Airstream představil karavan s elektrickým pohonem. Prodlouží dojezd a zvýší bezpečnost.

-

Kultovní americký výrobce karavanů Airstream představil funkční koncept karavanu s elektromotory a výkonnou baterií v podlaze. Jeho cílem je prodloužit dojezd elektromobilů nebo snížit spotřebu běžného vozu. Přináší také výrazné zvýšení bezpečnosti jízdy.

Vysokonapěťový elektrický podvozek, který by mohl být základem pro celou příští generaci karavanů, vyvinul Airstream ve spolupráci s firmami Hymer a ZF. Revoluční platforma obsahuje dva elektromotory o celkovém výkonu 242 koní (točivý moment 179 Nm) a podlahovou baterii s kapacitou 80 kWh.

Mateřský koncern Thor Industries, do které Airstream i Hymer patří, věří, že díky vlastnostem tohoto karavanu, z něhož se prakticky namísto přívěsu stalo vozidlo, se jim povedlo vytvořit na trhu zcela nové odvětví.

Karavan prodlouží dojezd elektromobilů

Karavan eStream, jak se koncept jmenuje, může díky vlastnímu pohonu výrazně prodloužit dojezd chystaných elektromobilů – v praxi se totiž čím dál častěji ukazuje, že jízda současných elektromobilů s přívěsem rapidně snižuje jejich dojezd.

Díky vyspělé elektronice může karavan vozidlu účinně pomáhat v různých jízdních situacích a výrazně tak přispět k prodloužení dojezdu celé soustavy. Při tažení vozem se spalovacím motorem zase sníží jeho spotřebu paliva.

Vyšší stabilita jízdy i lepší trakce

Díky tomu, že má každé kolo karavanu vlastní motor, funguje celé zařízení také jako výkonný stabilizátor. Řídicí jednotka neustále vyhodnocuje pohyb karavanu, a pokud rozpozná smyk nebo kmitavé pohyby oje, umí okamžitě přibrzdit jednotlivá kola tak, aby se souprava uklidnila a nedošlo k většímu rozkmitání, které je velmi častou příčinou nehod právě souprav s karavany.

Poháněná náprava karavanu také výrazně zlepšuje průjezdnost celé soupravy například na mokré trávě či v zimních podmínkách, kdy karavan pomáhá „tlačit“ své tažné vozidlo.

Sám zaparkuje a chytře naplánuje cestu

Elektromotory v kolech se samozřejmě samy nabízí k tomu, aby karavan zvládal funkci tzv. moveru. A také ji zvládá. Při odpojení od vozidla tak karavan zaparkujete například do úzkých prostor jen s pomocí ovladače nebo mobilního telefonu. Díky vlastnímu pojezdu přívěs snadno dostanete tam, kam potřebujete.

Baterie s kapacitou 80 kWh také slibuje extrémně dlouhou výdrž při kempování mimo elektrickou přípojku. O doplnění elektrické energie se pak starají solární panely s výkonem 900 W.

Ve spolupráci s mobilními aplikacemi je možné nalézt pro elektromobily co nejúspornější trasu, zjistit stav baterií nebo si na telefonu vyhledat nejbližší nabíjecí stanici.

Prvním byl Dethleffs v roce 2018

Nutno zde dodat, že Airstream není prvním výrobcem, kdo s touto myšlenkou přišel. Již v roce 2018 prezentoval shodný typ pohonu na veletrhu v Düsseldorfu výrobce Dethleffs. Systém byl rovněž vyvíjen dohromady s firmou ZF, a protože Dethleffs patří do stejného koncernu jako Hymer, dá se očekávat, že Američané pouze navázali na již započatý vývoj.

Karavan Dethleffs coco e.home byl zjevením v době, kdy se ještě o nástupu elektromobility zdaleka nemluvilo tak jako dnes. A to jsou pouhé tři roky nazpátek. Inženýři Dethleffsu tehdy propagovali možné využití karavanu také jako úložiště energie například pro fotovoltaické systémy v domácnostech.

Test prokázal výrazný vliv na spotřebu

Že má poháněný karavan pozitivní vliv na dojezd elektromobilu se prokázalo v německém testu, kdy souprava Audi e-tron s karavanem Dethleffs překonala Alpy a urazila téměř čtyři sta kilometrů dlouhou trasu bez dobíjení. Dojezd tak byl dokonce větší, než kolik udává výrobce vozu.

Airstream zatím ke karavanu neuvedl v tiskové zprávě více informací, takže nevíme, zda a kdy bude karavan uveden do běžného prodeje, ani za jakou cenu. V každém případě se těšíme na další pokrok v této technologii.

Text: Jan Bordovský, Foto: Airstream/Dethleffs

Spolupracujeme