Ojetiny jsou čím dál oblíbenější
Poptávka po ojetých obytných vozech a karavanech na trhu dlouhodobě roste. Trend v České republice poměrně dobře kopíruje situaci například v Německu, kde se jen za první pololetí roku 2018 prodalo téměř 75 tisíc ojetých obytných vozidel. Je to o 4,3 procenta více než ve stejném období předchozího roku a dokonce o 60 % více, než kolik bylo ve stejné době přihlášeno k provozu nových vozidel.
Ani obytné příěsy nejsou stále za zenitem, jak se může někdy na cestách zdát – počet prodaných obytných přívěsů i v roce 2018 rostl, a to proti roku 2017 o 4,1 %. I co do počtu kusů bylo karavanů prodáno z druhé ruky více než obytných automobilů. V Německu za první pololetí roku 2018 změnilo majitele bezmála 39 tisíc karavanů.
Tento trend těší samozřejmě obchodníky i kupující. Použité karavany a obytné vozy nabízejí nováčkům cenově dostupnější příležitost ke vstupu do světa karavaningu. Často také poskytují za stejnou cenu více vybavení než cenově srovnatelný nový vůz. Karavaning je i díky tomu v našich zeměpisných podmínkách stále oblíbenějším způsobem trávení volného času a dovolené.
Nákup na internetu vyžaduje obezřetnost
Rostoucí poptávka po obytných vozidlech se odráží také na internetu. Mnoho tisíc nabídek se nachází na inzertních portálech věnovaných automobilům, na i u nás oblíbeném portálu Mobile.de najdete neustále desítky tisíc nabídek. Většinou jsou to použitá obytná vozidla, avšak často jsou v nabídce také nové vozy od zavedených prodejců.
Ovšem pozor – i zde platí pravidlo, že vše, co se objeví na internetu, nemusí být vždy pravda. Níže vám proto uvádíme rady, jak na internetu odlišíte seriózní inzeráty od těch méně důvěryhodných.
- Obrázky řeknou více než slova. Dokladem seriózní nabídky jsou kvalitní fotografie. Ty by měly přesně ukázat právě ten vůz, o který v inzerátu jde – nejlépe fotografiemi, které prodávající udělal sám na svém dvoře. Jestliže inzerát obsahuje příliš dobré obrázky, které zjevně pocházejí z katalogu výrobce, nebo dokonce žádné, je namístě zvýšená pozornost. Buď prodejce tají skutečný vhled vozu, nebo jej naopak nemá k prodeji skladem a vás by mohla čekat i mnohaměsíční dodací doba.
- Cena je důležitá. Cenová hladina je v automobilových inzertních portálech klíčovým kritériem pro vyhledávání. Nezřídka se v inzerátech objeví cena pod určitou magickou hranicí (u nás je to obvykle pod milion korun s daní). Tato cena však často neplatí pro konfiguraci modelu, který je ve skutečnosti k dispozici v inzerci, ale pro nějaký výhodnější základní model. Při rozhovoru s prodejcem je pak tento model „bohužel již zadaný“ a zájemci je nabízena dražší verze.
- Nikdy neplaťte předem. Jestliže je v inzerátu požadavek na platbu předem, složení zálohy pro využití nějakého prostředníka nebo dopravce, platí vždy a bez výjimky – od takové nabídky ruce pryč. Může to být, a skoro vždy také je, podvodný inzerát s cílem připravit vás o peníze.
- Opatrně u naskenovaných dokumentů. Jako důkaz pravosti nabídky jsou často zájemci zasílány mailem naskenované doklady o vozidle. V počítači je dnes velmi snadné s naskenovanými dokumenty manipulovat a upravovat jakékoli informace. Proto si ještě před zakoupením vozu znovu důkladně zkontrolujte skutečné doklady k vozidlu. Nikdy se nenechejte odkázat na příště s tím, že vám doklady druhá strana pošle dodatečně. Poslední dobou se navíc i u nás rozmáhají e-maily od falešných zájemců, kteří pod záminkou zaslání dokladů vkládají do e-mailu zavirované přílohy.
- Nejprve prohlédnout, potom koupit. Nikdy nekupovat vozidlo na dálku jen podle inzerátu. Zákazník by měl kupovaný vůz bezpodmínečně vidět a osobně prohlédnout, i kdyby vás to mělo stát dvoudenní cestu. Seriózní prodejce vám nebude bránit v tom, aby vůz zkontroloval nezávislý servis. I u nás dnes již existují zkušení opraváři karavanů, kteří vám za dohodnutou cenu karavan zkontrolují, nebo s vámi pro něj zajedou a ověří jeho stav na místě.