TEST: Zimní pneumatiky pro obytné automobily

-

V běžných spotřebitelských testech se zimní pneumatiky pro obytné automobily prakticky neobjevují. Když už, setkáme se spíše s rozměry vhodnými pro menší dodávky. Jak tedy vybrat tu nejvhodnější a kde získat jejich recenze?

Většina článků s testy zimních pneumatik naše média přebírají od německého autoklubu ADAC, který tato srovnání provádí pravidelně a testuje také letní či celoroční pneumatiky nebo verze pro SUV a menší dodávky typu Transporter apod.

Test zimních pneumatik pro Fiat Ducato a jemu podobné vozy, tedy do velké míry i pro obytné automobily a vestavby, vyšel u Adacu naposledy před mnoha lety. Naštěstí však podobnou zkoušku udělali v roce 2018 také v redakci německého karavanistického časopisu Promobil. Ačkoli se jedná o tři roky starý test, dobrou zprávou je, že testované zimní pneumatiky se běžně prodávají dodnes a jeho výsledky se tedy lze docela spolehlivě řídit.

V testu se objevilo sedm v německu nejoblíbenějších zimních dodávkových pneumatik s rozměrem 225/70 R15. To je u vozů typu Fiat Ducato a spol. nejběžnější rozměr, navíc je to rozměr, který pro své podvozky s celkovou hmotností do 3,5 tuny sám Fiat na zimu doporučuje!

Zastoupeny jsou známé modely Michelin Agilis Alpin, Continental Van-Contact Winter, ale i levnější alternativa v podobě GT Radial Maxmiler WT2. Dalšími pneumatikami v testu byly ještě Goodyear Cargo Ultragrip 2, Maxxis Vansmart Snow WL 2, Nokian WR C 3 a Vredestein Comtrac 2.

Testovalo se na sněhu, v mokru i za sucha

Redakce se snaží o co nejvíce nezávislé testy uvedených pneumatik. Za testy od výrobců nedostává žádnou odměnu a většinu pneumatik si sama kupuje. Testovací metody si vyvinula sama, aby co nejlépe odpovídaly provozu obytného automobilu a zároveň byly testy dlouhodobě navzájem srovnatelné.

Test zimních pneumatik na sněhu obsahuje:

  • Brzdný výkon – plné brzdění se systémem ABS z 50 na 10 km/h na uježděném sněhu.
  • Trakce – měří se tažná síla při pokusu o rozjezd na rovnoměrně uježděném sněhu.
  • Ovládání – měří se čas jízdy na zasněženém okruhu o délce 1 600 m.

Zima na cestách však není jen sníh a led, ale je to také také velmi často mokrá vysolená silnice nebo suchý povrch. Proto je důležité, jaké výkony i zde jednotlivé pneumatiky podávají. Testovací proces je následující.

Test zimních pneumatik za mokra obsahuje:

  • Brzdný výkon – plné brzdění se systémem ABS z 80 km/h do zastavení na mokrém asfaltu.
  • Boční vedení – měří se maximální boční zrychlení na zavlažovaném asfaltovém kruhu o průměru 80 metrů.
  • Ovladatelnost – na 1 823 metrů dlouhém okruhu se měří maximální průměrná rychlost jízdy.
  • Podélný aquaplaning – určuje se při přímé jízdě v km/h s 15% skluzem.
  • Příčný aquaplaning – měří se přilnavost při průjezdu vodou na okruhu. Příčné zrychlení se vyhodnocuje v m/s².

Test zimních pneumatik na suchém asfaltu obsahuje:

  • Brzdný výkon – plné brzdění s ABS z rychlosti 100 km/h do zastavení na suchém asfaltu. Počítá se průměr z deseti platných pokusů.
  • Ovládání – jízda na testovacím okruhu, v potaz se bere bezpečnost jízdy a čas na kolo.
  • Valivý odpor – koeficient valivého odporu v kg/t se zjišťuje na válcové zkušební stolici.
  • Hluk z odvalování – hluk se měří na normovaném asfaltu při jízdě s vypnutým motorem v rychlosti 80 km/h.

Výsledky testu potěší i zklamou

Dobrou zprávou tohoto testu je, že všechny pneumatiky lze – více či méně – doporučit ke koupi. Žádný model zde vyloženě nepropadl.

Tou horší zprávou je, že konkurence i nabídka pneumatik v tomto segmentu, ať již rozměrově, či z hlediska nosnosti, je velmi slabá, a technický vývoj pozadu. I ty nejlepší pneumatiky v tomto testu totiž svými hodnotami ani zdaleka nedosahují kvalit pneumatik pro osobní vozy. Projevuje se to pak mimo jiné na délce brzdné dráhy, ale i jiných parametrech.

