Proč i v zimě větrat, jak správně zvolit výkon topení, kde sušit oblečení nebo jak ušetřit za palivo? Přinášíme vám několik tipů, jak si zpříjemnit zimu v obytném autě.
Mnoho moderních obytných vozů a karavanů je skvěle připraveno do zimních podmínek. Tepelnou pohodu ale můžete výrazně ovlivnit i jako uživatelé. Topení v obytném autě nebo karavanu s sebou přináší několik pravidel, díky kterým si zimu na cestách užijete v pohodlí.

Základní rady pro topení v obytných vozech a karavanech
- Pravidelně větrejte! Mnoho cestovatelů se nechce svého tepla za žádnou cenu vzdát a utěsňuje vozidlo, jak to jde. Ideální topení ale není možné bez pravidelné výměny vzduchu. Čerstvý suchý vzduch po vyvětrání se ohřívá mnohem snáze než zatuchlý vlhký.
- Pokud odcházíte na lyže nebo několikahodinový výlet, můžete ušetřit palivo tím, že topení vypnete. Interiér dokáže teplo nějakou dobu uchovat. I základní modely topení s ovladačem mívají časovač, kde si nastavíte, kdy se má topení zapnout, abyste se vrátili opět do vyhřátého prostoru.
- Plynové lahve mají v zimním provozu jen omezenou výdrž. Jedna lahev vydrží topení orientačně na 2 dny (záleží to podle vnější teploty, velikosti interiéru, kvalitě izolace apod). Doplňování plynu výrazně usnadní montáž plnicích nádrží, které můžete doplnit na jakékoli čerpací stanici s LPG – o montáži jsme psali zde: https://www.camperlife.cz/technika-instalujeme-plnici-lahve-alugas-tankujte-plyn-na-benzinkach-po-cele-evrope/
- Vlhké oblečení nepokládejte na mřížky a k výdechům topení, ale rozvěste v prostoru. Horký vzduch přímo z výdechů vám může oblečení poškodit. Ideální prostor pro sušení věcí je stropní věšák v koupelně, která má na stropě větrání.
- „Trenýrková teplota“ za dvě minuty je fajn, ale příliš výkonné topení v malém autě neběží optimálně, často se vypíná a zapíná, tím zvyšuje spotřebu i hlučnost, navíc se rychleji zanáší sazemi u naftových modelů. Zvolte optimální výkon topení pro váš interiér, volte model s nastavitelným výkonem, nebo přebytečné teplo využijte k větrání. Sníží se vám spotřeba a u topení prodlouží jeho životnost.
- Nechce se topení spustit? U naftového zkontrolujte palivové vedení, propustnost filtru, případně ztuhlou naftu v zimě. Hladina nafty v nádrži by měla být nad rezervou. U plynového topení může být příčin více – zavřený kohout přívodu plynu, aktivovaný nárazový senzor (je nutné stiskem zeleného tlačítka resetovat), nefunkční přepínání na plnou lahev nebo podchlazené lahve, ve kterých se neodpařuje butanová složka plynu. Při výměně lahví může dojít k zavzdušnění hadice, topení pak obvykle chytí na několikátý pokus. Displej ovladače topení vám při problému ukáže chybový kód závady.
- Otvory pro nasávání vzduchu a výdechy topení, stejně jako mřížky konvektorů, musí být neustále volné a neblokované oblečením či botami. Konvektory je vhodné vysavačem pravidelně zbavovat prachu. Klíčové je zachování volného proudění vzduchu, jinak je topení málo účinné. U konvektorů neblokujeme výdechy, ale ani nasávání chladného vzduchu u podlahy.
- Důležité je správné umístění teplotního čidla. To by mělo být uprostřed vozu ve výšce asi 1,2 metru nad podlahou, v místě, kde vzduch volně cirkuluje tak, aby na čidlo nesměřoval výdech topení.
- Alespoň jednou měsíčně topení na 15 minut zapněte, a to i v létě. Ověříte tím jeho funkčnost, rozhýbete pohyblivé části a spálíte staré palivo. Případné problémy budete mít čas vyřešit před zimou.

Nepřehánějte to s výkonem
Mnoho cestovatelů s obytnými auty i stavitelů obytných dodávek podle úsloví „čím více, tím lépe“ instaluje do vozů předimenzovaná topení z obavy, aby jim na cestách nebylo chladno. Neplatí to ale vždy a často je to v tomto případě naopak ke škodě věci.

I malá obytná auta, obytné vestavby či dokonce maličké obytné nástavby pro pick-upy jsou často nabízeny s topením o výkonu 6 kW. Takto výkonné topení ale má jeden háček – velice rychle malý prostor vyhřeje, a pak se vypne. Jakmile teplota poklesne, opět se zapne. A tak pořád dokola.
V autě se neustále střídá horko a zima, dalším důsledkem je zbytečně vysoká spotřeba elektřiny a paliva (plynu/nafty), ale u naftových topení také nadměrná tvorba sazí. Topení přitom pracuje výrazně efektivněji, když může běžet trvale v režimu nižšího výkonu. Také rozfuky vzduchu při provozu na nižší výkon produkují ve vozidle menší hluk.



Obecné zkušenosti říkají, že pro správně izolované vozidlo o délce do šesti metrů, pokud vyloženě neplánujete zimní provoz, stačí topidlo s výkonem 2 kW. Při častém zimním karavaningu v místech, kde hrozí tužší zimy, jsou prostor vhodnější topení s výkonem kolem 4 kW (velmi rozšířené typy jako Truma Combi apod.). Pokud toužíte po co největší soběstačnosti, přichází v úvahu její verze D s provozem na naftu. K topení pak existuje také úprava na přitápění elektřinou – to když chcete šetřit své palivo při pobytu v kempu.
Text: Jan Bordovský
Foto: Alde, Truma, Vevor