REPORTÁŽ: Jak se dělají auta Wingamm z laminátového monokoku

-

Italská značka obytných automobilů Wingamm je dvojnásobným unikátem. Zaprvé jako jediná v Evropě sériově vyrábí obytné vozy s nástavbou z jednodílného laminátového monokoku. A zadruhé se jako jedna z mála nenechala spolknout žádným koncernem a stále funguje jako tradiční rodinná firma. Měl jsem možnost se podívat přímo do výroby.

Řekněme si hned na úvod, že italské obytné vozy u nás nemají zrovna nejlepší pověst. Příčinou je, že velká část této produkce míří do nejnižšího segmentu trhu, kde se bojuje hlavně cenou, zatímco ostatní parametry jsou až druhořadé. Zákazníci u italských značek oceňují atraktivní design, avšak postrádají německou preciznost a smysl pro detail. Jsou zde ale i výjimky. Vždyť zavedené značky jako Laika či Giotti Line patří mezi vzhledově povedená a technicky osvědčená vozidla s řadou spokojených uživatelů a moderními výrobními postupy.

Wingamm – z laminátu dělá 40 let a udržel firmu v rodině

Ještě výše ale míří značka Wingamm, dnes jediný samostatný italský výrobce obytných vozidel, kterého dosud nespolknul žádný nadnárodní koncern. Wingamm má v oboru poměrně dlouhou tradici – jeho začátky sahají do konce sedmdesátých let, kdy firma na výrobu luxusního nábytku zahájila spolupráci s výrobcem obytných přívěsů. Pak přišla myšlenka na vlastní značku vozidel a s ní i projekt laminátové nástavby z jednoho dílu – tato patentovaná technologie je dnes klenotem značky. První model s touto konstrukcí představil Wingamm již v roce 1983.

První obytný vůz Wingamm s laminátovou nástavbou z roku 1983. Foto: Wingamm.

Výhody laminátového monokoku

Mezi největší výhody samonosného laminátového monokoku patří absolutní voděodolnost – na stěnách ani na stropě nejsou žádné spoje, kterými by mohlo zatékat. Nikdy. Vše je z jednoho kusu.

Jedna část laminátového monokoku. Dovnitř přijde 25 mm stříkané PUR izolace a druhá vrstva laminátu. Monokok nemá žádné tepelné mosty. Foto: Wingamm.

Laminátový sendvič neobsahuje ani žádné dřevěné či hliníkové výztuhy, dvě vrstvy sklolaminátu od sebe odděluje 25 mm silná vrstva polyuretanové izolace. Celá konstrukce je tak mimořádně pevná (síla stěn je 30 mm) a zároveň lehká. Při nehodě je nástavba mnohem pevnější a nerozpadne se na díly, což enormně zvyšuje bezpečnost posádky. Laminát je navíc snadno opravitelný – poškozené části se jen vyříznou a přelaminují, stejně jako loďka. Je to rychlé a levné řešení, praktikovatelné téměř svépomocí.

Všechna dvířka do nástavby jsou v zavřeném stavu kompletně zapuštěná, panty jsou skryté do konstrukce a nejsou vidět zevnitř ani zvenčí. Přístupy do garáže se otevírají elektronicky stiskem tlačítka. Foto: Wingamm.

Absence montovaných spojů zcela eliminuje tepelné mosty, takže vozy jsou perfektně izolovány pro zimní kemping. A protože veškerý nábytek uvnitř je ke stěnám přilepený, je nástavba za jízdy výjimečně tichá, a to dlouhodobě. Nikde se nemá co „rozvrzat“. Majitelům těchto vozů tak v průběhu let odpadají mnohé starosti se zkouškami těsnosti, vlhkostí a plísní, údržbě montovaných spojů a lišt zvenčí i uvnitř interiéru.

Interiér vozu splňuje veškeré současné nároky. Příjemným bonusem je standardně vyhřívaná podlaha. Foto: Wingamm.

