TEST: Carthago C-tourer I142 – První třídou

-

Německé obytné automobily Carthago jsou pro mnoho karavanistů synonymem pro stabilní kvalitu, pečlivé zpracování a dobrou image. Aby šlo ale Carthago vstříc požadavkům trhu, musí nabízet svá vozidla i ve variantách do 3,5 tuny. Jedno z nich, model C-tourer jsme týden testovali v Alpách.

Modelová řada C-tourer patří u Carthaga mezi integrované obytné automobily s rozměry ještě rozumnými pro aktivní cestování, nabízené ve variantách 3,5 a 4,25 tuny. Jedná se o prémiovou třídu vozidel, proto lze očekávat hodnotnější materiály a bohatou výbavu.

Námi testovaný vůz má půdorys 142 QB, což označuje délku 6,82 m, zadní příčné dvoulůžko, které je však konstruováno netradičně a má blíže ke královskému lůžku, přední spouštěcí lůžko a pětimístnou sedací sestavu. Na jízdu i na spaní pojme až čtyři osoby.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Dlouhý převis v sobě ukrývá velkou garáž přístupnou z obou stran, k dispozici jsou i další úložné prostory přístupné skrze vnější klapky. Řidič ocení samostatné dveře, praktickou parkovací kameru i velká autobusová zrcátka, která jsou namontovaná tak, aby co nejméně zvětšovala šířku vozu.

Kabina a podvozek

Pod povrchem se skrývá základ Fiat Ducato, v našem případě s motorem 2,3 l o výkonu 109 kW (sériově 96 kW), což je na toto vozidlo, byť poměrně lehké, tak akorát. V horských podmínkách bych řekl, že i málo, často bylo nutné výrazněji podřazovat, což se pak projevovalo i na vyšší spotřebě. Kabinu popisovat asi netřeba, zmíním jen jednu věc – Carthago má v rámci svého „DNA“, jakýchsi základních parametrů, které se prolínají napříč celou výrobou, dán velký důraz na co nejlepší výhled před vozidlo. A je to znát třeba při parkování, kdy vidíte před kapotu mnohem lépe, než u jiných podobných aut. Dveře na straně řidiče jsou velmi užitečné, bohužel však se jedná o dodávaný díl, který zdaleka nedosahuje kvality zbytku interiéru a u Carthaga je rozdíl zvláště patrný.

Vnitřní výška ke stání v interiéru je příjemných 198 cm, což se spolu s celkovou šířkou vozu 227 cm podílí na dobrém pocitu z prostoru. Sedací sestava se otočením předních sedaček mění na pětimístnou, robustní čalounění v kombinaci kůže a látky vás pohltí a neunaví ani po delším sezení. Výhodou je, že na celé podlaze není žádný schod. Velký stůl se dá nastavit v širokém rozsahu. Trošku krkolomné je ale převážení čtvrtého člena posádky – v tom případě je nutné rozebrat velmi velkou část čalounění a pak rozmontovat podstavec jedné ze sedaček. Připravíte se tím navíc o docela velký úložný prostor přístupný zvenčí. Z toho lze usoudit, že se čtyřmi cestujícími se počítá jen příležitostně. Za opěrkou sedačky na pravé straně, vedle vstupních dveří, může být chytře skryta výsuvná televize.

Příjemná a pohodlná obývací část s masivním stolkem. Za sedačkou vpravo je ukryta výsuvná LED televize.

Nádrže ve dvojité podlaze

Důležitým konstrukčním prvkem vozu je dvojitá podlaha, v níž najdeme tři velké přihrádky – dvě jsou volné třeba na boty nebo lahve s pitím, třetí skrývá nádrže na čistou (120 l) a odpadní (90 l) vodu. Obě jsou vyhřívané, což vůz předurčuje k zimnímu využití. Kvalitně izolovanou nástavbu v zimě vytápí výkonné topení Truma Combi 6.

Vodní nádrže jsou ukryté ve vyhřívané dvojité podlaze.

Široký průchod do zadní části ještě zvětšuje zaoblená kuchyňská linka i sanitární část. Zadní dvoulůžko, které je umístěno příčně, nezabírá celou šířku nástavby – zprava se dá obejít úzkou uličkou se schůdky, proto do něj nemusíte lozit po žebříku a při vstávání přelézat partnera. I přesto je dostatečně velké (192 x 145 cm). Kvalitní matrace jsou uloženy na lamelovém roštu. Přední spouštěcí lůžko je dobře integrováno do stropu, takže nijak nepřekáží ani příliš není vidět. Jeho rozměry jsou 195 x 160 cm.

Praktické úložné prostory pod zadním lůžkem.

Pod zadním lůžkem se nachází velká šatní skříň s poličkami a tyčí na ramínka. Je docela praktická a dobře dosažitelná. Hůře se dostává do horních skříněk nad lůžkem, na které z chodbičky dosáhnete jen stěží. Potěší však, že je jich hodně a jsou prostorné.

