REDAKČNÍ TEST: Pössl Summit 600 PLUS – po dvou letech znovu v ČR

-

Obytné vestavby značky Pössl patří mezi nejprodávanější v Evropě a výrobce v minulých letech nestačil uspokojovat poptávku na trhu. I z tohoto důvodu se do Česka téměř dva roky nedostal oficiální cestou žádný z těchto vozů. Prostě na nás nezbyly. Hned první letošní kus jsem měl možnost vyzkoušet naživo – jedná se rovnou o nejoblíbenější verzi Pössl Summit 600 Plus.

Podívejte se na naši videorecenzi

Pössl Summit 600 PLUS

Summit Plus patří u Pösslu do modelové řady H-Line, což je podle výrobce to nejlepší, co nabízí. Typická je pro ně především bohatší základní výbava, lepší materiály, výhodný poměr cena/výkon a z hlediska interiéru především překlápěcí koupelna, která má ušetřit místo. Jaké mám z ní dojmy, se dozvíte dále. Testovaná šestimetrová verze, určená primárně pro dvě osoby, nabízí prověřenou koncepci a solidní cestovatelský komfort.

Osvědčený základ, ale Citroen už potřebuje facelift

V nové prodejně firmy Blue Rent, která se loni stěhovala do středočeských Čisovic nedaleko dálnice D4, přebírám na test zbrusu nový vůz. Je první v Česku po dvou letech. Model s délkou 5,99 metru jezdí na podvozku Citroenu Jumper ve verzi L3H2. Ten jako osvědčený základ řidiče určitě neurazí, ale kabina už zásadnější facelift potřebuje jako sůl – nejnovější Fiat Ducato je prostě úplně jiná káva. Na něm se tento model zatím nenabízí, ale pevně věřím, že i Citroen a Peugeot už co nevidět přijdou s novým modelem. Summit 600 Plus má pod kapotou motor o výkonu 102 kW (140 k), volitelně lze dokoupit silnější verzi s výkonem 165 koní.

Testovaný vůz má kožený multifunkční volant, tempomat, manuální klimatizaci, USB nabíjecí konektor i airbag spolujezdce. Nechybí kompletní zatemnění kabiny pomocí roletek, přičemž čelní okno je osazeno jednodílnou roletou výsuvnou zespod. To je dle mého lepší řešení než často používané boční dvoudílné roletky – lépe se s ní manipuluje, nedrnčí za jízdy, a hlavně tolik nesnižuje horní hranu čelního skla, takže vyšší postavy budou mít za volantem lepší výhled.

Zvenku vše při starém

Při pohledu zvenčí vypadá Pössl na Citroenu stále docela moderně – pokud to jde o klasické plechové dodávce takto říct. Design vylepšují LED pásky denního svícení, černá hliníková kola, která jsou u verze PLUS v základu, a také tmavé horní čelo s otevíratelným panoramatickým oknem Skyroof. Ve výrobě je možné zvolit celkem šest odstínů laku, já řídím klasickou bílou verzi. Díky krátkým převisům šestimetrové verze působí vůz obratně nejen na fotkách, ale i v provozu. Na nástavbě zaujmou také kvalitní rámová okna Seitz, nástupní schůdek a elektrické dovírání bočních dveří.

Praktický interiér pro dva i na dlouhé cesty

Pössl prezentuje tyto své modely jako ideální pro lidi, kteří chtějí aktivně cestovat, nebo na cestách i dlouhodobě žít. A oba typy lidí v těchto vozech na cestách často potkávám. Summit 600 PLUS je koncipován jako dvoumístný, ale třetí nouzové spaní se dá dokoupit a vytvořit na sedací sestavě. Na jízdu pak je možné vzít běžně čtyři pasažéry, nabízí se ale i příplatkové rozšíření pro páté místo k sezení.

Díky absenci vysoké kuchyňské skříňky je čistý průhled až dozadu, což interiéru přidává vzdušnost.

Obytná část plná světla

Při vstupu do vozu vás zaujme množství světla uvnitř. Je to dáno nejen slušnou výškou interiéru (191 cm), ale především množstvím prosklených ploch. Summit 600 PLUS se chlubí příplatkovým střešním panoramatickým oknem Skyroof, které pouští hodně světla do přední kabiny, hned na něj navazuje velké střešní okno nad sedací sestavou. Malé okno najdeme i v koupelně a další čtyři pak v zadní části s lůžkem.

Klasická koncepce čtyřmístné sedací sestavy s otočnými sedadly a rozkládacím stolem.

