Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob z devítičlenné posádky má lehká až středně těžká zranění. Nehoda se stala před týdnem, veřejnost se o ní ale dozvěděla až dnes.
Vůz skončil na boku poté, co se s ním utrhla krajnice na horské silnici v pohoří Pamír ve výšce okolo 3 000 metrů nad mořem a dvakrát se převrátil přes střechu. Většímu neštěstí zabránily stromy, které vůz při pádu zachytily.
Podle zakladatele projektu Marka Havlíčka po dané silnici běžně jezdí těžké nákladní vozy a nic nenasvědčovalo tomu, že by silnice byla pro Tatru nevhodná. Jiní cestovatelé i místní nicméně potvrzují, že podobných nehod se v tomto úseku stává ročně několik.
Posádka byla po vyproštění z vozu transportována k ošetření do nemocnice ve městě Dušanbe a následně odletěla do Prahy. Na místě zůstal jen Havlíček, který zde bude koordinovat vyprošťovací práce. Z celkem devíti členů posádky Tatra kolem světa 2 jich podle deníku Blesk má pět lehká až středně těžká zranění, ale podle mluvčí Ministerstva zahraničních věcí Anety Kovářové jsou všichni ve stabilizovaném stavu. Bližší informace ale nejsou zatím k dispozici a komunikace celého týmu směrem k veřejnosti je jen velice opatrná, o čemž svědčí i fakt, že se o nehodě veřejnost dozvěděla až téměř po týdnu.
Na místě je potřeba pomocí těžké techniky vybudovat novou přístupovou cestu, případně rozšířit stávající silnici tak, aby se k vozu mohla dostat těžká vyprošťovací technika.
„Na odbočce žádná ze zákazových značek nebyla, jen za tímto krizovým místem před mostem bylo omezení na 30 tun. Na kritickém místě nehody jsem začal cítit, jak se zadní část naší Tatry utrhává. Auto mělo zařazený i přední pohon, což je v tomto terénu běžný postup. Přesto byla událost dílem okamžiku. Počítaly se vteřiny. Přidával jsem zprudka plyn a instinktivně uzavřel zadní nápravu, aby kola dostala sílu vyjet. Nepomohlo to a auto se začalo sesouvat. Druhý den jsem se byl na místo podívat a cesta se pode mnou sama sesouvala. Prošel jsem si celý úsek až k našemu původnímu cíli a zjistil jsem, že se to mohlo stát na několika dalších místech. Z tohoto úhlu pohledu bylo místo, kde k nehodě došlo, prakticky tím nejlepším místem, protože dalšímu pádu naší Tatry zabránily mohutné stromy pod cestou.“ uvádí Havlíček v tiskové zprávě k incidentu.
Co bude dál s TKS 2? Pomůže veřejná sbírka?
Budoucnost projektu Tatra kolem světa 2 je v tuto chvíli neznámá. Podle oficiálního vyjádření týmu by členové výpravy měli zbývající úseky absolvovat v náhradním termínu v terénních vozech.
Poškození expediční Tatry je totiž údajně dost velké, o čemž svědčí i fotografie z nehody. Tým TKS 2 se proto rozhodl vyhlásit veřejnou dobročinnou sbírku, která by měla posloužit k vyproštění vozu, přepravy vozu do ČR a opravě vozu. Zda o tuto podporu bude mezi veřejností zájem, je velkou neznámou. I přes velké množství podporovatelů a fanoušků projektu totiž expedici od počátku provází mnoho kontroverzí.
Text: Jan Bordovský
Foto: Facebook Tatra kolem světa 2