TESTUJEME V PRAXI: Hobby Maxia Van – velmi povedená vestavba se nebojí říct o vyšší hmotnost

-

Solidní zpracování, hezký design, dobrá výbava a praktický interiér. Taková hodnocení si po dvou letech na trhu odnáší obytná vestavba Hobby Maxia Van od uživatelů i odborníků. Pokud se s ní sžijete, udělá spoustu radosti. Není ale pro každého.

Vestavba Hobby Maxia Van se poprvé představila na Caravan Salonu v Düsseldorfu v roce 2022. Vozidlo postavené na základu VW Crafter s velkou délkou 6,84 m a jen dvěma místy na spaní musí už od pohledu nabízet obrovské množství prostoru. Buď pro zavazadla, nebo pro posádku.

Vůz máme možnost si důkladně vyzkoušet v praktickém provozu u brněnského prodejce obytných vozidel Hobby firmy AZ Servis. Tento prodejce na modely Maxia Van nabízí nyní vysoké slevy a má tento model i v půjčovně.

Lepší pro páry a bude se hodit „Céčko“

Hned na začátek je potřeba uvést, že Maxia Van má je z výroby určená ideálně pro dva cestující, kterým nabízí velké podélné zadní letiště (model 680 ET) nebo zadní salon ve tvaru U přestavitelný na podélná lůžka (model 680 DT). Třetí lůžko je pouze dětské a rozkládá se v přední kabině. Maxia Van má také ve verzi do 3,5 tuny omezenou doložnost a lze ji dodat pouze ve dvoumístné variantě na jízdu. Model 680 ET lze homologovat jako čtyřmístný, ale pouze s celkovou hmotností 3 880 kg, což znamená mimo jiné řidičský průkaz skupiny C.

My testujeme variantu 680 ET s celkovou hmotností 3 880 kg, což pro dvě osoby slibuje příjemnou nabídku prostoru pro nás i zavazadla. Zadní lůžko je výklopné a do vzniklého prostoru by se vešla třeba horská kola. Lépe se ale tento prostor hodí třeba pro skládací kola, surfařská prkna nebo potápěčskou výstroj.

Bohatá základní výbava a komfortní podvozek

Hobby Maxia Van se snaží zákazníkům už v základu nabídnout co nejlepší komfort. Týká se to i základního vozidla – standardem je motor o výkonu 177 koní a osmistupňová automatická převodovka. Z nejčastějších příplatků jmenujme například již zmíněné navýšení hmotnosti na 3,88 tuny, homologaci pro čtyři místa k jízdě, tažné zařízení, nosič kol na zadní dveře či markýzu. S touto výbavou se cena přehoupne přes dva a půl milionu korun, což ale v této kategorii není nijak výjimečné.

Délka 6,84 m je na obytnou vestavbu už docela dost. Crafter má navíc delší rozvor než sedmimetrový Sprinter, což je poznat na poloměru otáčení a manévrování ve stísněnějších prostorech, kde to jde s kratší verzí Crafteru výrazně lépe. Výhoda dlouhého rozvoru se ukáže na dlouhých přejezdech, kde je vůz mimořádně stabilní – a nedělají mu problém ani rychlosti daleko za povoleným limitem. Díky své hmotnosti nad 3,5 tuny však musíme dodržovat zákonná omezení 80 km/h. To se na druhou stranu odráží ve spotřebě paliva, která se umí při kombinované jízdě pohybovat i kolem osmi litrů.

K jízdě Crafterem nemáme příliš co vytknout, díky své hmotnosti a rozměrům vůz příjemně pluje krajinou, automatická převodovka nemá mnoho práce a dobrá ergonomie kabiny s množstvím úložných prostor tvoří řidiči i spolujezdci příjemné zázemí. Ten opravdový život se ale odehrává za předními sedadly.

Bydlení ve skandinávském stylu

Návrháři tohoto modelu chtěli zákazníkům nabídnout i v dodávce pocit prémiového interiéru a výbavy. Již od uvedení karavanů Beachy a Maxia se jim v hlavě usadil nápad na moderní a jednoduchý skandinávský design. Obytná vestavba Maxia Van je výsledkem tohoto snažení. Minimalistické tvary a sladěné barvy, světlý nábytek s bílými horními dvířky, šedý stůl a kuchyňská linka a k tomu světle šedé obložení stěn z prodyšného plstěného materiálu, který tlumí zvuky. Maxia rozhodně nevypadá jako klasický zástupce značky Hobby. Místo tvrdého plastu jsou zde plstěné povrchy, ostré hrany nahradily plynulé přechody. Na první dojem vůz působí skoro jako ruční zakázková práce.

Pocit prostoru v interiéru světlou výškou 205 centimetrů se sice trochu vytratí, když otevřete velké, doširoka se otevírající dvířka a zásuvky – i ulička s šířkou kolem 50 centimetrů začne být těsná. Díky tomu je ale ve skříňkách mnohem více úložného prostoru.

Co zde však chybí, je větší šatní skříň, kam byste si mohli pověsit například bundu, protože na stěně najdeme pouze dva háčky (šatní skříň nabízí půdorys 680 DT). Také obsluha stropních skříněk nad podélnými lůžky není úplně pohodlná, protože se k tomu většinou musíte vyzout a kleknout si na postel. Můžete si sice zvednout výklopnou střední část lamelového roštu, abyste se dostali alespoň ke skříňkám na straně spolujezdce, ale pokud máte na posteli a v zavazadlovém prostoru věci, je to zbytečná komplikace. Ve variantě 680 DT se zadním salonem ale tento problém není.

