TEST: Dethleffs Trend – více než dobrý základ

-

Obytný automobil Dethleffs Trend je v integrovaném provedení novinkou letošního roku. Pro zákazníky je to taková vstupní brána do světa Dethleffsu a měla by nabízet rozumnou německou kvalitu za férovou cenu.

Je čím dál častější, že i ve vstupním segmentu, tedy kategorii obytných vozů určené pro nováčky v karavaninku, které jsou dostupné za nižší ceny, se objevují i integrované modely, dříve vyhrazené pro prémiovou třídu. Integrovaná koncepce nabízí vedle originálního vzhledu také mnohem lepší výhled z kabiny, lepší izolaci do zimních podmínek i jiné rozvržení vnitřního prostoru. A to je pro zákazníky právem lákavé.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Dethleffs Trend v provedení I 7057 EB s podélnými samostatnými lůžky vzadu si přebírám v areálu prodejce Finaso ve Velemíně koncem června, abych v něm strávil téměř týden v praktickém provozu. Co nám o sobě vůz s mnoha moderními konstrukčními prvky prozradí?

Podvozek Fiatu Ducato s příplatkovým motorem (2,3 litru/109 kW), sníženým rámem a rozšířeným rozchodem kol, je zabalen do slušivé obytné nástavby z hladkého plechu s laminátovou střechou, polystyrenovou izolací, prostornými dveřmi do obytné části (šířka 70 cm), dveřmi na straně řidiče a velkými oboustrannými dvířky do rozměrné zadní garáže. Velké panoramatické čelní okno doplňují pouze jednoduchá předsazená boční okénka. Vzhled vozu je spíše přívětivý, výrobce si nehraje na žádnou sportovní agresivitu, čemuž odpovídají i decentní červeno-stříbrné polepy. Také zadní část působí moderně, z hlediska provozních nákladů jsou velmi praktické rohy zadního nárazníku, které lze samostatně vyměnit při nechtěném setkání s překážkou – zadní převis při zatáčení přeci jen trochu vybočuje.

Kabina Fiatu je útulná, rozhled z integrovaného vozu je skvělý.

Vzhledem k cenovému zaměření vozu nemůžeme očekávat nejnovější výkřiky karavanové techniky, přesto v tomto modelu zákazník dostane robustní a dobře vybavený vůz s osvědčenou konstrukcí i výbavou odpovídající současným standardům.

Pětimístnou sedací soupravu je pro přepravu dvou cestujících nutné mírně rozložit.

Vozidlo má celkovou délku 7,39 metru, což je tak akorát pro konfiguraci s podélnými zadními lůžky. Díky ní se do vozu vešla i vcelku prostorná koupelna, dobře využitelná kuchyň, klasická pětimístná sedací souprava a spouštěcí dvoulůžko vpředu nad kabinou.

Komfortní spaní

Do zadních lůžek se lze dostat po dvou schůdcích nebo malém žebříku – jejich rozměry jsou příjemných 205 x 80 a 210 x 80 cm (kratší je na straně řidiče), díky přídavnému dílu je lze spojit do velkého letiště o ploše 215 x 210 cm. Před lůžkem je v podlaze odkládací přihrádka například pro přezůvky, další podobná je pak pod stolem v přední části.

Zadní dvoulůžko je velké a pohodlné. Pod ním jsou dvě rozměrné šatní skříně.

Přední manuální spouštěcí lůžko je v základní výbavě, má zcela dostačujících 196 x 150 cm a po zatažení není nijak umně skryto v čalounění stropu, pohyb ve vozidle však neomezuje. Obě lůžka jsou vybavena dřevěnými laťovými rošty a sedmizónovou matrací, čtecími lampičkami, přední pak i záchytnou síťkou pro děti. Nad oběma je také otevíratelné střešní okno se síťkou a žaluzií.

Chytře propojená koupelna

Sanitární část je rozdělena na samostatnou toaletu s umyvadlem na pravé a sprchový kout na levé straně vozu. Obojí se nachází hned před zadním lůžkem, a když se dveře toalety zavřou v druhé krajní poloze, oddělí ložnici s koupelnou od zbytku vozidla, celá koupelna se navíc výrazně zvětší. Toto řešení nabízí dostatek soukromí bez tradičního stísněného pocitu.

Toaleta je dobře vybavená a praktická.

Sprchový kout je za jízdy chytře fixován vloženou dřevěnou podlážkou, po jejím vytáhnutí se odhalí sprchová vanička s dřevěným roštem a dvěma odtoky, kolem níž lze roztáhnout plastovou zástěnu. Vše je jednoduché a velmi dobře fungující a sprcha je dost prostorná i pro větší postavy. Větrání je zajištěno velmi jednoduchým střešním okénkem.

Koupelna nabízí velmi mnoho úložných prostor, velké zrcadlo a malé plastové umyvadlo, které k základní hygieně dostačuje. Nejvíce mně zde vadilo zmatené rozmístění vypínačů, ten z koupelny je například ukryt pod lemem umyvadla a není téměř vidět. Chválím naopak, že výrobce nezapomněl na elektrickou zásuvku.

Dostatek zásuvek i LED světla

Když už jsem nakousl elektrický rozvod, zůstanu u něj – vůz má v základu 95Ah baterii, nabíječku 18 A, celkem pět zásuvek (z toho jednu v garáži) na 230 V a dvě na 12 V. Jsou rozmístěny tam, kde bych je očekával a využil. Osvětlení je zcela dostatečné, lampiček je všude dost, i když ty u lůžek nejsou natáčecí. V rámci příplatkové sady je možné získat nepřímé osvětlení a kompletní osazení LED svítidly, což určitě doporučuji. Často jsem si však kladl otázku, proč výrobce to takového modelu automaticky neosazuje měnič na 230 V. Položka za pár tisícikorun by rapidně změnila komfort posádky, která bez venkovní přípojky nemůže ani nabíjet elektroniku. Toto je věc, která by měla v roce 2016 patřit k absolutnímu standardu, bohužel však Dethleffs není ani zdaleka výjimkou.

