ROZHOVOR: Lukáš Janoušek z Campiri – Obytných vozů je nedostatek, zákazníky jsme museli odmítat

-

Platforma pro sdílení obytných vozidel Campiri.cz přišla na trh letos na jaře. Do byznysu s půjčováním karavanů přinesla čerstvý vítr, digitalizaci, přehledný proces pronájmu a spoustu dalších novinek. O svých zkušenostech i plánech do budoucna jsem si povídal s Lukášem Janouškem, zakladatelem a CEO společnosti.

Campiri obsloužilo ve své první sezóně přes 600 klientů. Jak jste spokojení s tímto výsledkem?

V tuto chvíli jsme již na sedmi stech klientech. Mohlo jich být i přibližně dvakrát tolik, bohužel ale nebyl zejména v létě dostatek volných vozů k dispozici, takže jsme museli zájemce odmítat a tlumit marketingové aktivity. Tento problém se každý rok opakuje, a proto jsme v září spustili společně speciální pojištění pro majitele soukromých vozů, aby mohli půjčovat bezpečně své karavany.

Tímto krokem chceme vyřešit problém s nedostatkem obytných vozů na trhu. Zároveň jsme letos navázali spolupráci s cca 70 půjčovnami z celé republiky a přibývají další. Takže i když jsme úplně nedosáhli našich původních plánů, jsme celkově spokojeni, protože jsme získali mnoho partnerů, stovky zákazníků a spustili jsme jako první na trhu pojištění pro soukromé majitele obytek.   

Plánujete expanzi i do Polska. Čekáte nějaké odlišnosti od českého trhu?

Ano, již zakládáme pobočku v Polsku, máme ředitelku, web v polštině, prezentovali jsme Campiri na veletrhu ve Varšavě a náš vstup na polský trh je na spadnutí. Trh je v mnohém podobný tomu českému. O karavaning je velký a rostoucí zájem, dle našich dat ohledně trendu vyhledávání dokonce i vyšší než v Česku.

Na druhou stranu trh je dle našeho odhadu menší než náš, takže roste z menších čísel. Polské půjčovny jsou také více pozadu v digitalizaci. Tam vidíme pro Campiri velký potenciál. 

Jaká je Vaše vize pro Campiri 2023?

V roce 2023 chceme být aktivní již na 8-10 trzích, mít Campiri mobilní aplikaci, ve které si zákazníci mohou jednoduše a pohodlně půjčovat obytné vozy a rezervovat místa na stání či doplňkové služby a výbavu. Chceme mít také spuštěný program investičního obytňáku a dlouhodobějších pronájmů karavanů pro digitální nomády.

Naším cílem je být autoritou v oboru a inspirací pro běžného zákazníka v rámci svobodného cestování se silnou značkou a komunitou. V roce 2023 chceme již mít za sebou podpořených několik projektů v rámci rozvoje infrastruktury a udržitelného rozvoje karavaningu v řádu jednotek milionů korun.

Co považujete na projektu Campiri za Váš (nebo týmový) největší úspěch?

Já jsem především hrdý na tým samotný. Energie lidí zapálených pro Campiri je skvělá, a věřím, že to je vidět. Dále mám obrovskou radost ze zájmu zákazníků. Dokonce se již začínají vracet. Mnoho lidí jsme ke karavaningu přivedli a jejich reakce jsou veskrze výborné.

To se pak odráží mimojiné v našem hodnocení na Google. Beru to s velkou pokorou a jako velký závazek, protože naším cílem je především vybudovat skvělou službu. Víme, že máme ještě co vylepšovat, ale lepší začátek jsme si nemohli přát. 

Přišli jste jako první na českém trhu s mnoha novinkami, naposledy pojištěním obytných vozidel. Jaká je na to od uživatelů zpětná vazba?

Ano, naším cílem je být lídrem v inovacích. Takže podobných novinek přineseme ještě několik 🙂 Co se týká pojištění soukromých obytných vozů, tak to je skutečně velká inovace. Málo kdo totiž ví, že když půjčí svůj soukromý obytňák někomu za peníze, tak se na něj nevztahuje jeho havarijní pojistka a v případě poškození nedostane od pojišťovny nic.

Proto jsem moc rád, že jsme našli partnerskou pojišťovnu Uniqa, která do toho s námi šla, protože na pojišťovacím trhu se jedná o velkou novinku. Prvotní zájem o možnost sdílet svůj obytný vůz nás pozitivně překvapila. Více než 200 zájemců již vyplnilo formulář u nás na webu a první desítky vozů se již nahrávají k nám na web. První zápůjčky již proběhly, a zatím bez problémů.

Velká výhoda totiž je, že jsme celý proces automatizovali, takže na majitele obytných vozů neklade žádné dodatečné administrativní nároky. Zpracovali jsme návody a videa k tomu, abychom je naučili, jak mají správně své obytky půjčovat.  

Co Vás při provozování Campiri překvapilo, co jste nečekali nebo s čím jste nepočítali?

Překvapilo nás několik věcí. Z pohledu zákazníků například to, jak malé povědomí o cestování obytňáky je. Například většina lidí se diví, že je v karavanu nezávislé topení a dlouhodobě nejčtenější článek u nás na blogu je ten, kde píšeme s jakým řidičákem je možné obytku řídit.

