Stellplatzy míří do legislativy. Ale co vlastně znamenají?

-

Aby se v České republice mohl zvýšit počet stání pro karavany (stellplatzů), je nutné vyřešit problém, kdy česká legislativa takový pojem vůbec nezná, na rozdíl od pojmů jako „kemp“ či „parkoviště“. Zájemci o vybudování stání pak mají problém nejen s kolaudací takového místa.

Asociace kempování a karavaningu ČR tento problém již od května řeší a na příslušná ministerstva zaslala návrh definice pojmu „karavanové stání“ společně s dalšími doporučeními, a to pod záštitou poslance Jana Richtera, který za asociaci pomáhá hájit zájmy karavanistů a kempařů na vládní úrovni.

V rámci podpory cestovního ruchu v České republice je totiž nezbytné podporovat výstavbu míst, která jsou primárně určena pro obsloužení obytných vozidel – ať již se jedná o zahraniční karavanisty nebo o tuzemskou formu cestování. Tato místa jsou v zahraničí hojně rozšířena, jejich aktuální počet se v Evropě pohybuje kolem sedmi tisíc. V zahraničí jsou označovány nejčastěji jako „Stellplatz“ nebo „Caravan parking“.

Jedním z důvodů nutnosti podpory výstavby karavanových stání je i skutečnost, že majitelé obytných vozidel z různých důvodů odmítají nocování v běžných autokempech. Na základě toho pak volně parkují a nocují i na zakázaných místech, složitě řeší otázku kam vylít chemické WC, kde vypustit odpadní vodu, kde načerpat čistou vodu, nabít baterie apod., což zvyšuje riziko znečištění přírody i nepochopení filozofie karavaningu obyvateli příslušných obcí či atraktivních turistických oblastí.

Schéma typizovaného vybavení stellplatzu – stání pro karavany. (Foto: AZP Brno)

S velkou pravděpodobností dojde v ČR, stejně jako ve většině zemí EU, k zákazu kempování tzv. „na divoko“. Pokud ne celorepublikově, tak přinejmenším v CHKO a přírodních parcích. Jedinou možností, jak legálně v těchto místech stát s obytnými vozy při nezatěžování životního prostředí, budou právě nová karavanová stání. Nutno uvést, že v Evropě nejsou karavanová stání vnímána jako konkurence kempů, ale jako doplňková služba a nedílná součást kempingové-karavanistické infrastruktury.

Kraje aktuálně nabízí zájemcům o vybudování stání pro karavany zajímavé dotace, o to vyšší je potřeba místa zakotvit v legislativě a dát jim přesný rámec, jako je tomu v zahraničí.

Pokud vás tato problematika zajímá a chcete ji podpořit, sledujte web Asociace na www.akkcr.cz.

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...