Za tyto vlastnosti, spolu s například vysokou doložností, skrytým patentovaným kováním dveří, izolovanými nádržemi, podlahovým topením a další pokročilou výbavou, si Wingamm řekne o zhruba 1 660 000 korun za nejlevnější model. Cena toho nejdražšího pak je necelých 2 300 000 korun. Většina vozů jezdí na podvozku Fiatu Ducato a nabízí 4 místa k jízdě a 2-4 místa ke spaní, vybrat ale lze i podvozek Mercedesu Sprinter či VW Transporter.

Romeo a Julie by jezdili ve Wingammu

Zájemci si mohou téměř kompletní modelovou nabídku prohlédnout v moderním zákaznickém centru vzdáleném jen asi deset kilometrů od proslulé Verony. Díky mnoha vystaveným vozům si lze porovnat jednotlivé modely, odborný personál poradí s výběrem a k dispozici je i obchod s kempingovými doplňky.

Zákaznické centrum nedaleko Verony nabízí k prohlédnutí téměř kompletní škálu modelů Wingamm.

Samotný výrobní závod sídlí ještě pár kilometrů odsud. Nečekejte ale žádnou obří halu, na výrobní lince je najednou jen okolo šesti vozidel, kolem kterých se pohybuje asi dvacítka zaměstnanců. Vše působí přátelským dojmem, koneckonců se jedná o rodinný podnik, o který se kompletně starají potomci zakladatele – jedna z jeho dcer nás halou provází.

Unikátní výrobní proces

Podle zástupců Wingammu výroba jednoho vozu trvá asi 10x déle než u běžného obytného automobilu. I proto je roční kapacita výroby omezená.

Celá nástavba se na podvozek Fiatu Ducato připevní najednou. K podvozku je přišroubovaná a dvakrát lepená. Další montáž již probíhá uvnitř.

Již na první pohled je něco jinak, než jak jsme na podobných prohlídkách zvyklí. Na podvozek se totiž nemontuje postupně podlaha, nábytek, stěny a strop, jako u ostatních výrobců, ale rovnou celý monokok. Ten je prázdný a montáž kompletního vybavení, rozvodů a nábytku probíhá uvnitř.

Prostor je poměrně stísněný, všechny skříňky a lůžka musí projít dveřmi a montáž vyžaduje velkou zručnost, kompletace celého vozu pak zabere okolo dvou týdnů. Jak celý proces probíhá, se podívejte na přiložených fotografiích.

FOTOREPORTÁŽ Z VÝROBY OBYTNÝCH VOZŮ WINGAMM

Podvozek Fiatu Ducato připravený k nasazení laminátové nástavby. Monokoky se sem kvůli složité výrobě a lakování dováží již hotové.
Prázdná nástavba se připevní na podvozek a začíná se s montáží vnitřního vybavení. Zajímavá je jednodílná laminátová vana v zadní garáži, která má velkou nosnost a můžete ji klidně vystříkat wapkou, protože je vodotěsná.
Výrobní linka s vozidly. Všimněte si vybrání pro speciální panty dveří, které jsou po zavření zcela skryté.
Firma původně vyráběla luxusní nábytek. Vnitřní vybavení si proto i dnes připravuje sama. Zaoblené rohy nábytku se tvarují v těchto formách.
Materiál připravený k výrobě. V truhlářské dílně panuje čilý ruch.
Moderní CNC obráběcí stroje umožňují přesně vyrábět i složité tvary některých dílů.
Části nábytku připravené pro jednotlivé modely. V případě poškození majitel vozu rychle dostane náhradní díl. Mnoho částí je skladem, ostatní firma umí vyrobit.
Příprava nábytku pro rozestavěné vozy na lince.
Detail konstrukce předního spouštěcího lůžka. Masivní mechanismus je uchycen přímo ke sloupkům kabiny, což zaručuje pevnost a vysokou nosnost.
Montáž interiéru probíhá ve stísněném prostoru. Všechny skříňky jsou do nástavby vlepované. Díky lehké nástavbě může být materiál nábytku robustnější. Každá skříňka unese bez problémů sto kilogramů váhy.
Příprava šatní skříně a koupelnové části. Vlepované stropní skříňky bez problému unesou i váhu dospělého člověka a díky pevnému spojení s nástavbou za jízdy nevržou.

Další informace a přehled modelů této značky najdete na oficiálním webu výrobce – www.wingamm.com/de.

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...