Kuchyňská část

Pojďme dále dopředu – vysoká chladnička s mrazákem odděluje spaní od kuchyňské části uprostřed vozu. Skříněk na nádobí a potraviny je více než dost, tím víc překvapí, že je není kam vybalit, protože pracovní plocha na lince není téměř žádná – pouze v případě, že necháte zakrytý dřez a sporák, se můžete pustit do přípravy jídla. Velký kruhový dřez, výborná baterie a tříhořákový vařič přitom k vaření přímo vybízí. Jako nadbytečnou výbavu hodnotím předinstalovaná kapslová espressa. Zaprvé jsou na 230 V a vůz nemá integrovaný měnič, takže jej využijete jen v kempu. A zadruhé, jako majitel prémiového vozu bych si určitě raději pochutnával na jiné kávě než té kapslové. Ale to je věcí vkusu.

Kuchyně je špickově zpracovaná a má spoustu úložných prostor. Místa na lince je ale méně.

Ve vozidle celkově nemůžu vůbec nic vyčíst kvalitním rámovým oknům, použitému kování, zámkům a pantům dvířek – všechny jsou kvalitní, dobře seřiditelné a fungují, jak mají. Špičková je robustní klika do koupelny i všechny vodovodní baterie. Žádné problémy jsem nenašel ani z hlediska zpracování nábytku – snaha co nejvíce snížit hmotnost vozu není na první pohled nikde patrná, nábytek je čistě opracovaný, opatřený kvalitními lemy. Tady asi není co vytknout. S designem kování jsou sladěny i vypínače osvětlení a zásuvky.

Průchod k zadnímu lůžku je dostatečně široký.

Světla jsou kompletně řešena pomocí LED technologie, osvětlení lze dobře dávkovat a na správných místech nechybí bodovky. Co ve voze citelně chybí, jsou USB zásuvky pro nabíjení elektroniky.

Prostorná koupelna

Sanitární část je na danou velikost vozu přiměřeně velká, i když bych si dovedl představit praktičtější uspořádání – například sesterské Malibu ji mělo koncipovanou lépe. Předně – při každém použití umyvadla musíte obejít záchod a postavit se přímo doprostřed sprchové vaničky. Umyvadlo co do plochy není úplně malé, ale je tak nešťastně tvarované, že při každém opláchnutí rukou zacákáte půlku koupelny a velikého zrcadla. Mám v sobě zakořeněné, že v karavanu se šetří voda, proto ji pouštím vždy jen trochu, a proud pak teče jen do té nejužší části umyvadla. Trápil mě také sprchový kout. Je docela velký a má v podlaze dva odtoky, jenže když jsme parkovali jen lehce přední části s kopce, voda se hromadila v místě mezi odtoky a vytékala ven z koupelny na chodbu. Při zavřeném sprchovém koutu navíc nemáte kam položit hygienické prostředky. Úložných prostor i osvětlení je zde jinak dostatek. Koupelna je sice velmi kvalitně zpracovaná, ale bohužel pro každodenní aktivní používání by si zasloužila několik úprav.

Toaleta je prostorná a precizně zpracovaná, avšak pro denní provoz by potřebovala několik úprav.

Zadní garáž má přístup z obou stran, avšak ze strany řidiče jen skrze menší klapku, proto je důležité si promyslet, co z jaké strany naložíte. Testovaný vůz měl vestavěný velmi praktický regálový systém a nosič na čtyři kola, ta se sem vejdou bez sebemenších problémů. Dveře, ty garážové i vstupní, jsou opatřeny plynovou vzpěrou, díky níž dobře drží v jakékoli poloze. Všechna vnější dvířka mají navíc dvojité těsnění.

Garáž je prostorná a doře využitelná. Vstup z druhé strany je menší.

Text a foto: Jan Bordovský

Technické údaje:

Carthago C-tourer I 142 QB
Rozměry: 682 x 227 x 289 cm (d x š x v), celková hmotnost 3 500 kg (volitelně 3 850/4 250 kg), pohotovostní hmotnost 3 025 kg, počet osob na spaní/jízdu: 4/4, baterie 80 Ah, podvozek: snížený rám Al-Ko, výška dvojité podlahy: 17 cm, výška v garáži: 120 cm.

Základní cena: 83 073 eur/cca 2 251 000 Kč vč. DPH

Prodejce v ČR:
Campingworld Neugebauer, Brněnská 1631, 691 23 Pohořelice; tel.: +420 519 322 120; https://camping-world.at/cs/

Výsledek testu

Carthago C-tourer je velmi návykový obytný automobil, z něhož na vás od prvního dne dýchá domácí atmosféra. Elegantní a velice kvalitně zpracovaný interiér je doplněn množstvím moderních technických řešení, na nichž si Carthago zakládá (ochrana proti blesku, bezdřevá konstrukce, propracovaný systém topení, chytré úložné prostory apod. – vizte Carthago DNA). Hodnocení ubírá pouze méně praktická koupelna, málo prostoru na kuchyňské lince a především velmi malá doložnost při obsazení 4 osobami (běžný problém všech integrovaných vozů do 3,5 tuny) - zde pomůže jedině přetypování na vyšší celkovou hmotnost, ale tím i kategorie ŘP sk. C. Při dvoučlenné posádce je to o fous lepší.

Hodnocení podle kategorií

Základní vozidlo
Spaní
Koupelna
Kuchyně
Úložné prostory
Základní výbava
Doložnost v plném počtu osob
Kvalita zpracování
Cena/výkon

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme