TECHNIKA: Instalujeme plnicí lahve Alugas – tankujte plyn na benzinkách po celé Evropě

-

Trápí vás vysoká spotřeba plynu v zimním období a s ní spojená častá výměna lahví? Nebo bojujete s problematickým doplňováním plynu při delších cestách po Evropě? Řešením pro vás mohou být plnicí lahve Alugas, které naplníte na každé benzince s LPG, ale mají i další výhody. Pojďme se podívat, co obnáší jejich instalace.

V zimním období spotřebovává celý den zapnuté topení plyn v obytném autě či karavanu přímo raketovým tempem. Zákon schválnosti navíc stanoví, že lahev s plynem dojde většinou uprostřed noci. Další typickou situací je delší pobyt v zahraničí, kde se používají jiné nekompatibilní plynové lahve či ventily a plyn se tak složitě shání. Cestovatelé s těmito zkušenostmi pak často řeší, čím plyn zcela nahradit, nebo jak se alespoň vyhnout otravné výměně lahví. Jedním z řešení je instalace plnicích lahví (nádrží) Alugas.

Je to otázka, která se na sociálních sítích i v naší redakční poště objevuje každou zimu. Jak dlouho vydrží zásoba plynu? Jak správně topit? Kde sehnat plyn v zahraničí? Četnost takových dotazů roste s tím, jak stoupá obliba zimního karavaningu a na cesty v zimě vyráží čím dál více karavanistů.

Také vás nebaví neustálá výměna lahví?

Při „normální“ české zimě vydrží v běžně izolovaném obytném automobilu jedna 10kg lahev plynu zhruba dva až tři dny, počítáme-li do spotřeby plynové topení, ohřev vody a vaření, případně chladničku. Při běžně instalovaných dvou lahvích tak vydržíte venku podle podmínek zhruba čtyři až šest dní.

Zimní karavaning je čím dál oblíbenější. Vysoká spotřeba plynu je ale často limitujícím faktorem. Foto: Dethleffs.

S kratší uvedenou dobou počítejte v případě, kdy vás postihnou silnější mrazy a vítr (typicky při kempování na horách), pokud máte vůz hůře izolovaný (většina obytných vestaveb), pokud v autě topíte více (např. kvůli malým dětem) a pokud máte v autě prostor jen na jednu lahev (časté u moderních vestaveb kvůli místu i doložnosti).

Problémem je, že bez předchozích zkušeností s konkrétním vozem v zimních podmínkách můžete jen hádat, jak dlouho s plynem vydržíte – bez použití speciálního měřidla totiž stav plynu v lahvi ani nezjistíte. Pokud si tedy s sebou nevezete náhradní plné lahve, čeká vás projížďka na čerpací stanici nebo do hobbymarketu – podle toho, kde jsou ochotni konkrétně vaši lahev vyměnit za plnou.

Plnicí lahve Alugas mají jednu velkou výhodu – vestavěný ukazatel množství plynu.

Stane-li se vám to v zahraničí, je situace o to komplikovanější, neboť připojovací závity jsou v různých zemích různé a podmínky dostupnosti, plnění či zapůjčky lahví také.

Vyměnit plynové topení za naftové se vždy nevyplatí

První variantou, která mě napadla, když jsem tento problém řešil u svého vozu, byla výměna plynového topení Truma za naftové. V případě základního provedení Truma Combi D6 se ale bavíme o částce cca 75 000 korun bez dalšího nutného vybavení a montáže (tu musí provést servis, jinak zaniká záruka) a také bez výškového setu pro provoz nad 1 500 m.n.m., který stojí dalších skoro dvacet tisíc. Něco málo by se sice dalo získat zpět prodejem původní plynové Trumy, i tak je to ale vysoká částka, kterou se do vozu nevyplatí investovat vždy.

Naftové topení s bojlerem vás zbaví starostí s plynem (kromě vařiče), uvolní prostor po plynových lahvích a ušetří dost hmotnosti. Instalace ale stojí kolem sto tisíc korun, a to se ne vždy vyplatí.