1. místo v testu – Continental Van-Contact Winter

Celkové hodnocení – 8.8 bodů
VÝRAZNĚ DOPORUČUJEME

+ dobrá trakce na sněhu
+ výborné výsledky za mokra
– horší dynamika na suchém povrchu

Průměrná cena: 3 100,- Kč/ks


2. místo v testu – GT Radial Maxmiler WT2

Celkové hodnocení – 7.9 bodů
DOPORUČUJEME

+ vyvážený výkon, neztrácí ani na sněhu
+ dobrá přilnavost za mokra
+ ovladatelnost na suché silnici
– náchylnější k aquaplaningu v nižší rychlosti

Průměrná cena: 2 300,- Kč/ks


3. místo v testu – Michelin Agilis Alpin

Celkové hodnocení – 7.9 bodů
DOPORUČUJEME

+ dobrý výkon na sněhu, krátká brzdná dráha, dobrá trakce
+ bezpečná na mokré i suché silnici
– delší brzdná dráha a slabiny v průjezdu zatáčkami na suchu, náchylnější k aquaplaningu

Průměrná cena: 3 300,- Kč/ks


4. místo v testu – Vredestein Comtrac 2

Celkové hodnocení – 7.9 bodů
DOPORUČUJEME

+ vyrovnaný výkon na mokré vozovce
+ příjemná ovladatelnost na suché vozovce
– horší výkon na sněhu
– nižší komfort jízdy

Průměrná cena: 2 300,- Kč/ks


5. místo v testu – Goodyear Cargo Ultragrip 2

Celkové hodnocení – 7.8 bodů
DOPORUČUJEME

+ výborné brzdění na suchu
+ vyrovnaný jízdní projev
+ bezpečné chování v zatáčkách na suchu, mokru i na sněhu
– delší brzdná dráha na sněhu
– náchylnější k aquaplaningu

Průměrná cena: 3 100,- Kč/ks


6. místo v testu – Maxxis Vansmart Snow WL 2

Celkové hodnocení – 7.5 bodů
DOPORUČUJEME

+ vyvážený a bezpečný projev na suché a mokré silnici
– slabší jízdní projev a nižší přilnavost v zatáčkách na sněhu
– náchylnější k aquaplaningu
– nížší komfort jízdy

Průměrná cena: 2 800,- Kč/ks


7. místo v testu – Nokian WR C 3

Celkové hodnocení – 6.6 bodů
DOPORUČUJEME S VÝHRADAMI

+ špičkový výkon na sněhu
+ dobré samočistící vlastnost dezénu
– nejhorší výsledek na mokrém povrchu (dlouhá brzdná dráha, náchylnost k aquaplaningu)
– nižší komfort jízdy

Průměrná cena: 2 500,- Kč/ks

Na sněhu má nejstabilnější výsledky Nokian

V celkovém hodnocení nejhorší Nokian si vede výborně na sněhu, kde ve všech disciplínách obsazuje druhé až třetí příčky. Nejkratší brzdnou dráhu má Continental (i když jen o deset centimetrů proti Nokianu), ovladatelnost na okruhu pak nabízí nejlepší Goodyear s Nokianem v těsném závěsu. Trakci na sněhu mají nejlepší Michelin a Continental se stejnou hodnotou, těsně za nimi je opět Nokian. Ve všech sněhových disciplínách naopak dopadají nejhůře Maxis a Vredestein, ačkoli jejich výsledky nejsou vyloženě propadákem.

Continental kraluje na mokrém povrchu

V pěti testovacích disciplínách na mokré vozovce suverénně kraluje Continental Van Contact Winter, který skončil dvakrát první a třikrát druhý. Výbornou stabilitu a odolnost vůči nebezpečnému aquaplaningu prokázal Vredestein, kterému se nevedlo jen v brzdné dráze, kde skončil třetí. Celkově dobře si na mokru vedl i GT Radial. Suverénně nejhorší je zde Nokian, který skončil poslední ve čtyřech disciplínách a jednou předposlední. Výrazněji propadl v bočním aquaplaningu a také brzdné dráze, kterou měl o pět a půl metru delší než vítětny Continental. Dobře si nevedl ani Goodyear, který končil téměř vždy předposlední.

Vredestein vede na suchu, ale je nejhlučnější

Suchá silnice patřila v brzdné dráze Goodyearu a Vredesteinu, v ovladatelnosti vedl Vredestein s GT Radial. Nejhorší výsledky zde předvedl Michelin. Ten se ukázal jako nejtišší pneumatika v testu, zatímco Vredestein byl tou nejhlučnější. Valivý odpor má nejmenší ze všech Maxiss Vansmart a Vredestein, na konci tabulky naopak skončil Continental.

Jak jsem již psal výše, žádná pneumatika neskončila jako vyložený propadák. Hodnoty jsou však až na výjimky průměrně, srovnáváme-li je s hodnotami, které dosahují kvalitní pneumatiky pro osobní automobily. Zde se výrobcům otevírá ještě velký prostor pro zlepšení.

Přesné hodnoty, kterých pneumatiky dosáhly v jednotlivých testech, můžete najít v tabulkách u původního německého článku na tomto odkazu.

Text: Jan Bordovský (s využitím dat Promobil.de)
Foto: Ingolf Pompe/Promobil.de a archiv redakce

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...