z velmi mála dochovaných exemplářů sovětského raketoplánu Buran. Ten zde byl po velmi složité cestě přivezen v roce 2008 a rozhodně stojí za to sem přijet už kvůli němu. Tento konkrétní kus provedl na kosmodromu Bajkonur v osmdesátých letech celkem pětadvacet testovacích letů (kvůli nim byl vybaven proudovými motory) a je nedílnou součástí historie dobývání vesmíru. Projekt Buran byl – jak je již podle vzhledu patrné – sovětskou odpovědí na americké raketoplány, a i přes to, že byl kvůli změně režimu v poměrně rané fázi ukončen, má na svém kontě některé významné úspěchy.

Největším skvostem muzea v Speyeru je sovětský raketoplán Buran.

Buran je ale jen jednou z asi šesti set částí celé vesmírné expozice, do níž patří i originální přistávací kapsle kosmické lodi Sojuz, replika historické lodi Vostok, originální vesmírné skafandry, ukázky modulů vesmírné stanice ISS či věrná replika lunárního modulu Eagle z mise Apollo 11. Vidět můžete také lunární vozítko nebo originální měsíční horninu.

Pokud jste fanoušky vesmírného programu a kosmonautiky, je Speyer nejbližším muzeem, kde se můžete seznámit s tak obsáhlou kolekcí a mnoha originálními exponáty.

Na své si zde přijdou i milovníci vodních a podvodních plavidel – kromě již zmíněné ponorky U9 zde najdete i záchranářské či hasičské lodě, více než sto let starý remorkér, několik miniponorek, ale také třeba druhoválečná sebevražedná řízená torpéda – ta byla použita například při vylodění spojenců v Normandii.

Také ve Speyeru je součástí muzea kino IMAX – zde v podobě obří kupole a jediné svého druhu v Německu. Zážitek z tohoto kina je opravdu fascinující a určitě doporučuji si alespoň jeden vstup v rámci návštěvy přikoupit.

Obě muzea pořádají navíc také pravidelné dočasné tematicky zaměřené výstavy – jejich seznam naleznete na internetových stránkách.

KONTAKTY

Auto & Technik Museum Sinsheim
Technik Museum Speyer
www.technik-museum.de

Otevřeno 365 dní v roce, denně od 9 do 18 hodin
V obou muzeích je dostupná restaurace a prodejna suvenýrů

VSTUPNÉ

Kombinovaný tiket (obě muzea + 2x kino IMAX), platí na dva dny, které nemusí být po sobě:
Dospělí 38 €, děti 5-14 let 30 €
Vstup do jednoho muzea, bez 3D kina/s kinem: 16/21 €, děti 13/16 €

KDE PŘESPAT

Hotel
Muzea nabízí u dvoudenní kombinované vstupenky zvýhodněnou cenu ubytování v hotelu – více informací o aktuálních cenách najdete na webových stránkách.

Stání pro karavany
Přímo u vstupu do muzea ve Speyeru se nachází velké stání pro obytná vozidla a soupravy s karavanem, vybavené čistou vodou, výlevkou na odpad, elektřinou, sprchami a toaletami.
K dispozici je 90 míst, cena za noc je 22 €.
Non-stop recepce a možnost snídaní v přilehlém hotelu.

V Sinsheimu funguje stání pro karavany přímo v centru města. Nabízí 32 plně vybavených míst včetně sprch, toalet či bezplatné wi-fi. Jedna noc zde vyjde na 9 €.Více informací na http://www.womopark-sinsheim.de.

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...