Fiat Ducato slaví 40 let

-

Výroba dodávky, která způsobila v automobilovém světě doslova revoluci, začala přesně před 40 lety. Od své první generace byl Fiat Ducato skvělým základem pro obytné automobily. A dodnes je v tomto segmentu jasným lídrem.

Příběh tohoto úspěchu se začíná psát 23. října 1981, kdy z linky v závodě v italském Val di Sangro sjíždí první nová dodávka Fiat Ducato. Asi šest set zaměstnanců v té době dokázalo kompletovat přibližně sedmdesát vozů denně. Dnes je závod Sevel s rozlohou 1,2 čtverečních kilometrů několikanásobně větší, zaměstnanců má 6 400 a denní produkce je neuvěřitelných 1 200 vozidel denně. I přesto se na nová Ducata neustále čeká a poptávka se nestačí vykrývat.

První generace Fiatu Ducato z roku 1981.

První generace vozu přinesla v roce 1981 do segmentu lehkých komerčních dodávek revoluční řešení – příčně uložený motor vpředu a pohon předních kol. Filozofii, kterou dali tvůrci novému modelu do vínku, a která se ukazála být dobrým receptem na úspěch, zůstala dodnes stejná. Ducato se od počátku snažilo nalákat zákazníky na velkou flexibilitu co se nástaveb týče a kladlo důraz na cestovní komfort posádky. Pro použití v karavaningu ale byla klíčová také jeho nízká hmotnost.

Téměř každý druhý obytňák má základ Fiat Ducato

Prodejní čísla dávají Italům za pravdu – v minulém roce se prodalo celkem 150 000 kusů tohoto vozidla. To v daném segmentu stačí na více jak dvacetiprocentní podíl na trhu. Proti roku 2019 pak prodeje Fiatu Ducato stouply téměř o osm procent. Největší úspěch však Ducato sklízí mezi volnočasovými a obytnými vozy – zde je jeho podíl dokonce 48 %. To znamená, že téměř každé druhé obytné auto vyjíždí na tomto podvozku.

První generace byla zjevením

S délkou 4,69 až 5,59 metru se první generace Fiatu Ducato označovala jako kompaktní dodávka. Uvezla až 1,3 tuny nákladu a koncepce s příčně umístěným motorem vpředu společně s předním pohonem byla ve své době revoluční. Naftový motor o objemu 2,5 litru poskytoval na svou dobu solidní výkon 75 koní.

PSALI JSME: Fiat Ducato 2021 – Nová kabina a moderní funkce

Pro výrobce obytných automobilů byla vedle již zmíněné nízké hmotnosti hlavní výhodou především velmi kompaktní pohonná jednotka, absence kardanu pro zadní nápravu, a také palivová nádrž, která byla umístěna pod kabinou řidiče. Od kabiny dozadu tak měli konstruktéři zcela volné pole bez jakýchkoli překážek – do té doby u dodávek nevídaná věc – a objevila se díky tomu obrovská volnost a prostornost pro stavbu obytných nástaveb.

Další průběžný vývoj přinesl celou řadu změn – objevila se například zcela rovná podlaha po celé délce vozu, verze Maxi s hmotností do 3,5 tuny a v roce 1989 dokonce i verze s pohonem 4×4, který montovala rakouská firma Steyer-Puch.

V roce 1990 došlo ke zvýšení výkonu motoru na 95 koní, v nabídce se objevil třetí rozvor (3,20 metru), dvě výšky střechy a vedle klasické dodávky také karosářské verze jako mikrobus či valník.

Facelift v roce 1991 přinesl jen malé změny – sice nebylo kam spěchat, protože Fiat prodal modelu Ducato za deset let přesně 500 000 kusů, ale konkurence také nespala a automobilový svět se v 90. letech již vydával jiným směrem.

Druhá generace přinesla velkou modernizaci

Generace číslo dvě z roku 1994 proti té předešlé proto vypadá jako z jiného světa. Větší a podstatně modernější vůz snížil díky oblejším tvarům dost výrazně odpor vzduchu, zvýšil bezpečnost posádky a na trh přišel s nabídkou tří různých výšek střechy a přepravní kapacitou až 12 kubických metrů.

Fiat Ducato druhé generace po faceliftu z roku 2004.

V kabině řidiče na vás poprvé čekala krátká řadící páka umístěná na palubní desce, což výrazně zpřesnilo řazení. Objem motoru se zvýšil na 2,8 litru a agregát s výkonem až 128 koní pocházel nově od značky Iveco.

Třetí generace se prodává dodnes

Fiat Ducato třetí generace z roku 2006.

Třetí generace v roce 2006 se nesla v duchu dalšího zvětšování – pět délek a ložný prostor až 17 kubíků doplnilo navýšení užitečného zatížení až na 1 950 kg. Třetí generace je aktuálně stále v prodeji, prošla si modernizací v roce 2014 a aktuálně také pro modelový rok 2022. Nejnovější verze jsou od letošního roku již v prodeji a přinesly příjemné moderní změny v interiéru, čistší pohonné jednotky i celou řadu bezpečnostních asistentů či multimediálních funkcí. Stejně jako ostatní dodávky i Ducato se svým komfortem a výbavou čím dál přibližuje osobním vozům.

V plánu je autonomní řízení i verze na elektřinu

Nejnovější provedení třetí generace pro modelový rok 2022.

I po čtyřech desítkách let Ducato průběžnými modernizacemi neustále udržuje kontakt s dobou a reaguje na požadavky trhu. Samostatná divize Fiat Camper mu zajistila úzkou spolupráci s výrobci obytných vozidel, díky které může nabídnout obrovskou paletu možností pro provedení zadních nástaveb, ale také rozsáhlou servisní síť nejen po celé Evropě.

Ducato ale musí reflektovat také dramatické změny, které automobilový průmysl čekají v blízké budoucnousti. Elektrická verze této dodávky již nějakou dobu existuje. Výrobce má také za cíl, aby Ducato bylo ve své třídě prvním na trhu s autonomním řízením druhé úrovně – vůz by tak uměl reagovat na okolní provoz, samočinně brzdit i zrychlovat, hlídat jízdní pruhy a aktivně zasahovat do řízení, nebo třeba samočinně parkovat.

Text: Jan Bordovský, Foto: Fiat

Spolupracujeme