POTVRZENO: Řidičský průkaz skupiny B bude platit pro obytná auta do 4,25 tuny

-

Po dlouhých dvaceti letech dochází v Evropské unii k významné změně směrnice o řidičských průkazech. Novinkou pro karavanisty v celé Evropě je, že s „béčkem“ bude možné řídit obytné vozy s celkovou hmotností až 4,25 tuny. Potvrdila to dnes Evropská karavanová federace (ECF).

Evropský parlament a Evropská rada došli ke shodě, jak bude vypadat evropská novela zákona o řidičských oprávněních. Obytné automobily, záchranářská vozidla a vozy s alternativním pohonem budou moci nově řídit držitelé řidičského oprávnění skupiny B až do jejich celkové hmotnosti 4,25 tuny. U ostatních kategorií vozidel zůstane i nadále limit 3,5 tuny.

Dva roky „béčko“ a pak rozšiřující zkouška?

Na přesné podmínky získání oprávnění pro řízení vozidel s hmotností 4,25 tuny ještě čekáme. Tyto podmínky si mohou členské země nastavovat samy – možností je vykonání rozšiřující zkoušky (podobný charakter jako rozšíření B896 pro soupravy do 4,25 t), odborné školení, nebo obojí dohromady.

Řidiči vozidel s alternativním pohonem do 4,25 tuny nemusí zkoušku vykonávat, pokud jsou držiteli skupiny „B“ alespoň dva roky. Zda bude tato podmínka platit i u obytných vozidel, zatím nevíme.

Evropská komise otevřela diskusi o možné změně legislativy v červenci 2023. Snahy o navýšení hmotnostních limitů právě pro obytné vozy se ale evropské karavaningové asociace s ECF v čele snaží již více než dvacet let.

„V letošním roce již mezi odbornou veřejností prosakovaly některé zákulisní informace o tom, že novela zákona bude nakonec pro karavanisty příznivá. Jsme rádi, že nyní došlo k potvrzení toho, na co jsme čekali několik let. Než se ale toto nařízení uvede do praxe, čeká Českou republiku ještě dlouhá cesta a mnoho souvisejících legislativních změn,“ říká Jan Bordovský, předseda Asociace kempování a karavaningu, která reprezentuje Českou republiku v European Caravan Federation.

Musí se vyřešit mýto i maximální rychlost

Se zavedením do české legislativy se počítá okolo roku 2029. Je tedy dostatek času na zavedení dalších významných změn. S touto novinkou totiž bude nutné zavést nejen nový výcvik v autoškolách, ale také vyřešit problematiku mýta pro vozy nad 3,5 tuny. Všechna tato vozidla mají také omezenou maximální rychlost na 80 km/h.

Spojily se karavanové asociace napříč Evropou

V tomto případě se naplno projevila síla národních karavaningových asociací, které změnu prosazovaly společně na úrovní Evropské karavanové federace (ECF). Vedle národních sdružení patří mezi členy také výrobci Adria, Al-Ko, Dometic, Stellantis, Fiamma, Mercedes-Benz, Thule Group, Truma, Webasto, německá CIVD a mnoho dalších významných firem z oboru. Za Českou republiku je od minulého roku členem Asociace kempování a karavaningu, z.s. (AKK ČR).

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...