TEST: Carthago C-tourer I142 – První třídou

-

Německé obytné automobily Carthago jsou pro mnoho karavanistů synonymem pro stabilní kvalitu, pečlivé zpracování a dobrou image. Aby šlo ale Carthago vstříc požadavkům trhu, musí nabízet svá vozidla i ve variantách do 3,5 tuny. Jedno z nich, model C-tourer jsme týden testovali v Alpách.

Modelová řada C-tourer patří u Carthaga mezi integrované obytné automobily s rozměry ještě rozumnými pro aktivní cestování, nabízené ve variantách 3,5 a 4,25 tuny. Jedná se o prémiovou třídu vozidel, proto lze očekávat hodnotnější materiály a bohatou výbavu.

Námi testovaný vůz má půdorys 142 QB, což označuje délku 6,82 m, zadní příčné dvoulůžko, které je však konstruováno netradičně a má blíže ke královskému lůžku, přední spouštěcí lůžko a pětimístnou sedací sestavu. Na jízdu i na spaní pojme až čtyři osoby.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Dlouhý převis v sobě ukrývá velkou garáž přístupnou z obou stran, k dispozici jsou i další úložné prostory přístupné skrze vnější klapky. Řidič ocení samostatné dveře, praktickou parkovací kameru i velká autobusová zrcátka, která jsou namontovaná tak, aby co nejméně zvětšovala šířku vozu.

Kabina a podvozek

Pod povrchem se skrývá základ Fiat Ducato, v našem případě s motorem 2,3 l o výkonu 109 kW (sériově 96 kW), což je na toto vozidlo, byť poměrně lehké, tak akorát. V horských podmínkách bych řekl, že i málo, často bylo nutné výrazněji podřazovat, což se pak projevovalo i na vyšší spotřebě. Kabinu popisovat asi netřeba, zmíním jen jednu věc – Carthago má v rámci svého „DNA“, jakýchsi základních parametrů, které se prolínají napříč celou výrobou, dán velký důraz na co nejlepší výhled před vozidlo. A je to znát třeba při parkování, kdy vidíte před kapotu mnohem lépe, než u jiných podobných aut. Dveře na straně řidiče jsou velmi užitečné, bohužel však se jedná o dodávaný díl, který zdaleka nedosahuje kvality zbytku interiéru a u Carthaga je rozdíl zvláště patrný.

Vnitřní výška ke stání v interiéru je příjemných 198 cm, což se spolu s celkovou šířkou vozu 227 cm podílí na dobrém pocitu z prostoru. Sedací sestava se otočením předních sedaček mění na pětimístnou, robustní čalounění v kombinaci kůže a látky vás pohltí a neunaví ani po delším sezení. Výhodou je, že na celé podlaze není žádný schod. Velký stůl se dá nastavit v širokém rozsahu. Trošku krkolomné je ale převážení čtvrtého člena posádky – v tom případě je nutné rozebrat velmi velkou část čalounění a pak rozmontovat podstavec jedné ze sedaček. Připravíte se tím navíc o docela velký úložný prostor přístupný zvenčí. Z toho lze usoudit, že se čtyřmi cestujícími se počítá jen příležitostně. Za opěrkou sedačky na pravé straně, vedle vstupních dveří, může být chytře skryta výsuvná televize.

Příjemná a pohodlná obývací část s masivním stolkem. Za sedačkou vpravo je ukryta výsuvná LED televize.

Nádrže ve dvojité podlaze

Důležitým konstrukčním prvkem vozu je dvojitá podlaha, v níž najdeme tři velké přihrádky – dvě jsou volné třeba na boty nebo lahve s pitím, třetí skrývá nádrže na čistou (120 l) a odpadní (90 l) vodu. Obě jsou vyhřívané, což vůz předurčuje k zimnímu využití. Kvalitně izolovanou nástavbu v zimě vytápí výkonné topení Truma Combi 6.

Vodní nádrže jsou ukryté ve vyhřívané dvojité podlaze.

Široký průchod do zadní části ještě zvětšuje zaoblená kuchyňská linka i sanitární část. Zadní dvoulůžko, které je umístěno příčně, nezabírá celou šířku nástavby – zprava se dá obejít úzkou uličkou se schůdky, proto do něj nemusíte lozit po žebříku a při vstávání přelézat partnera. I přesto je dostatečně velké (192 x 145 cm). Kvalitní matrace jsou uloženy na lamelovém roštu. Přední spouštěcí lůžko je dobře integrováno do stropu, takže nijak nepřekáží ani příliš není vidět. Jeho rozměry jsou 195 x 160 cm.

Praktické úložné prostory pod zadním lůžkem.

Pod zadním lůžkem se nachází velká šatní skříň s poličkami a tyčí na ramínka. Je docela praktická a dobře dosažitelná. Hůře se dostává do horních skříněk nad lůžkem, na které z chodbičky dosáhnete jen stěží. Potěší však, že je jich hodně a jsou prostorné.

Kuchyňská část

Pojďme dále dopředu – vysoká chladnička s mrazákem odděluje spaní od kuchyňské části uprostřed vozu. Skříněk na nádobí a potraviny je více než dost, tím víc překvapí, že je není kam vybalit, protože pracovní plocha na lince není téměř žádná – pouze v případě, že necháte zakrytý dřez a sporák, se můžete pustit do přípravy jídla. Velký kruhový dřez, výborná baterie a tříhořákový vařič přitom k vaření přímo vybízí. Jako nadbytečnou výbavu hodnotím předinstalovaná kapslová espressa. Zaprvé jsou na 230 V a vůz nemá integrovaný měnič, takže jej využijete jen v kempu. A zadruhé, jako majitel prémiového vozu bych si určitě raději pochutnával na jiné kávě než té kapslové. Ale to je věcí vkusu.

