Posíláme obytné auto přes oceán. Kontejner, nebo Ro-Ro? Ceny a oblíbené trasy

-

Některým cestovatelům začne být Evropa časem malá, současná politická situace zablokovala oblíbené trasy východním směrem, a tak někdy nezbývá, než své obytné auto nebo expediční speciál poslat lodí přes moře. Jak taková akce probíhá? Kdy zvolit kontejner a kdy „Ro-Ro“ trajekt?

Posílání obytných vozidel do zámořských destinací dnes není ničím mimořádným, finančně jsou tyto služby čím dál dostupnější a kvalitní agentura se vedle výběru a rezervace vhodné trasy postará, nebo vám minimálně pomůže, se všemi formalitami a celním dokumenty. Co vás tedy čeká?

Výběr typu dopravy – kontejner, nebo Ro-Ro?

Posílání vozu přes oceán je možné dvěma způsoby:

  • V kontejneru
  • Na trajektu „Ro-Ro“ (Roll-on, Roll-off)

Jejich výběr závisí především na tom, jaké lodní spojení existuje na trase, kterou chcete absolvovat, a jaké rozměry má váš vůz.

Kontejnerová doprava je dražší než Ro-Ro, protože je do ceny dopravy nutné započítat i kamionovou přepravu kontejneru do přístavu a také nakládku a vykládku přístavním jeřábem. Maximální výška vozu pro kontejner je 2,58 metru. Výhodou je obrovské množství plavebních tras po celém světě. Kontejnery jsou obecně vhodnější pro menší vozy, terénní auta, obytné vestavby typu VW Transporter apod. U dlouhého kontejneru je možnost jej sdílet s dalším vozem, a rozložit tím náklady na přepravu.

Trajekty Roll-on, Roll-off (neboli Ro-Ro) jsou levnější, ale mají výrazně menší počet plavebních tras a destinací a některé jsou pouze jednosměrné. Obytný vůz zde najede po rampě do lodi, kde je zaparkován na některou z různě vysokých palub a připoután bezpečnostními popruhy. Prakticky zde neexistuje omezení délky nebo výšky vozu.

Srovnání výhod a nevýhod jednotlivých typů plavby:

ROLL-ON – ROLL-OFFKONTEJNER
+ Vychází levněji+ Větší nabídka plavebních tras
+ Cena podle rozměrů vozu+ Lepší zabezpeční vozu
+ Bez omezení délky a váhy+ Možnost sdílet kontejner s dalším vozem
+ V určitých případech možnost plavit s vozem i posádku– Výškový limit 2,59 metru
– Pouze pro menší vozy, 4×4, malé dodávky

Oblíbené trasy pro námořní přepravu

Díky velké oblibě cestování vlastním obytným vozem po USA i jižní Americe patří mezi nejžádanější Ro-Ro trajekty plavby z Hamburku nebo Antverp do Halifaxu (Kanada), Baltimore (USA) a Montevidea (Uruguay). Je to dáno hlavně tím, že tato města jsou nejčastějším nástupním a konečným bodem přejezdů Panamerické dálnice.

Často se ale obytné vozy plaví také ze severoněmeckého Bremerhaven do kolumbijské Cartageny nebo mexického Veracruz. Oblíbená trasa je i z Bremerhaven do jihoafrického Port Elizabeth. Všechny tyto trasy zatím fungují oboustranně.

Karavanisté z Evropy, kteří absolvují okružní trasu po USA, velmi často využívají plavby do Halifaxu (Kanada), ale zpět se vrací z Houstonu nebo floridského Jacksonville. V Africe patří mezi oblíbené destinace přístav Walvis Bay v Namibii, keňská Mombasa a samozřejmě Kapské město v JAR, které je častým startovacím bodem pro africké expedice obytných vozů.

Z Afriky domů s problémy, Austrálie je složitá

Na byrokratické komplikace narazíte, pokud se rozhodnete poslat svůj vůz lodí na Nový Zéland a do Austrálie – zde jsou velmi přísné dovozní předpisy a vozy je také nutné důkladně dezinfikovat a čistit. Vozy, které se nevejdou do kontejneru, pak je velmi složité dostat lodí ze západní a východní Afriky zpět do Evropy nebo na Blízký východ, protože plavební trasy míří opačným směrem.

