REDAKČNÍ TEST: Navigace pro karavany Garmin Camper 895

-

Navigace Garmin Camper 895 určená pro majitele obytných vozů patří mezi nejvyšší modely v nabídce tohoto amerického výrobce. Dává vůbec ještě smysl v době chytrých telefonů a řadou bezplatných mapových aplikací?

Videorecenze Garmin Camper 895

Automobilové navigace to v dnešní době nemají na trhu lehké. Naprostá většina běžných uživatelů si vystačí s bezplatnými mapami v mobilních telefonech, které svou roli plní více než dobře, jsou aktuální a fungují na celém světě.

Když ale máte specifické požadavky na to, co by navigace měla umět, je potřeba se poohlédnout po profesionálním řešení. V případě obytných vozidel a souprav s karavanem je řešením navigace Garmin Camper. Umí mimo jiné zadat přesné rozměry a hmotnost vašeho vozidla, takže vás nepožene pod nízký most nebo na úzkou silnici, kam se nevejdete. A že jsem takových situací se svým více jak tři metry vysokým obytňákem nebo s karavanem za zády už zažil…

Tyto navigace mimochodem do svých prémiových obytných autobusů instaluje ve výrobě také německý Concorde, známý svou náročnou klientelou. Já si tuto navigaci vyzvedávám v kamenné speciálce Garmin Brno, abych s ní v rámci testu najezdil přes dva tisíce kilometrů. Koupil bych si ji do svého obytňáku?

Instalace a první jízda

Garmin Camper patří k tomu nejlepšímu, co umí výrobce v tomto segmentu nabídnout. Do testu jsem dostal model 895, kde osmička zde značí 8“ uhlopříčku displeje. V nabídce je i levnější 795 a dražší 1095 se 7“ resp. 10“ displejem. Do velké kabiny obytného vozu se hodí displej co největší, osmička je dobrý kompromis.

Po rozbalení krabice na vás vykoukne poměrně těžké tělo přístroje, připomínající svou velikostí i perfektním zpracováním značkový tablet. V balení je dále držák s mohutnou přísavkou na okno, lepicí podložka pro uchycení na palubní desku a dva typy držáků, které lze do palubní desky přišroubovat.

Osobně bych volil pevnou montáž do palubní desky, protože pří uchycení na okno je navigace poměrně daleko a držák překáží při zatahování přední rolety.

Na držáku je tělo navigace přichyceno pomocí silných magnetů, a toto řešení velice chválím. Navigace se dobře nasazuje i sundává, sama „vklouzne“ do správné polohy a drží naprosto suverénně. Všechny plasty a klouby rovněž působí velmi robustně a za celou dobu jsem neměl s kvalitou uchycení jediný problém.

V balení najdete ještě napájecí kabel do autozásuvky, návod a také výzvu ke stažení aplikace Garmin Drive, která je nezbytná pro využívání pokročilých funkcí navigace.

Displej a ovládání

Po zapnutí mě překvapuje kvalita zobrazení a jemnost osmipalcového displeje. Displej má syté barvy, viditelnost je perfektní i na jasném slunci. Kostrbatá grafika, necitlivý displej a pomalé reakce jsou minulostí. Garmin Camper 895 je rychlý, výborně reaguje na doteky a zvládá i multi-touch. Z hlediska kvality zobrazení a rychlosti systému jednoznačně patří mezi prémiový produkt.

S popisem, že tělo navigace připomíná tablet, jsem nakonec nebyl daleko od pravdy, celý systém totiž běží na Androidu 10, uživatelské rozhraní a grafiku má na starost vlastní nástavba od Garminu. Byť nejsem fanoušek tohoto systému, musím říct, že jsem se za dva měsíce používání nesetkal s jediným zádrhelem co se rozhraní týče. Tento model má i velmi kvalitní český překlad a neopakuje se situace ze starších modelů, kdy kvůli chybám v popisu docházelo například k nepřesnému nastavení trasy.

Na těle navigace najdeme zezadu tlačítka pro nastavení hlasitosti, zboku pak uspávací/vypínací tlačítko, slot na SD kartu pro nahrávání vlastních map a POI bodů, a také USB-C konektor pro připojení k počítači nebo napájení. Další napájecí mini-USB najdeme na držáku. Proč výrobce konektory nesjednotí do jednoho typu, je mně záhadou.

Chystáme se do provozu

Po prvním spuštění, které trvá asi půl minuty, vás navigace vyzve k uložení profilu svého vozu. U obytného automobilu můžete zadat všechny rozměry, celkovou hmotnost i emisní plakety – to aby navigace věděla, zda vás může vést i emisními zónami v různých zemích. Navolit lze i jízdu s přívěsem, zde se zadávají všechny parametry pro přípojné vozidlo dokonce zvlášť. Vozidel můžete mít v Garminu uložených několik a každé si pojmenovat. Podle zadaných údajů pak navigace bude plánovat trasu a upozorňovat vás na problematická místa.

Jako další věc doporučuji provést co nejdříve aktualizaci softwaru a mapových podkladů. Tu lze provést i přes wi-fi, trvá asi půl hodiny a navigace musí být připojená k nabíječce. V základu jsou v přístroji předinstalované mapy celé Evropy a jižní Afriky, další mapy lze stahovat pomocí aplikace Garmin Express po připojení k počítači. Garmin nabízí u těchto přístrojů tzv. „doživotní aktualizaci map“. Ta v praxi znamená aktualizace tak dlouho, dokud má dané zařízení podporu výrobce. Ze zkušeností víme, že je to obvykle více než 10 let.

Pak už nic nebrání skočit na obrazovku hlavního menu. Ta je velmi přehledná, umožňuje volbu vlastního pozadí, přeskládání prvků na obrazovce i tvorbu více ploch. V základu zobrazuje například informace o počasí a oznámení z připojeného telefonu, nechybí zde přímý přístup do databáze kempů.

Osobně jsem se musel s navigací nějakou dobu sžívat, funkcí je zde tolik, že je dobré si před první cestou vše v klidu proklikat a nastavit. Každá obrazovka má řadu doplňujících informací, přepínačů a voleb, každá nabídka má další podnabídky a při řízení není úplně vhodné prohledávat všechna zákoutí tohoto systému, který je naplněný funkcemi až po okraj.

To ale nepovažuji za chybu, rozhraní Garminu má svá specifika a chvíli trvá do něj proniknout. Pokud jste hračička a vyžíváte se ve všech těch možnostech, budete nadšení, protože přizpůsobit se zde dá téměř vše.

Jak se s Garmin Camper jezdí

Vše mám aktualizováno a nastaveno, zadávám první trasu. Zde nečeká nic překvapivého, výpočet trasy je velice rychlý, navigace ale nabídne jen jednu optimální trasu, další alternativy se nastavují dosti složitě a pro změnu kategorií silnic (například vynechání dálnic atd.) je potřeba jít hluboko do menu.

Na výběr je několik typů grafiky mapových podkladů, základní od Garminu je čistá a přehledná, ale můžete experimentovat. Při zadání cíle vám navigace zobrazí i plán příjezdu na dané místo, pokud je připojená k internetu, stáhne i satelitní mapu, tzv. Bird-Eye. V cíli se můžete nechat navést na nejbližší parkoviště.

Ve spodní části obrazovky vidíte hlavní parametry jízdy, ty lze přizpůsobit podle vašich představ, nechybí zobrazení výškového profilu. Potěší přehled nadcházejících měst i s benzinkami a toaletami. Velmi příjemnou funkcí je plánování přestávky v podobě ikonky hrníčku – můžete si zvolit, za jak dlouho vám má navigace naplánovat pauzu. Obvykle vám najde nějakou benzinku přímo na trase.

Hlasové pokyny mají na starost dva české hlasy, pokyny jsou příjemné a srozumitelné. Velmi přesné jsou také návěsti před křižovatkami a sjezdy, které výborně kopírují realitu. Znovu se zde musím zmínit o tom, jak je navigace rychlá a jak dobře reaguje dotykový displej. Za jízdy v autě je to věc, která má zásadní vliv na komfort používání a opravdu zde nemám co vytknout.