Mnoho lidí je překvapených, když zjistí, že většinu je možné řídit s běžným řidičákem skupiny B. Takže musíme zapracovat na všeobecném povědomí. Z pohledu půjčoven nás překvapilo, jak silná je poptávka zejména v létě a jak nedostatečná je nabídka karavanů k pronájmu. 

Dá se na základě Vašich dat udělat profil typického zákazníka, který využívá službu jako je ta Vaše?

To, co naše zákazníky spojuje, je touha poznávat a zjednodušovat si život. Jsou to lidé zvyklí nakupovat na internetu a používat technologie. Hledají nové zážitky a snová dovolená pro ně není týden v hotelovém resortu v Egyptě. V létě byla naše hlavní skupina zákazníků rodina s dětmi, hodně jezdí ale i páry a skupiny přátel. Zákazníky máme každopádně z celé republiky. 

Co přivedlo Lukáše Janouška ke karavanům a následně Campiri?

Ke karavanům jsem se dostal přes lodě, na které jezdím pravidelně každý rok již asi deset let. Chtěl jsem zjistit, jestli mi cestování obytňákem nabídne podobný pocit svobody. Takže jsme si s manželkou před třemi lety poprvé půjčili obytnou vestavbu a jeli na Velikonoce do rakouských Alp.

No a hned jsme tomu propadli, takže jsem do půl roku koupil obytňák svůj. Nicméně proces půjčení byl hrozný, já jsem člověk zvyklý maximum věcí řešit online, což nešlo. Takže jsem musel hledat půjčovny na Googlu, pak tam posílat maily, volat a zjišťovat, kdo má co volného. A jelikož se živím roky tím, že buduji online projekty, viděl jsem příležitost.

Nicméně pořídit si obytňák není úplně levná sranda, takže jsem do toho šel s tím, že ho zkusím půjčovat, aby se mi zaplatil. Párkrát jsem ho půjčil a nadšené reakce mě přesvědčily v tom, že se tomu chci věnovat naplno. A to byl začátek Campiri.    

Jaká je Vaše aktuální úloha ve firmě?

Moje role je CEO, česky by se asi řeklo ředitel, i když já se v tom slově dobře necítím, protože spíše se cítím jako podnikatel než manažer. Každopádně mou rolí je především to, aby byla definovaná jasná strategie, která je srozumitelná pro tým, atraktivní po partnery a zákazníky, aby ve firmě byli kvalitní a motivovaní lidé, starám se o rozvoj vztahů s investory a hodně se věnuji rozvoji produktu a zahraniční expanzi. 

Co podle Vás potřebuje český karavaning aktuálně nejvíce?

Z mého pohledu jednoznačně pokulhává infrastruktura pro karavaning. Když se podíváme na rozvinuté trhy, máme co dohánět. Mám velkou radost z toho, že se to začíná měnit, začínají se objevovat krásné stellplatzy, například u vinic, některých obcí či poblíž turistických cílů.

Také bych si přál, aby se více modernizovaly kempy, jejichž kvalita se v mnohých případech nedá například s Rakouskem vůbec srovnat, a aby bylo možné si místa na stání v nich rezervovat jednoduše online. Takže na jedné straně mě těší rostoucí zájem o karavaning, na druhé straně mi dělá trochu vrásky, aby jednak noví karavanisté neměli negativní zkušenost a na druhé straně, aby rozvoj karavaningu byl udržitelný – tedy aby z něj profitovaly obce, místní podnikatelé i komunity.  

Campiri propaguje udržitelnost a zodpovědný přístup k cestování. Jak se díváte na současný vývoj v cestování a elektromobilitě? Jaký bude podle Vás trh s karavany za deset let?

Já osobně jsem velký fanoušek elektromobility. Momentálně rekonstruuji dům, budu mít na střeše solární panely, vyrábět si elektřinu, která bude pohánět všechny spotřebiče v domě a v garáži nabíječku na elektrické auto. Nicméně co se týká obytných vozů, tak jsem skeptik k tomu, že řešením je vzít současný koncept velké obytky a nacpat do něj baterku. Problémem je samozřejmě váha vs. dojezd.

Viděl jsem na vlastní oči koncept elektrické obytky doplněný o Wankelův motor na benzín, který dobíjí baterku, která pohání elektrický motor, který pohání obytňák. Jenže na výrobu elektřiny na ujetí 100 km ten motor spotřebuje cca 11 litrů benzinu. To mi přijde úplně špatně. Já myslím, že cesta je ve změně paradigmatu toho, jak vypadá obytný vůz a potenciál vidím ve zmenšení obytného vozu a vytvoření infrastruktury “minikempů”, kdy se auto jak lego připojí k platformě, která slouží jednak jako terasa s modulem se sprchou a wc, solárními panely a baterkou pro uchování elektrické energie.

Vůz se automaticky připojí na elektřinu, na zdroj čisté vody a odtok špinavé vody do čističky. Díky tomu nebude muset být tak velký a nebude třeba vozit sebou tolik věcí. A za 10 let už možná budou karavany autonomní, takže se tento způsob cestování otevře i nové skupině lidí, která se bojí tak velký vůz řídit.


Společnost Campiri.cz najdete také na letošním veletrhu Caravaning Brno
(21.-24. října) v pavilonu V.


Autor: Jan Bordovský, Foto: Campiri

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme