Poslední ročník tradičního podzimního veletrhu obytných vozidel Caravaning Brno nepatřil mezi největší, a to z hlediska počtu vystavovatelů ani návštěvníků. Přesto ale zájemci o obytné vozy nemohli odcházet zklamaní.
Zatímco největší světový veletrh karavaninku – zářijový Caravan Salon Düsseldorf – nešetří nadšením a na veřejnost pouštěl během podzimu jeden pokořený rekord za druhým, menší regionální výstavy zase tolik jásat nemohou. Zájem o obytná vozidla sice neklesá, ale období rychlého růstu se chýlí pomalu ke konci a výstavy se o své návštěvníky budou opět muset začít snažit.
To však neznamená, že by něco bylo v nepořádku. Brněnskému výstavišti se pro návštěvníky Caravaningu Brno podařilo opět obsadit dvě velké haly. I když se občas našla volná místa a expozice byly dosti vzdušné, nedá se říct, že by zde chybělo něco významného z nabídky našeho trhu, pomineme-li například vozidla značek Morelo či Hobby, která naopak obvykle nechybí na jarním veletrhu v Praze.
Návštěvníci si tak mohli vytvořit dobrou představu o nabídce českých a slovenských firem. Většině vystavovatelů se povedlo přivézt aktuální modely a novinky pro sezónu 2019, ale k vidění byla také celá řada loňských modelů s atraktivními výstavními slevami.
Na stáncích byl letos více než kdykoli předtím vidět odklon českého trhu od obytných přívěsů, čím dál více prostoru naopak dostávají vestavby a dodávky, což je ostatně trend viditelný ve většině zemí západní Evropy. Potěšující je, že se v Brně prezentovali opět i samotní výrobci z našich končin, ať už obytných vestaveb Turčan Auto, či vyjímatelných obytných modulů Nest.
Úctyhodná byla tentokrát nabídka venkovního bazaru, kde jsme napočítali okolo sedmdesáti vozidel na prodej, a častokrát se jednalo o opravdu zajímavé kousky. Velký zájem návštěvníků to jen potvrzoval.
Současně s již tradičním pavilonem P, kde se odehrávala hlavní část výstavy, byla již podruhé otevřena také sousední hala F, kde sídlily převážně prémiové značky jako Concorde, Carthago, Niesmann+Bischoff, Pilote a další. Hala s luxusními a rozměrnými exponáty budila velký zájem veřejnosti a zároveň pomáhala rozptýlit počet návštěvníků, kterých však objektivně bylo méně než v předchozím roce. Otázkou je, zda za celkovým mírným poklesem stálo slunečné víkendové počasí, současná nasycenost trhu, nebo odliv návštěvníků na větší výstavy v zahraničí.
S velkým ohlasem se tentokrát setkal doprovodný program, kde vedle oblíbených prezentací Tomáše Brabce se s obrovským zájmem setkalo vystoupení Kláry Hájek Velinské, která povídala o tématu kempování mimo kempy. Neméně posluchačů pak zaujalo svá místa na cestovatelské přednášky Jakuba Moravce ze Skotska či Skandinávie, kterou navštívil s obytným vozem v zimě. Doslova na zemi pak někteří zájemci museli sedět při beznadějně obsazené prezentaci známého fotografa Jiřího Kolbaby, jenž přednášel o svých zážitcích s cestováním obytným vozem po Islandu, které podle očekávání doprovodil vynikajícími fotografiemi.
Celkově tak musíme Caravaning Brno zhodnotit jako tradičně velmi povedenou akci, která má i v silné konkurenci internetu či německých veletrhů domácím návštěvníkům co nabídnout.
Příští ročník výstavy se uskuteční ve dnech 7.-10. listopadu 2019.
Text a foto: Jan Bordovský