Maxia Van 680 ET totiž nenabízí oddělená podélná lůžka, ale klasické letiště s rozměry 2,0 x 1,72 metru, které má pouze malý výřez u středové uličky. Na lůžku se samozřejmě spí jako v bavlnce, a i v letních měsících můžete díky čtyřem bočním oknům a střešnímu oknu přímo v ložnici v noci velmi dobře větrat.

Zadní garáž pojme i rozměrnější náklad

Pod postelí jsou další přihrádky, police a zásuvky. Je zde uložena také nádrž na vodu o objemu 100 litrů, plynové láhve (2 x 11 kg) a energoblok. Jak jsme psali už na začátku, při vyklopení lůžka se sem vejdou i jízdní kola. Je to ale dost pracné a pohodlnější je umístit je na zadní nosič. Dovnitř se lépe hodí skladnější zavazadla. Uživatelsky skvěle je řešena skříňka na plyn, kde se lahve dají při výměně vysunout ven na pojízdné liště.

Přední salon s jídelním stolem je docela útulný a potěší stabilním stolem. Levé sedadlo je přitisknuto velmi blízko stěny, takže zadní lavice je pro pohodlné sezení vhodná jen pro jednoho člověka – druhý si musí vystačit s otočnou přední sedačkou naproti. Sedáky jsou ale jinak velmi pohodlné, dobře tvarované a s nastavitelným opěradlem. Krajní sedadlo lze navíc vysunout do uličky, takže budou mít oba pasažéři za jízdy dost místa. Mírné odsazení levého sedadla od stěny by ale pomohlo.

Dobře vymyšlená koupelna v praxi funguje

Vybavení kuchyně odpovídá kategorii vozu – velkou část kuchyňské desky zabírá kombinace velkého dřezu s dvouplotýnkovým vařičem. Výklopné rozšíření o rozměrech 24 x 33 centimetrů v praxi funguje spíše jako prodloužená odkládací plocha pro jídelní stůl. Pro přípravu jídla se ale dobře hodí deska nad kompresorovou chladničkou (objem 90 litrů). Zde jsou také dobře umístěny dvě zásuvky na 230 V pro kávovar a jako záloha pro koupelnu přímo naproti – protože v koupelně již žádná není.

Koupelna je s ohledem na typ vozu tak akorát velká a dá se dobře využívat. Výška ke stání je zde přes dva metry, délka je 1,10 metru a hloubka 0,75 metru. Sprchový kout je elegantně oddělený lamelovou stěnou a má i praktickou poličku. Sprchu lze samozřejmě v létě používat i venku přes okno, ale hadice je poměrně krátká a sotva dosáhne nad hlavu i uvnitř. Hodilo by se zde také střešní odvětrání.

Zástěnou od sprchy oddělený najdeme hned vedle kazetový záchod. Velká zrcadlová skříňka je dobře osvětlená a nabízí dostatek prostoru pro kosmetické předměty, ty drobnější je však potřeba zabalit, protože přihrádky jsou ve spodní části otevřené a menší věci z nich snadno vypadávají.  V koupelně najdeme také háček na ručníky, držák na toaletní papír a výdech vzduchu z topení.

Výklopné umyvadlo, které je krásně zasazené do stěny a šetří místo, má většinou všude stejný problém – velmi obtížně se u něj čistí ucpaný odtok vody. Ne však u Hobby – zde lze umyvadlo jednoduše vyjmout a vlasy či jiný odpad z odtoku snadno odstranit.

Hobby Maxia Van je povedený, i když není pro každého

Obytná vestavba Hobby Maxia Van prokazuje, že nad jejím návrhem se přemýšlelo a že má Hobby dostatek zkušeností a dobré zázemí pro takovéto projekty. Najdeme zde několik opravdu povedených a užitečných funkcí, jiné by ale zase mohly být vyřešeny snadněji. Ideální není například přístup k zadním stropním skříňkám, ten by přitom šel snadno vyřešit úpravou rozměrů matrace tak, aby šla postel snadněji vyklopit. Zvětšil by se tím i obytný a užitný prostor. Také odnímatelný stolek k jídelní sestavě by mohl být umístěn více po ruce než v zadních dveřích. S ohledem na rozměry vozidla by se pak hodily parkovací senzory vpředu či zatemňovací rolety, které méně omezují viditelnost z vozu. Limitující je také nízká doložnost. To jsou detaily, na které je nutné si zvyknout. Některé výtky se netýkají modelu 680 DT se zadním salonem – ten má sice jen dvě místa na jízdu, ale nalezneme zde velkou šatní skříň, více úložných prostor, bezproblémový přístup k zadním skříňkám a také velmi komfortní posezení v zadním salonu představitelném na lůžko.

Potěší naopak solidní zpracování interiéru, velmi povedený vnější i vnitřní design vozu, dobrá výbava, velký úložný prostor vzadu, na jízdu velmi dobře tvarovaná zadní lavice, výsuv s plynovými lahvemi či velmi pohodlná kabina VW Crafter.

V celkovém součtu nabízí Hobby Maxia Van velmi zajímavý poměr ceny, kvality zpracování i výbavy a komfortu. Lepší službu ale udělá v provedení nad 3,5 tuny. Pro zákazníky mohou být lákavé velmi výrazné aktuální slevy na tento model.

+ Velmi povedený design
+ Dobře navržený interiér (zejména 680 DT)
+ Komfortní podvozek a jízda
+ Kvalitní zpracování
+ Aktuálně výrazné slevy na skladové vozy

– Vhodnější jen pro dvě osoby
– Malá doložnost a téměř nutnost verze nad 3,5 tuny
– Horší přístup k zadní skříňkám (680 ET)
– Méně místa na zadním sedadle u stěny

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...