TIPY A TRIKY: Péče o markýzy na obytných autech krok za krokem

-

Markýzy patří mezi jeden z nejčastějších doplňků obytných vozů a karavanů. Hlavní slovo dostanou v létě, kdy svým majitelům poskytují stín, soukromí i výrazné rozšíření obytného prostoru. Potřebují však také pravidelnou péči.

Vytažená markýza je jedním ze symbolů pohody při kempování. Jedná se ale o choulostivé zařízení, u kterého je nutné kontrolovat pevnost uchycení, kloubový mechanismus i samotnou plachtovinu. Pojďte se podívat krok za krokem na kontrolu markýzy, kterou by bylo vhodné provádět zhruba dvakrát ročně – ideálně při jarním mytí vozidla a jeho přípravě na sezónu, ale také po delší cestě a před zazimováním.

Údržba markýzy krok za krokem

1. Z pouzdra markýzy proudem vody odstraníme hrubé nečistoty. Pokud možno nepoužíváme tlakový čistič, nebo jen na nejnižší výkon. Úporné nečistoty můžeme nechat chvíli odmočit nebo na ně použijeme specializované přípravky, například na odstranění zaschlého hmyzu.


2. Na pouzdro markýzy používáme měkkou houbu a přípravek na mytí karoserie. Pouzdro důkladně očistíme. Používáme dostatek vody, abychom povrch nepoškrábali. Hrubou stranu houby používáme jen na místní odstranění nečistot, nikdy ne celoplošně.


3. Mytí markýzy tlakovou vodou může poškodit vrstvu laku, která je zejména u starších markýz již narušená.


4. Umytou markýzu opláchneme vodou a pomocí jelenice otřeme do sucha. Na oplachování umytých ploch je ideální používat měkkou vodu, například ze zahradní retenční nádrže.


5. Vrhneme se na kontrolu uchycení markýzy k vozidlu. Zkontrolujeme všechny lepené spoje, z adaptérů a těsnění odstraníme napadané nečistoty, jako je listí, jehličí či mech, a dotáhneme všechny šroubové spoje. Markýza díky své velké hmotnosti za jízdy výrazně namáhá nosnou konstrukci. Při našem zimním cestování po Maroku se vyklepaly dva ze tří předních vrutů, které doplníme a pojistíme lepidlem.


6. Velký důraz klademe také na horní těsnící lištu, která zajišťuje, aby při dešti neprotékala voda mezi vozidlem a markýzou. Lišta se často deformuje, vyčistíme ji proto a vrátíme do původního tvaru. Pro delší životnost můžeme lištu impregnovat přípravkem na gumová těsnění.


7. Markýzu roztáhneme do maximálního vysunutí a zkontrolujeme celý nosný mechanismus, klouby a podpěrné nohy. Na plastových dílech kontrolujeme případné praskliny. Klouby a výsuvy v podpěrných nohách očistíme a lehce promažeme.


8. Nosnou konstrukci zbavíme prachu a nečistot, aby se nám s markýzou na dalších cestách lépe manipulovalo a nedocházelo zespod k oděru plátna.


9. Tento díl se nachází ve středu pouzdra markýzy a slouží k jejímu zajištění v poloze za jízdy. U starších markýz se často láme nebo uvolňuje a neplní pak svou funkci. Zkontrolujte, zda drží pevně na svém místě a zapadá přesně do protikusu na opačném konci markýzy.


10. Plátno markýzy očistíme z obou stran jemným kartáčem a mýdlovou vodou, ideálně použijeme speciální prostředek na PVC, poté plachtu opláchneme čistou vodou a necháme vyschnout. Pokud markýzu zatahujete vlhkou (po ranní rose či dešti) a nenecháte neprodleně zcela vyschnout, časem se na ní objeví tmavé plesnivé skvrny, které mechanicky téměř nejdou odstranit.


11. Na zelený povlak, tmavé skvrny a další biologické nečistoty usazené na plátnu markýzy se mně osvědčil mikrobiologický připravek Awiwa Canvas, který je vhodný i na stany, sluneční clony a další materiály. Neobsahuje chlór a ošetřenou markýzu chrání dlouhodobě. Používá se při běžné údržbě naředěný, u silného znečištění ale můžete aplikovat napřímo. Přípravek se neutírá, ale takto ošetřenou markýzu musíte nechat před sbalením důkladně vyschnout.


12. Z druhé strany etikety najdete i podrobný český návod. Awiwa Canvas se prodává buď v lahvi 0,5 litru s rozprašovačem, nebo v litrovém balení.


13. Na větší nečistoty přípravek naneseme rozprašovačem neředěný a necháme dobře zaschnout.


Hlavní zásady při používání markýzy

  1. Markýzu máme vždy dobře vypnutou a ukotvenou tak, aby se na ní při dešti nedělaly louže a aby se vlivem větru nepotrhala.
  2. Při silnějším větru nebo předpovědi bouřky markýzu včas sbalíme, a to raději večer před spánkem. Vlastní zkušenost 😉
  3. Markýzu nikdy nebalíme vlhkou. Při nutnosti přejezdu ji při nejbližší příležitosti vysuneme a necháme důkladně vyschnout.
  4. Při kempování pod stromy (typicky třeba přímořské kempy v Chorvatsku) markýzu pravidelně ométáme. Před sbalením vždy důkladně odstraníme veškeré nečístoty jako jehličí, šišky, větvičky apod. Můžeme k tomu využít například skládací žebřík. V opačném případě hrozí velké riziko protržení plátna.
Během kempování se na markýze hromadí nečistoty ze stromů, které je nutné před sbalením markýzy omést, jinak hrozí její protržení.

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...