Propojení s mobilem přináší další balík funkcí

Garmin Camper je bez připojení k mobilnímu telefonu přes aplikaci Garmin Drive v podstatě poloviční. Základní funkce zde samozřejmě fungují, teprve propojení s mobilem ale dává navigaci prémiové možnosti.

Tou hlavní změnou jsou živé informace o dopravě – výpočet času, plánování objížděk, uzavírky či kolony a další jsou v dnešním provozu zásadní. Tady musím přiznat, že na většině mých cest byly tyto informace spolehlivé a aktuální, včetně jen několik hodin starých změn v provozu. Zkušenost je tedy převážně pozitivní.

Díky propojení s telefonem si můžete na navigaci nechat zobrazit také aktuální počasí i s předpovědí, meteorologickou mapu, satelitní snímky či oznámení z telefonu, k dispozici je i přehrávání hudby a podcastů či internetový prohlížeč a v některých zemích i ceny paliva. Garmin Camper umí také hands-free, zabudovaný reproduktor je dost hlasitý, takže přes navigaci můžete vyřizovat i hovory. Přístroj můžete samozřejmě propojit s audiosystémem vozu.

Počítat však musíte s tím, že propojení s Garmin Drive spotřebovává nějaká ta data u vašeho operátora. Není jich moc, ale myslete na to hlavně při cestách do zahraničí.

Funkce pro karavanisty

Když už se navigace jmenuje Garmin Camper, hodí se, aby karavanistům přinášela nějaké ty funkce navíc. Tou hlavní je jíž zmíněné nastavení rozměrů a hmotnosti vozidla. Garmin ale zdůrazňuje také množství bodů zájmu šitých na míru právě majitelům obytných vozidel.

Z funkcí, které já považuju za užitečné, je to rozhodně podrobný plán místa příjezdu včetně satelitní mapy, což se hodí například při jízdě s dlouhou soupravou. Při plánování trasy pak můžete volit přímo z bohaté databáze kempů podle ACSI a Campercontact, servisních míst pro karavany, databází turistických cílů Tripadvisor, tipů na destinace podle průvodce Michelin a mnoho dalších.

U kempů jsou často zobrazeny i fotografie, recenze, kontakty a základní informace, což se může v praxi hodit. Recenze jsou zobrazeny také u míst od Tripadvisor. Pokud tedy hledáte ubytování či aktivitu na trase nebo ve vašem okolí, Garmin v tomto rozhodně pomůže.

Shrnutí a dojmy

Žil jsem v domnění, že klasickým automobilovým navigacím už odzvonilo, a pro běžné použití si to myslím stále. U kamionů nebo právě obytných vozů a karavanových souprav ale vidím v případě Garmin Camper vysokou přidanou hodnotu, kterou mobilní mapy nenabízí. Praktickou výhodou je také to, že svůj mobilní telefon nemusíte nechávat celé hodiny za rozpáleným oknem. Zdá se, že navigace je na tyto podmínky připravena mnohem lépe.

Trasování podle nastavených rozměrů a hmotnosti funguje velmi spolehlivě, a oceníte jej tím víc, čím větší vozidlo máte. Couvání nebo otáčení se na neprůjezdných místech je totiž noční můrou karavanistů.

Navigace má vynikající displej a rychlost systému, potěší kvalitní zpracování a obrovské množství nastavení, se kterým je ale potřeba se trošku sžít. Osobně si ale dovedu přestavit mít tento model napevno namontovaný na palubní desce, kde díky svým funkcím může sloužit částečně i pro ovládání hudby, jako internetový prohlížeč, hands-free i displej pro připojenou couvací kameru.

+ velmi kvalitní displej a reakce na doteky
+ rychlý systém
+ spolehlivá navigace podle rozměrů a hmotnosti vozu/soupravy
+ velké množství funkcí
+ mapové podklady a dlouholetá aktualizace
– složitější na seznámení
– některé funkce zbytečně hluboko v menu
– nutné propojení s telefonem

Cena navigace je aktuálně 16 590,- Kč. Naživo si ji můžete prohlédnout, vyzkoušet a samozřejmě i zakoupit například ve specializované prodejně Garmin v Brně, která nám Garmin Camper do testu zapůjčila.

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...