Po dlouhých dvaceti letech dochází v Evropské unii k významné změně směrnice o řidičských průkazech. Novinkou pro karavanisty v celé Evropě je, že s „béčkem“ bude možné řídit obytné vozy s celkovou hmotností až 4,25 tuny. Potvrdila to dnes Evropská karavanová federace (ECF).
Evropský parlament a Evropská rada došli ke shodě, jak bude vypadat evropská novela zákona o řidičských oprávněních. Obytné automobily, záchranářská vozidla a vozy s alternativním pohonem budou moci nově řídit držitelé řidičského oprávnění skupiny B až do jejich celkové hmotnosti 4,25 tuny. U ostatních kategorií vozidel zůstane i nadále limit 3,5 tuny.
Dva roky „béčko“ a pak rozšiřující zkouška?
Na přesné podmínky získání oprávnění pro řízení vozidel s hmotností 4,25 tuny ještě čekáme. Tyto podmínky si mohou členské země nastavovat samy – možností je vykonání rozšiřující zkoušky (podobný charakter jako rozšíření B896 pro soupravy do 4,25 t), odborné školení, nebo obojí dohromady.
Řidiči vozidel s alternativním pohonem do 4,25 tuny nemusí zkoušku vykonávat, pokud jsou držiteli skupiny „B“ alespoň dva roky. Zda bude tato podmínka platit i u obytných vozidel, zatím nevíme.
Evropská komise otevřela diskusi o možné změně legislativy v červenci 2023. Snahy o navýšení hmotnostních limitů právě pro obytné vozy se ale evropské karavaningové asociace s ECF v čele snaží již více než dvacet let.
„V letošním roce již mezi odbornou veřejností prosakovaly některé zákulisní informace o tom, že novela zákona bude nakonec pro karavanisty příznivá. Jsme rádi, že nyní došlo k potvrzení toho, na co jsme čekali několik let. Než se ale toto nařízení uvede do praxe, čeká Českou republiku ještě dlouhá cesta a mnoho souvisejících legislativních změn,“ říká Jan Bordovský, předseda Asociace kempování a karavaningu, která reprezentuje Českou republiku v European Caravan Federation.
Musí se vyřešit mýto i maximální rychlost
Se zavedením do české legislativy se počítá okolo roku 2029. Je tedy dostatek času na zavedení dalších významných změn. S touto novinkou totiž bude nutné zavést nejen nový výcvik v autoškolách, ale také vyřešit problematiku mýta pro vozy nad 3,5 tuny. Všechna tato vozidla mají také omezenou maximální rychlost na 80 km/h.
Spojily se karavanové asociace napříč Evropou
V tomto případě se naplno projevila síla národních karavaningových asociací, které změnu prosazovaly společně na úrovní Evropské karavanové federace (ECF). Vedle národních sdružení patří mezi členy také výrobci Adria, Al-Ko, Dometic, Stellantis, Fiamma, Mercedes-Benz, Thule Group, Truma, Webasto, německá CIVD a mnoho dalších významných firem z oboru. Za Českou republiku je od minulého roku členem Asociace kempování a karavaningu, z.s. (AKK ČR).
Text a foto: Jan Bordovský