Dobře využitelná kuchyň

Kuchyňský blok je zcela v souladu s aktuálními požadavky. Deska ve tvaru L nabízí příjemný pracovní prostor, který však nejde dále rozšířit. Tříhořákový vařič s elektrickým zapalováním pojme i velké hrnce, hluboký dřez neomezuje ani práci s rozměrnějším nádobím. Horní skříňky pojmou dostatek nádobí, stejně jako tři spodní zásuvky s příborníkem. Vedlejší skříňka ukrývá i odpadkový koš a menší spižírnu pak najdeme naproti pod velkou chladničkou o objemu 142 litrů se samostatným mrazákem. Pro čtyřčlennou posádku tak je místa na zásoby rozhodně dost.

Kuchyňka nabízí dostatek místa pro jednoduché vaření.

Vodu na vaření obstará nádrž na 125 litrů, odpadní nádrž pak pojme 90 litrů. Ohřev teplé vody má na starost, stejně jako vytápění obytného prostoru, osvědčený plynový agregát Truma Combi 6.

Kuchyňka nabízí dostatek místa pro jednoduché vaření.

Sedací soupravu ve tvaru L lze pro přepravu dvou cestujících vzadu částečně rozebrat. Stůl je nastavitelný ve všech směrech, přechod do kabiny dělí nízký schůdek. Přední pilotní sedačky jsou otočitelné a mají loketní opěrky, ty mně však v praxi přišly poněkud krátké – při opření loktů jsem nedosáhl na volant ani volič automatické převodovky.

Pracoviště řidiče tvoří známý Fiat Ducato. Sériový motor 2,3 l (96 kW) byl v testovaném modelu nahrazen silnější verzí (109 kW), která je u vozidla naloženého na dovolenou bezpochyby lepší variantou. Příliš v lásce nemám robotizovanou šestistupňovou převodovku od Fiatu, která motor stále nutí do nesmyslně nízkých otáček, což je problém zejména v kopcích. Naštěstí lze u ní řadit i ručně. Uznávám ale, že je příjemným pomocníkem při rozjezdech či ve městě. Vůz má standardně ABS, ESP a asistent rozjezdu do kopce, airbagy jsou jen za příplatek. V kabině byla také příplatková automatická klimatizace a povedený multimediální systém Zenec s navigací. Při jízdě jsem se dostal na průměrnou spotřebu 11,5 l/100 km, v kopcovitém terénu, ale jen minimálně naloženém vozidle. Cestovní komfort odpovídá dané třídě – vozidlo je poměrně tiché, až na občasné zvuky z předního lůžka se nástavba chovala velmi ukázněně.

Ve vozidle jsou celkem tři přihrádky pro uschování například obuvi, dvě z nich jsou v podlaze.

U tohoto vozu s celkovou/pohotovostní hmotností 3 499 kg/2 985 kg je uváděná hrubá doložnost 514 kg. Od ní je nutno odečíst veškerou příplatkovou výbavu (klimatizaci, nosič kol, markýzu atd.), pasažéry a další nezbytný náklad. I přesto zde zbude dostatečná rezerva pro nějakou tu sportovní výbavu – zejména pak v případě dvoučlenné posádky. Snaží se toho využít opravdu rozměrná garáž přístupná z obou stran, která má vnitřní výšku 115 cm. Vejdou se do ní bez problému i jízdní kola, nafukovací člun, kempinkový nábytek a jiné propriety. Na stěnách jsou kolejničky s oky pro uchycení zavazadel.

Velkou doložnost pomůže využít oboustranně přístupná garáž s výškou 115 cm.

Dethleffs Trend I 7057 EB vyjde v základní výbavě na 59 991 eur, tedy asi 1 620 000 Kč vč. DPH (podle aktuálního kurzu).

Jen málokterý zákazník pak odolá cenově zvýhodněným příplatkovým sadám Chassis (klimatizace v kabině, tempomat, airbag spolujezdce a řidiče, příprava pro rádio, kryty kol) za cca 79 000 Kč (27 kg navíc) a Family (moskytiéra ve dveřích, světlo pro předstan, okno Heki III nad sedací soupravou, pilotní sedačky s polstrovanými opěrkami a nastavitelnou výškou, nepřímé osvětlení interiéru, LED osvětlení, dveře nástavby s oknem a centrálním zamykáním, dveře řidiče) za cca 76 000 Kč (43 kg navíc). K nim je velmi vhodné zvolit i silnější motor. Celkově se tak dostaneme k částce okolo 1 815 000 Kč.

Dethlefss Trend si na nic nehraje, design odpovídá současné době.

Text a foto: Jan Bordovský

Vůz k testu zapůjčil:
FINASO, s.r.o., Velemín 198, 411 31 Velemín, tel.: 416 533 078, e-mail: info@finaso.cz, www.finaso.cz

Výsledek testu

Za příznivou cenu dostanete moderní a dobře vybavený integrovaný automobil s pohodlným spaním, výborně využitelnou koupelnou, kvalitním zpracováním, image tradiční německé značky a dobrým potenciálem pro zimní provoz a další vylepšování. Vůz nemá žádný zásadní nedostatek, některé menší detaily jsou vzhledem k cenovému zaměření vozu snadno odpustitelné.

Hodnocení podle kategorií

Rozvržení prostoru
Zpracování nástavby
Základní výbava
Lůžka
Koupelna

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme