Jednoduchá a praktická expediční obytná nástavba, kterou na terénní podvozek Magirus stavěla česká firma VejnyWoods z Jičína. Máme fotky i technické informace, pojďte se na ni podívat zblízka.
Základem tohoto expedičního vozu je německý podvozek Magirus-Iveco z roku 1979. Tento výrobce byl známý pro své spolehlivé a odolné nákladní vozy, které se vyráběly až do konce 80. let. Pod kapotou je vzduchem chlazený naftový šestiválec Deutz. Toto bývalé hasičské auto má pohon 4×4 a velmi krátký rozvor 286 centimetrů.
Tři místa pro kratší expedice
Vozidlo má zapsaná až tři místa k sezení a jeho celková hmotnost byla v dokladech snížena na 7,5 tuny. V praxi ale auto váží méně než šest tun.
Obytná nástavba z panelů o tloušťce 60 mm byla dodána od jiného výrobce, nicméně VejnyWood již umí tyto panely vyrábět a dodat. Nástavba je usazena na pomocném rámu, který zvyšuje tuhost celé stavby. Použita rámová okna Dometic S4, ale firma umí dodat i verzi z tlakovaného dvojskla v hliníkovém rámu, která se dají používat i ve velkých nadmořských výškách nad 5 000 m n. m. Vnitřní povrch stěn je vyroben z laminátu, který je odolný a dobře se udržuje.
Důraz na jednoduchost a praktičnost
Interiér je navržen tak, aby byl co nejjednodušší, praktický, a poskytl zázemí na kratší pobyty dvěma až třem cestovatelům. Nejčastější posádkou bude manželský pár, příležitostně s jedním až dvěma dětmi. Cestovat bude vozidlo hlavně po Evropě, majitelé mají v plánu cesty například na Balkán nebo do Rumunska.
Spaní je vytvořeno pro 2-3 osoby. Hlavní dvojlůžko je rozkládací, zabere celou šířku kabiny a na spaní má v rozloženém stavu šířku 145 cm. Třetí nouzové lůžko lze vyrobit ze sedací sestavy a má rozměry 190 x 100 cm.
Pro svá zavazadla má posádka k dispozici skříňky o celkovém objemu 1 200 litrů a velkou garáž pod zadním lůžkem.
Zajímavým řešením je koupelna s odděleným umyvadlem v přední částí, na kterou navazuje WC se sprchovou vaničkou. Pro umytí rukou apod. tak posádka nemusí chodit přímo do sprchy.
Hezkým detailem je také design provedení stropu, který je inspirován stromem a jednoduchou kabinu příjemně oživuje. Dekor v sobě zároveň ukrývá LED osvětlení.
Provoz kompletně bez plynu
I přes jednoduchý vzhled je vnitřní výbava na cesty velice bohatá. Obytná nástavba vůbec nevyužívá plyn, takže veškeré spotřebiče fungují na elektřinu a naftu. Nechybí naftový ohřev vody a teplovdušné topení, v kuchyni bude naftový vařič a k vozu přibude ještě venkovní kuchyňka.
Vůz má nádrž na čistou vodu o objemu 200 litrů, o čistotu vody se stará filtrace Aquatec s uhlíkovým filtrem a UV lampou. Dvě odpadní nádrže jsou uvnitř vozu chráněné proti mrazu a mají elektrické ovládání výpustních ventilů.
Zajímavá je také elektrická výbava, které dominuje LiFePO baterie s kapacitou 400 Ah – tu VejnyWood dodává od českého výrobce a umí ji vyrobit na přání zákazníka. Baterii napájí 400W solární panely, případně nabíječka od výrobce Victron. Ve výbavě nechybí ani měnič s výkonem 1 800 W, kompletní LED osvětlení, satelit či elektricky výsuvná televize.
Text: Jan Bordovský, Foto: VejnyWood