Kuchyně je špickově zpracovaná a má spoustu úložných prostor. Místa na lince je ale méně.

Ve vozidle celkově nemůžu vůbec nic vyčíst kvalitním rámovým oknům, použitému kování, zámkům a pantům dvířek – všechny jsou kvalitní, dobře seřiditelné a fungují, jak mají. Špičková je robustní klika do koupelny i všechny vodovodní baterie. Žádné problémy jsem nenašel ani z hlediska zpracování nábytku – snaha co nejvíce snížit hmotnost vozu není na první pohled nikde patrná, nábytek je čistě opracovaný, opatřený kvalitními lemy. Tady asi není co vytknout. S designem kování jsou sladěny i vypínače osvětlení a zásuvky.

Průchod k zadnímu lůžku je dostatečně široký.

Světla jsou kompletně řešena pomocí LED technologie, osvětlení lze dobře dávkovat a na správných místech nechybí bodovky. Co ve voze citelně chybí, jsou USB zásuvky pro nabíjení elektroniky.

Prostorná koupelna

Sanitární část je na danou velikost vozu přiměřeně velká, i když bych si dovedl představit praktičtější uspořádání – například sesterské Malibu ji mělo koncipovanou lépe. Předně – při každém použití umyvadla musíte obejít záchod a postavit se přímo doprostřed sprchové vaničky. Umyvadlo co do plochy není úplně malé, ale je tak nešťastně tvarované, že při každém opláchnutí rukou zacákáte půlku koupelny a velikého zrcadla. Mám v sobě zakořeněné, že v karavanu se šetří voda, proto ji pouštím vždy jen trochu, a proud pak teče jen do té nejužší části umyvadla. Trápil mě také sprchový kout. Je docela velký a má v podlaze dva odtoky, jenže když jsme parkovali jen lehce přední části s kopce, voda se hromadila v místě mezi odtoky a vytékala ven z koupelny na chodbu. Při zavřeném sprchovém koutu navíc nemáte kam položit hygienické prostředky. Úložných prostor i osvětlení je zde jinak dostatek. Koupelna je sice velmi kvalitně zpracovaná, ale bohužel pro každodenní aktivní používání by si zasloužila několik úprav.

Toaleta je prostorná a precizně zpracovaná, avšak pro denní provoz by potřebovala několik úprav.

Zadní garáž má přístup z obou stran, avšak ze strany řidiče jen skrze menší klapku, proto je důležité si promyslet, co z jaké strany naložíte. Testovaný vůz měl vestavěný velmi praktický regálový systém a nosič na čtyři kola, ta se sem vejdou bez sebemenších problémů. Dveře, ty garážové i vstupní, jsou opatřeny plynovou vzpěrou, díky níž dobře drží v jakékoli poloze. Všechna vnější dvířka mají navíc dvojité těsnění.

Garáž je prostorná a doře využitelná. Vstup z druhé strany je menší.

Text a foto: Jan Bordovský

Technické údaje:

Carthago C-tourer I 142 QB
Rozměry: 682 x 227 x 289 cm (d x š x v), celková hmotnost 3 500 kg (volitelně 3 850/4 250 kg), pohotovostní hmotnost 3 025 kg, počet osob na spaní/jízdu: 4/4, baterie 80 Ah, podvozek: snížený rám Al-Ko, výška dvojité podlahy: 17 cm, výška v garáži: 120 cm.

Základní cena: 83 073 eur/cca 2 251 000 Kč vč. DPH

Prodejce v ČR:
Campingworld Neugebauer, Brněnská 1631, 691 23 Pohořelice; tel.: +420 519 322 120; https://camping-world.at/cs/

Výsledek testu

Carthago C-tourer je velmi návykový obytný automobil, z něhož na vás od prvního dne dýchá domácí atmosféra. Elegantní a velice kvalitně zpracovaný interiér je doplněn množstvím moderních technických řešení, na nichž si Carthago zakládá (ochrana proti blesku, bezdřevá konstrukce, propracovaný systém topení, chytré úložné prostory apod. – vizte Carthago DNA). Hodnocení ubírá pouze méně praktická koupelna, málo prostoru na kuchyňské lince a především velmi malá doložnost při obsazení 4 osobami (běžný problém všech integrovaných vozů do 3,5 tuny) - zde pomůže jedině přetypování na vyšší celkovou hmotnost, ale tím i kategorie ŘP sk. C. Při dvoučlenné posádce je to o fous lepší.

Hodnocení podle kategorií

Základní vozidlo
Spaní
Koupelna
Kuchyně
Úložné prostory
Základní výbava
Doložnost v plném počtu osob
Kvalita zpracování
Cena/výkon

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...
Carthago C-tourer je velmi návykový obytný automobil, z něhož na vás od prvního dne dýchá domácí atmosféra. Elegantní a velice kvalitně zpracovaný interiér je doplněn množstvím moderních technických řešení, na nichž si Carthago zakládá (ochrana proti blesku, bezdřevá konstrukce, propracovaný systém topení, chytré úložné prostory apod. – vizte Carthago DNA). Hodnocení ubírá pouze méně praktická koupelna, málo prostoru na kuchyňské lince a především velmi malá doložnost při obsazení 4 osobami (běžný problém všech integrovaných vozů do 3,5 tuny) - zde pomůže jedině přetypování na vyšší celkovou hmotnost, ale tím i kategorie ŘP sk. C. Při dvoučlenné posádce je to o fous lepší.TEST: Carthago C-tourer I142 - První třídou