My budeme muset v dohledné době hledat pro naši rodinu větší vozidlo, rozhodl jsem se proto pro méně náročnou investici s tím, naftové topení bude zřejmě favoritem v příštím autě. Ačkoli i to má své nevýhody.

Vypadá jako lahev, ale není to lahev

Druhou variantou, o které jsem dopředu tak trochu tušil, že bude tou vítěznou, byla instalace hliníkových plnicích plynových lahví Alugas. Na českém trhu tyto lahve nejsou žádnou novinkou, naopak bych řekl, že jsou poměrně rozšířené.

Ačkoli na pohled připomínají klasické plynové lahve, podle zákona se jedná o plynové nádrže. A pro ty platí jedna důležitá podmínka – plnitelné nádrže musí být ve vozidle uchyceny napevno, což znamená, že nesmí být uživatelsky vyjímatelné a při plnění se z vozu nevyndávají. Musí být zkrátka uchyceny napevno. Díky svému tvaru a velikosti pasují lahve Alugas na místo klasických lahví, díky čemuž je jejich instalace velmi jednoduchá. Pro případ stísněného prostoru je dokonce možné odmontovat jejich horní límec.

Hliníková plnicí lahev (nádrž) Alugas o objemu 11 kg plynu. Na obrázku s plnicím ventilem do karoserie a evropskými redukcemi.

A jejich hlavní výhoda? Na rozdíl od plynových lahví, které se „řeší“ výměnným způsobem, a které může legálně plnit jen plnírna plynu, tyto nádrže si můžete naplnit na každém místě, kde se prodává LPG. Plnicí lahve Alugas totiž mají vestavěný stop-ventil, který plnění zastaví při dosažení bezpečných 80 % kapacity. Nehrozí tak bezpečnostní rizika z přeplnění lahve ani průnik kapalného plynu do plynových rozvodů.

Alugas se plní se buď přímo plnicím ventilem na lahvi, nebo plnící přípojkou vyvedenou na karoserii vozu, jako u automobilů na LPG pohon. Typicky tak budete tankovat na benzinkách, a to po celé Evropě.

V Evropě se setkáte se čtyřmi typy ventilů pro tankování LPG. Před výjezdem do zahraničí si pořiďte sadu redukcí, a pak už si jen užívejte dovolenou s topením bez omezování.

Jak probíhá montáž

Montáž plnicích lahví Alugas je poměrně snadnou záležitostí především z toho důvodu, že jsou rozměrově podobné s klasickými lahvemi, a proto pasují do standardní plynové skříňky. Vždy ale montáž svěřte odbornému servisu.

  1. Nejprve je nutné odstranit původní plastové úchyty a popruhy klasických lahví z plynové skříňky.
  2. Instalují se speciální pevné úchyty, ideálně kovové dodávané k nádržím Alugas, které mají TÜV certifikaci a splňují požadavky pro napevno instalované nádrže.
  3. Zajištění dostatečného odvětrání plynové skříňky v podlaze (většinou je již z výroby v pořádku)
  4. Instalace plnícího ventilu do nárazníku/karoserie vozu, případně propojovacích hadich, pokud instalujete dvě nádrže najednou.
  5. Naplnění nádrží LPG (propan-butan) a provedení REVIZE PLYNU s cílem mj. zjištění případného úniku.
  6. Předání revizní zprávy k vozidlu a TÜV certifikátu (pro případ potřeby na STK)


Výhody a nevýhody

+ Pomocí sady redukcí natankujete po celé Evropě na benzinkách s LPG
+ Odpadá nutnost manipulace a připojování lahví
+ Dvě verze o objemu 11 kg a 14 kg
+ Vestavěný ukazatel množství plynu v lahvi
+ Slušná úspora hmotnosti (cca 6 kg na jednu lahev)
+ Více plynu proti běžné lahvi (lahev 11 kg = cca 11,4 kg propanu nebo 13,3 kg butanu)
+ Levná náplň
+ Hliníková lahev nekoroduje, platnost revize lahve na 10 let
+ Možnost instalace plnicího ventilu do nárazníku nebo karoserie
+ Při koupi jiného obytného vozu si lze lahve ponechat

– Vyšší pořizovací cena
– Tankování většinou pouze LPG (propan-butan), proto je vhodné mít lahve ve vytápěném prostoru

Na kolik to vyjde

Plnicí lahve Alugas se aktuálně prodávají za cenu okolo 9 000 Kč (varianta 11 kg, varianta 14 kg je asi o tisíc korun dražší), sadu dvou lahví se šroubením seženete za zhruba 19 000 Kč. K tomu je nutné připočíst držáky lahví, instalační materiál, práci servisu, revizní zprávu a případně sadu redukcí pro evropské země. Celkem tak za instalaci sady dvou lahví s plnicím ventilem na karoserii počítejte s cenou okolo 30 000 korun.

Montáž lahví Alugas nabízí mnoho českých karavanových servisů a prodejců, stačí zagooglit v okolí vašeho bydliště. Neberte ale firmu, která vám před předáním nezajistí revizi. S plynem není sranda a následky jdou za vámi.

Co říká zákon

Lahve Alugas jsou plně homologovány pro použití v obytných automobilech a od montážní firmy k nim dostanete certifikát TÜV a protokol o revizi plynové soustavy. Pro lahve platí dále tato pravidla:

  • Legislativně se jedná o pevně instalované nádrže, které se při plnění nesmí vyjímat z vozu a musí být uchyceny pevnými úchyty po obvodu i vespod.
  • Hlídejte si platnost revize lahve (10 let od zakoupení)
  • Pokud vůz provozujete na IČ, máte ze zákona povinnost podstupovat každoroční kontrolní prohlídky plynové soustavy a každé 3 roky revizi (toto platí i při používání klasických plynových lahví)

Když už se do toho vrtá…

Zásah do plynové instalace vozu můžete využít i k instalaci dalšího – poslední dobou oblíbeného – doplňku. Tím je externí přípojka pro plynový gril.

Až doposud jsme s sebou na grilování vozili samostatnou malou pětikilovou plynovou lahev, která zabírala další drahocenné místo, a tak jsme grilování často raději oželeli. Externí přípojka vám ale umožní připojit se k plynovému rozvodu vozidla a čerpat plyn z něj. A to jsem přesně chtěl.

Dvířka pro externí přípojku plynu například pro gril. Dělají se i v tmavé barvě a pro použití na karoserii mohou být uzamykatelná.

Podle typu vozidla, jeho půdorysu a umístění plynové instalace může plynová přípojka najít své místo kdekoli na pravé straně karoserie vozu. Jedná se samozřejmě o zásah do vnější konstrukce, a tak jej přenechte zkušené firmě. Při umístění přípojky zvenčí na karoserii určitě zvolte její uzamykatelnou variantu.

Využijeme volný prostor za šuplíkem s příbory pod vařičem. Přípojka pro gril tak bude schovaná uvnitř vozu a zároveň hezky dostupná při otevření bočních dveří.

U obytných vestaveb je možností o něco méně, protože je nutné brát v potaz boční posuvné dveře. Při grilování v kempu je máte málokdy zavřené, a při otevřených zbývá na přípojku poměrně málo místa.

Ve vestavbě se hodí využít každé volné místo – třeba v kuchyňském bloku pod sporákem.

V mém případě to technici vymysleli fikaně – přípojka se instalovala do kuchyňského bloku tak, že je schovaná uvnitř vozu, ale zároveň skvěle dostupná při otevřených dveřích. Plyn se do ní bere z rozvodu pro vařič.

Externí přípojka pro gril je umístěna v kuchyňském bloku, ale dá se namontovat také přímo do karoserie – záleží podle typu konkrétního vozu. Toto řešení má výhodu, že se nemusí tahat nový plynový rozvod – přidá se jen krátká odbočka z plynového vedení ke sporáku.

Přípojka má svůj uzavíratelný ventil, připojení ke grilu pak probíhá pomocí hadice s rychlospojkou, což je velmi komfortní řešení.

Montáž plnicích lahví Alugas provedla firma Vejny Wood.

Text a foto: Jan Bordovský, Ilustrační foto: Alugas, Truma, Reich, Dethleffs

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...