Mnoho cestovatelů po Panamerické dálnici je také překvapených, když zjistí, že mezi Panamou a Kolumbií není silniční spojení – zdejší pohoří a prales tvoří tzv. Darien gap. Místo je nutné objet po moři a jedno až dvoudenní plavba může stát i stejně jako trasa z Evropy do USA.

Kolik stojí poslat obytné auto přes oceán

Cena dopravy na Ro-Ro trajektu se určuje podle velikosti vozidla a počítá se podle krychlových metrů, které vůz na lodi zabere. Například doprava z Hamburgu do Halifaxu pro vůz typu VW Transporter stojí přibližně 2 000 eur za jednu cestu. Obytná dodávka typu Fiat Ducato ale vyjde už okolo 3 000 eur a standardní obytné auto kolem 4 000 eur. Velké expediční vozy a obytné kamiony stojí samozřejmě ještě více.

Naproti tomu klasický 40stopý kontejner (vnitřní velikost délka 12,04 x šířka 2,34 x výška 2,69 m) stojí do jihoamerického Montevidea okolo 5 000 eur, takže pokud se do něj vejdou dvě vozidla, cena klesne na přijatelných 2 500 eur. K tomu je ale nutné připočíst místní a manipulační náklady asi 1 200 eur za vůz.

Nejrozšířenější přepravní společnosti

V Evropě se pro zaslání obytného vozu lodí přes oceán setkáte nejčatěji s těmito společnostmi:

Posíláte auto přes oceán? Plánujte půl roku předem

Doprava auta z Německa do Halifaxu na Ro-Ro lodi trvá 14 dní, do texaského Houstounu pak obvykle 21 dní. Kontejner do Montevidea se plaví až 32 dní. Vůz se musí do přístavu odevzdat 2-7 pracovních dní před vyplutím.

Co se týče vyzvednutí vozidla na druhé straně oceánu, to lze uskutečnit obvykle 48 hodin po příjezdu lodi. Veškeré celní formality ale v USA mohou zabrat v pohodě dva až sedm dní. Vždy záleží na rozhodnutí celníků.

Důležité jsou ale i přípravy před samotnou cestou – ty je vhodné řešit zhruba půl roku před vyplutím. A tedy rezervovat termín plavby a vyřídit pojištění vozu na cestu. Nejpozději při příjezdu vozu do přístavu už musí pojistné běžet.

S dokumenty vám pomůže přepravní společnost

Společnost, která zajišťuje přepravu vozu, vám pomůže vyřídit celní formality a potřebnou dokumentaci k vozidlu. V USA mezi ně patří například potvrzení pro turistický dovoz vozidla. Na vás obvykle zůstane jen povinnost připravené dokumenty podepsat.

Při plavbě do Afriky nebo Asie je obvykle potřeba tzv. carnet (Carnet de Passages) a doklady potvrzující dočasný bezcelní dovoz vozidla.

Kvalitní přepravní společnosti nabízí v rámci svých služeb také krizové řešení problémů a pomoc s dokumenty ve třetích zemích, kde mohou nastat problémy třeba kvůli jazykové bariéře. Nejčastější problémy bývají s havarijním pojištěním vozu, které často není snadné, nebo je vůbec nemožné jej získat. I na to musí být cestovatelé připraveni.

Sehnat pojištění v Africe je velmi obtížné, ale také v USA je pro tato pojištění velmi málo poskytovatelů a ne všechna vozidla mají pojištění komplexní. V jižní Americe, v zemích jako Uruguay nebo Argentina naopak existuje pojištění vozu Mercosur, které lze sjednat i online.

Pozor na krádeže registračních značek

Malý cestovatelský tip na závěr – vzhledem k tomu, že váš vůz není registrován v registru vozidel zámořských zemí, nemusíte mít připevněny originální tabulky registračních značek. Mnoho cestovatelů se hlavně v jižní Americe setkalo s tím, že jim značky byly ukradeny. Můžete si proto na cestu své značky zkopírovat a použít neražené náhradní tabulky.

Text: Jan Bordovský (via Campervans.de)
Ilustrační foto: Panamericanatour.de, Pfaff International, Depth Roro

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...