Hlavní obytná část vozu má klasickou podobu otočných předních sedaček a celkem pohodlné dvoumístné zadní lavice. Rozkládací stůl je uchycený na posuvné liště. Pro pasažéra na sedadle spolujezdce je potřeba vysunout rozkládací díl, nevýhodou ale je, že ae pak téměř nedá projít dále do vozu. Zde se však jedná spíše o příležitostné použití, s pravidelným pohybem čtyř osob vůz nepočítá.

Kuchyňský blok s velkou pracovní plochou

Kuchyňskou část najdeme přesně tam, jak je zvykem – u bočních posuvných dveří. Na velikost vozu nabízí až překvapivě velkou pracovní plochu. Je to tím, že Pössl na konec linky neumístil vysokou skříňku na potraviny, ale jen menší poličku. To prostor pro vaření výrazně zvětšuje a pomáhá také vzdušnějšímu pocitu z interiéru, neboť nic nebrání výhledu až na zadní lůžka. Daní za to je menší úložný prostor. Komu by plocha nestačila, může využít ještě velké sklápěcí rozšíření.

Uprostřed linky najdeme dřezový modul kombinovaný s dvouhořákovým vařičem. Vodovodní baterie je pak umístěna vpravo od něj, atypicky přímo uprostřed linky, a je to řešení, na které jsem si musel chvíli zvykat. V praxi ale nepřekáží.

Pod kuchyňkou najdeme tři zásuvky a velkou skříň na potraviny. Kompresorová chladnička s mrazákem je umístěna – jak velí aktuální trendy – do čela kuchyňského bloku, takže je přístupná nejen ze sedací sestavy, ale také zvnějšku vozu. Její dvířka lze totiž otevírat z obou stran. Někdy se to hodí.

Překlápěcí koupelna jako hlavní argument?

Jako velice inovativní řešení je u tohoto modelu prezentována tzv. „Schwenkbad“ neboli překlápěcí koupelna. Summit 600 PLUS ji má jako standardní výbavu. Setkat se těmito systémy můžete i u jiných značek, každý výrobce na to jde trošku jinak. Principem je, že celá boční stěna koupelny se na pantech překlopí na druhou stranu. Místo multifunkční koupelny tak vznikne čistý sprchový kout bez umyvadla a toalety, který usnadňuje sprchování. Podrobně vše můžete vidět na fotografiích.

Překlápěcí koupelna je hlavním tahákem vozu Pössl SUMMIT 600 Plus.

Myšlenka je to bezesporu dobrá, sprchová kabinka v tak malém voze je skvělý bonus. Uživatelé ale musí pamatovat na několik věcí – při sprchování i tak namočíte podlahu v celé koupelně, před zaklopením zpět je dobré sprchu vytřít nebo nechat vyschnout, během překlápění stěny je nutné vylézt z koupelny úplně ven – a poslední věc pro tento konkrétní model – sprchovací kabinka nemá žádnou poličku na kosmetiku, takže si všechny šampóny musíte vynést z koupelny ven, překlopit stěnu, a pak si je položit do sprchy na zem.

Obecně tedy překlápěcí koupelnu nevidím jako špatný nápad, ale má při používání svá specifika. Výhodou je, že s tímto systémem si nezamokříte toaletu a zrcadlo s umyvadlem. A také nemusíte používat závěs, což je v malých prostorách někdy dost nepříjemné, protože se při mytí lepí na tělo.

Na druhou stranu má ale koupelna jako celek pár nedostatků. Tím hlavním je, že nemá žádné úložné prostory. Není tady doslova ani háček na ručník. Pro jejich dodělání a pár poliček si musíte přikoupit sanitární paket za skoro sedm tisíc korun, což je z mého pohledu šílený přístup výrobce.

Elektrickou zásuvku zde nahrazuje moderní USB-C konektor, což je fajn pro nabíjení elektroniky. Prostor pro dodělání klasické zásuvky na fén nebo holicí strojek zde ale je. Třetím problémem je poměrně malá výška ke stání. Se svými 186 cm se ve sprše hlavou dotýkám stropu, který je čalouněný látkou a při sprchování musím dávat velký pozor, abych jej nenamočil. K větrání je zde použito malé boční okno.  Potěší dva odtoky ve sprchové vaničce a vývod topení.

Velké spaní nad zadní garáží

Středová chodbička končí u velkého lůžka, které se rozprostírá po celé šířce vozu a s rozměry 196 x 160 centimetrů nabízí na šestimetové auto velkorysý prostor ke spánku. Velké boční, dvě zadní a jedno střešní okno se starají o důkladné prosvětlení prostoru, všechna jsou samozřejmě vybavena zatemněním i síťkami proti hmyzu.

