Kupujeme ojetý karavan na internetu

-

Ojetiny jsou čím dál oblíbenější

Poptávka po ojetých obytných vozech a karavanech na trhu dlouhodobě roste. Trend v České republice poměrně dobře kopíruje situaci například v Německu, kde se jen za první pololetí roku 2018 prodalo téměř 75 tisíc ojetých obytných vozidel. Je to o 4,3 procenta více než ve stejném období předchozího roku a dokonce o 60 % více, než kolik bylo ve stejné době přihlášeno k provozu nových vozidel.

Ani obytné příěsy nejsou stále za zenitem, jak se může někdy na cestách zdát – počet prodaných obytných přívěsů i v roce 2018 rostl, a to proti roku 2017 o 4,1 %. I co do počtu kusů bylo karavanů prodáno z druhé ruky více než obytných automobilů. V Německu za první pololetí roku 2018 změnilo majitele bezmála 39 tisíc karavanů.

Tento trend těší samozřejmě obchodníky i kupující. Použité karavany a obytné vozy nabízejí nováčkům cenově dostupnější příležitost ke vstupu do světa karavaningu. Často také poskytují za stejnou cenu více vybavení než cenově srovnatelný nový vůz. Karavaning je i díky tomu v našich zeměpisných podmínkách stále oblíbenějším způsobem trávení volného času a dovolené.

Nákup na internetu vyžaduje obezřetnost

Na automobilovém inzertním portálu Mobile.de jsou neustále desítky tisíc nabídek obytných vozidel a karavanů.

Rostoucí poptávka po obytných vozidlech se odráží také na internetu. Mnoho tisíc nabídek se nachází na inzertních portálech věnovaných automobilům, na i u nás oblíbeném portálu Mobile.de najdete neustále desítky tisíc nabídek. Většinou jsou to použitá obytná vozidla, avšak často jsou v nabídce také nové vozy od zavedených prodejců.

Ovšem pozor – i zde platí pravidlo, že vše, co se objeví na internetu, nemusí být vždy pravda. Níže vám proto uvádíme rady, jak na internetu odlišíte seriózní inzeráty od těch méně důvěryhodných.

  1. Obrázky řeknou více než slova. Dokladem seriózní nabídky jsou kvalitní fotografie. Ty by měly přesně ukázat právě ten vůz, o který v inzerátu jde – nejlépe fotografiemi, které prodávající udělal sám na svém dvoře. Jestliže inzerát obsahuje příliš dobré obrázky, které zjevně pocházejí z katalogu výrobce, nebo dokonce žádné, je namístě zvýšená pozornost. Buď prodejce tají skutečný vhled vozu, nebo jej naopak nemá k prodeji skladem a vás by mohla čekat i mnohaměsíční dodací doba.
  2. Cena je důležitá. Cenová hladina je v automobilových inzertních portálech klíčovým kritériem pro vyhledávání. Nezřídka se v inzerátech objeví cena pod určitou magickou hranicí (u nás je to obvykle pod milion korun s daní). Tato cena však často neplatí pro konfiguraci modelu, který je ve skutečnosti k dispozici v inzerci, ale pro nějaký výhodnější základní model. Při rozhovoru s prodejcem je pak tento model „bohužel již zadaný“ a zájemci je nabízena dražší verze.
  3. Nikdy neplaťte předem. Jestliže je v inzerátu požadavek na platbu předem, složení zálohy pro využití nějakého prostředníka nebo dopravce, platí vždy a bez výjimky – od takové nabídky ruce pryč. Může to být, a skoro vždy také je, podvodný inzerát s cílem připravit vás o peníze.
  4. Opatrně u naskenovaných dokumentů. Jako důkaz pravosti nabídky jsou často zájemci zasílány mailem naskenované doklady o vozidle. V počítači je dnes velmi snadné s naskenovanými dokumenty manipulovat a upravovat jakékoli informace. Proto si ještě před zakoupením vozu znovu důkladně zkontrolujte skutečné doklady k vozidlu. Nikdy se nenechejte odkázat na příště s tím, že vám doklady druhá strana pošle dodatečně. Poslední dobou se navíc i u nás rozmáhají e-maily od falešných zájemců, kteří pod záminkou zaslání dokladů vkládají do e-mailu zavirované přílohy.
  5. Nejprve prohlédnout, potom koupit. Nikdy nekupovat vozidlo na dálku jen podle inzerátu. Zákazník by měl kupovaný vůz bezpodmínečně vidět a osobně prohlédnout, i kdyby vás to mělo stát dvoudenní cestu. Seriózní prodejce vám nebude bránit v tom, aby vůz zkontroloval nezávislý servis. I u nás dnes již existují zkušení opraváři karavanů, kteří vám za dohodnutou cenu karavan zkontrolují, nebo s vámi pro něj zajedou a ověří jeho stav na místě.

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme