Laminátová listová pera sice nejsou u dodávek běžná, nejsou ale žádnou novinkou. Zvýší komfort jízdy, ušetří zajímavou hmotnost a mají i další výhody. Kolik stojí a proč si je namontovat?
Fiat Ducato má jako pracovní dodávka své nesporné výhody. Ale i když se pro posádku za poslední roky mnoho změnilo k lepšímu, o jízdě jako v bavlnce pořád nemůže být řeč. Kombinace pevné karoserie, tvrdých listových per a tvrdých pneumatik dělá své.
Výmoly, rozbité cesty, retardéry i boční vítr tak řidič na projevu zadní nápravy cítí okamžitě a bez kompromisů. Mnoho majitelů obytných vozidel na tomto podvozku (to stejné samozřejmě platí i pro sesterský Jumper a Boxer) proto dříve či později sahá k přestavbě, která vozu dodá trochu civilnější projev. A nejčastější úpravou jsou cenově dostupné vzduchové měchy. Ty jdou s laminátovými pery vhodně zkombinovat.

Říkáte si, že na podvozku žádným plastovým náhražkám nevěříte? Jenže není plast jako plast. Kompozitní materiály vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny přináší nevídané vlastnosti. Spojení těchto vláken do svazků nebo tkaniny vytvrzené různými pryskyřicemi nabízí velkou volnost ve volbě tvarů i technických vlastností na míru konkrétnímu použití. S odolnými materiály jako sklolaminát nebo karbon jste se již bezpochyby setkali u lodí, surfovacích prken, na rámech dražších jízdních kol nebo u komponentů závodních aut. Zde jsou ceněné mimo jiné pro svou pevnost a nízkou hmotnost.
Použití těchto materiálů u běžných automobilů není zcela běžné, nicméně Mercedes Sprinter a VW Crafter laminátová pera na přední nápravě používají už několik let, na zadní nápravě pak má laminátová listová pera třeba nový Ford Transit.
Ducato už nemusí mít listová pera z oceli
Dodávky koncernu Stellantis jsou v tomto konzervativní a sází stále na tradiční ocel. Ta znamená nejen vysokou tvrdost odpružení, ale i hmotnost. Svítá se však na lepší časy – laminátová listová pera se na tyto vozy dají konečně dokoupit.

Nabízí je třeba německý výrobce Mubea (který má mimochodem několik výrobních závodů i v ČR), a to pro vozy Fiat Ducato, Citroen Jumper a Peugeot Boxer od roku výroby 2006, a také pro vozy Opel Movano od roku výroby 2022. V nabídce jsou varianty Light, Standard a Heavy s různou nosností a tvrdostí. Cena? Sada homologovaných listových per stojí okolo 31 000 korun.

Podobné řešení nabízí i tradiční výrobce podvozkových komponentů Goldschmitt, který laminátová pera nabízí právě v kombinaci se vzduchovými měchy. Toto spojení přináší komfortnější odpružení dohromady s možností volitelně nastavovat tvrdost měchu na každé straně a v menší míře i zvyšovat nebo snižovat výšku zadní části vozu podle potřeby.
Přestavba na laminátová listová pera ušetří přes 17 kilo!
Klasická listová pera váží přibližně 33, ta laminátová necelých 16 kilogramů. Přestavba tak ušetří nemalých 17 kilo.
Úspora hmotnosti však není jediným přínosem. Laminátová pera jsou totiž mnohem pohodlnější. Jsou citlivější, mají lepší průběh pružení a při naložení vozu se nepropadají. Navíc nemají tendenci bez varování praskat.
I pro přední nápravu existuje komfortní řešení
Pokud byste chtěli zvýšit komfort odpružení a stabilitu jízdy úpravou celého podvozku, existuje řešení i pro přední nápravu.
Výrobce Linnepe k tomuto účelu nabízí kombinaci pružiny a tlumiče pod názvem ProShock. Tento doplněk vznikl ve spolupráci s firmou Bilstein přímo na míru vozům Fiat Ducato a spol. Zvyšuje stabilitu jízdy a ovladatelnost – zejména v zatáčkách a při prudkých úhybných manévrech. Z hlediska komfortu tento tlumič snižuje otřesy a vibrace na méně kvalitním povrchu. Díky tomu, že se dodává již jako smontovaný celek, představuje jeho montáž snadný servisní úkon. Sada tlumičů ProShock vyjde u nás asi na 39 000 korun.

Zlepšení jízdního projevu přední nápravy vozidel Ducato a spol. (modely od roku 2006) nabízí i výrobce Goldschmitt, a to v podobě tlumičů Route Comfort. Ty podle výrobce umí měnit tlumící sílu v závislosti na jízdní situaci a stavu vozovky. Tlumič tak dokáže zvýšit komfort na nerovnostech, ale zároveň zajistit vysokou stabilitu vozu při prudkých manévrech. Sada těchto tlumičů stojí kolem 26 000 korun.
Text: Jan Bordovský
Foto: Goldschmitt, Linnepe, Mubea