Velká a světlá zadní ložnice.

Celou horní část ložnice tvoří stropní skříňky, které budou hlavním úložným prostorem pro vaše oblečení. Jsou osazeny kvalitním kováním, rohy Pössl využívá jako poličky na drobné věci. Nechybí zde čtecí lampičky, ale v poličkách, kam budete na noc logicky odkládat mobil, by se hodily další USB zásuvky. Alespoň jedna USB-C zásuvka je naštěstí na kuchyňské lince poblíž lůžka.

Kvalitní matrace s dostatečnou tloušťkou leží na lamelovém roštu. Matrace je dělená na celkem pět částí, což je daní za to, že je garáž variabilní a lůžko je možné vyklopit. Osoby s citlivějšími zády si tak musí najít vhodnou polohu. Schopnost přepravovat větší náklad je ale pro mnoho zákazníků lákavou možností.

Z obytňáku dodávka

Tyto vozy totiž často slouží jako záložní auto pro rodinné účely, kdy občas je potřeba převézt nejen kola nebo paddleboard, ale také třeba ledničku nebo pár pytlů brambor. Pössl Summit 600 PLUS tomu jde naproti již zmíněným výklopným lůžkem a vyjímatelnou přepážkou, díky čemuž získáte vzadu poměrně velký přepravní prostor s šířkou 105 centimetrů. Po vyjmutí přepážky navíc s prakticky neomezenou délkou. V podlaze nechybí ani fixační oka. Dozadu se tak vejdou nejen jízdní kola, ale i malý skútr, surfovací prkno či jiné podobně velké předměty.

Boky garáže pak tvoří napevno zabudovaná stolitrová vodní nádrž a vpravo skříňka pro dvě plynové lahve (11 a 5 kg).

ZÁVĚREM

Pössl Summit 600 PLUS patří mezi nejoblíbenější modely výrobce, což má své důvody. Pro dvoučlennou posádku je to obratné pohodlné auto s dobře řešeným interiérem, dostatkem světla, velmi prostornou kuchyňkou, pohodlným spaním a flexibilní zadní garáží. Posádka zde zbytečně „nevozí vzduch“, protože prostor je smysluplně využitý.

Překlápěcí koupelna jako prodejní tahák tohoto modelu je dobrou myšlenkou, která některé kompromisy řeší, ale jiné přidává, a tak je otázkou, nakolik je nezbytná. Svou pohyblivou stěnou totiž omezuje například dostupné úložné prostory, které v koupelně zcela chybí a nepochopitelně se musí připlácet. Pokud ale přijmete její filozofii, jako celek koupelna dává smysl.

PÖSSL SUMMIT 600 PLUS

Co nabízí verze PLUS

Modely Pössl ve verzi PLUS mají ve výbavě standardně například: klimatizaci kabiny, elektronické asistenty (ESP, ABS, asistent rozjezdu do kopce atd.), centrální zamykání, kožený volant s multifunkčními tlačítky, nabíjecí USB konektor, žaluzie v kabině, LED denní svícení, motor o výkonu 102 kW (140 k), 16″ hliníková kola, elektrický nástupní schůdek, tempomat, rámová okna Seitz a další.

Technické údaje:

Podvozek: Citroen Jumper  2.2 l, Euro 6d, 102 kW (140 k), šasi Heavy 3.5 t za příplatek
Rozměry: 599 x 205 x 258 cm (délka x šířka x výška), vnitřní výška 190 cm
Posádka: spaní 2 (3 volitelně), jízda 4 (5 volitelně), 2x Isofix (za příplatek)
Zadní lůžko: 196 x 160 cm, výklopné střešní lůžko za příplatek
Celková hmotnost: 3 500 kg (pohotovostní hmotnost: 2 835 kg, doložnost: 665 kg)
Vnitřní výbava: topení Truma Combi 4, čistá voda 100 l, odpadní voda 110 l, bojler 10 l, plynové lahve 11 + 5 kg, kompresorová chladnička 100 l (8 l mrazák), baterie gelová 95 Ah, zásuvky 1 x 230 V + 2 x USB-C

V nabídce je také varianta Summit 540 (délka 5,41 m) nebo Summit 640 (délka 6,35 m) s podélnými lůžky.

CENY:

Základní cena: 1 412 000,- Kč*
Cena testovaného modelu: 1 549 000,- Kč*

*(vč. DPH, orientační cena platná v den vydání článku, může se lišit podle aktuálního kurzu Kč/EUR)

Do testu zapůjčila firma Blue Rent, a.s. – www.bluerent.cz

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...