Rok 2024 patřil v evropském karavaningu k mimořádně úspěšným. Poptávka po obytných vozidlech je výrazně vyšší než v letech před covidem, obraty dosahují rekordů a mimořádně velký zájem je také o ojetiny. Aktuálně probíhající veletrh CMT Stuttgart jen potvrzuje, že zájem o karavaning zůstává obrovský.
Více než 221 000 nových obytných vozidel a karavanů se v Evropě prodalo v minulém roce, z toho přes 96 000 jen v Německu. A to i přesto, že díky velkým skladovým zásobám u prodejců se jich celkově vyrobilo o 16 % méně. Tržby v karavanovém průmyslu překročily 15 miliard eur a jsou druhé nejvyšší v historii. Uvádí to nejnovější oborová zpráva německé karavaningové organizace CIVD.
Obytných aut je stále více, rok 2024 patří mezi rekordní
Z celkových 96 000 prodaných obytných vozidel v Německu bylo téměř 75 000 obytných automobilů a vestaveb, což je skoro o 7 % více než v roce 2023. Jedná se o třetí neúspěšnější rok v historii. Jen o 1 % se snížily prodeje obytných přívěsů, takže v tomto segmentu je situace stále poměrně stabilní.
Obrovská poptávka je nyní po ojetých obytných vozidlech. Těch se v Německu prodalo loni téměř 190 000, z toho asi 80 000 karavanů. Ukazuje to, že i v této době dochází k intenzivní obměně vozidel u zákazníků a že se skupina karavanistů neustálé rozrůstá.

Přezásobení prodejci a snížení produkce
Problémy s výrobou během covidu, ale také narušení dodavatelských řetězců kvůli válce na Ukrajině (vyrábí se zde mnoho komponentů pro evropské dodávky), vedly k omezené dostupnosti nových vozidel na trhu v minulých letech.
Stablizace těchto řetězců vedla k prudkému navýšení výroby a rychlé tvorbě nadměrných zásob u prodejců. Výrobci proto často snížili tempo výroby, nebo sáhli k dočasným odstávkám. Na skladových zásobách se tento krok rychle projevil a podle výrobců dojde k návratu do běžného stavu v první polovině letošního roku.
Celková čísla přináší do sezóny 2025 optimismus
I přes omezení výroby dosáhly tržby v oboru v minulém roce částky více než 15 miliard eur (cca 390 miliard korun), což je druhé nejvyšší číslo v historii.
I proto začíná u většiny výrobců nová sezóna s optimismem. Zájem veřejnosti o tento koníček je obrovský, o čemž svědčí i návštěvnost na aktuálně probíhajícím veletrhu CMT Stuttgart. Slevy zde zdaleka nejsou tak časté, jak by se mohlo zdát, ačkoli některé méně úspěšné modely lze sehnat i se slevou v řádu stovek tisíc korun. Nedávno mediálně probíraný koncern Knaus-Tabbert zde obsadil celou veletržní halu, představil desítky vozidel a jen minimální slevy.
Prodejci povětšinou očekávají, že veškeré přebytečné zásoby vozidel se vyprodají během jara a situace se vrátí do normálu. Větší výprodejové akce tedy nemusí mít dlouhého trvání a již na jarním veletrhu v Praze uvidíme, jaká je situace i na českém trhu. Podzimní měsíce byly podle českých prodejců tradičně prodejně velmi úspěšné.
Text a foto: Jan Bordovský