Toyota Hilux s nástavbou Alu-Cab – Když máte rádi přírodu i pohodlí.

-

Obytná Toyota Hilux v expediční úpravě na celý víkend jen pro sebe? Takovou nabídku přece nemůžu odmítnout! A nenechte se zmást jejím drsňáckým vzhledem, v tomhle autě je všechno pro docela pohodlný pobyt v přírodě. Včetně hromady kempingových doplňků, které jsem měl vyzkoušet.

Tenhle legendární pickup a původním určením čistokrevný pracant se vyrábí už jak půl století, a ne nadarmo patří mezi nejznámější a také nejprodávanější automobily na světě. Fanoušky si získal svou praktičností, odolností a spolehlivostí a mimo civilní využití jej mají po celé planetě ve velké oblibě také nejrůznější ozbrojené složky.

Legendární pracant v expediční úpravě

Přehazuji ze svého obytňáku pár drobností na víkend a sedám za volant aktuální osmé generace vozu s faceliftem z roku 2020. I přes celou řadu moderních technologií a asistentů jde stále o robustní vůz s pevným žebřinovým rámem, nezávisle zavěšenými předními koly a listovými pery vzadu. Samostatnou kapitolou je vzhled – „moje“ auto má totiž za sebou expediční úpravu od polské firmy More 4×4. Patří sem například masivní ocelové nárazníky, přední naviják, spodní ochranné kryty, výkonné LED světelné rampy, zesílené tlumiče, vyšší světlá výška i slušivá terénní kola Delta.

Auto díky tomu budí na silnici zasloužený respekt a přiznám se, že jsem si takovou jízdu po okreskách kolem Berounky docela užíval. Je znát, že po zmíněných off-road úpravách nejsou dlouhé dálniční přesuny ani vysoká rychlost úplně jeho šálkem kávy.

Interiér je svým zpracováním a výbavou rozhodně blíže rodinnému než pracovnímu autu, motor o objemu 2.8 litru s výkonem 204 koní a šestistupňovým automatem ale po sešlápnutí plynu umí dát najevo, že se dřiny nebojí. Což je jedině dobře, protože na zádech si toho nese více než dost.

Kempingová nástavba od osvědčených Alu-Cab

Pro pobyt v přírodě je totiž na zadní korbě napevno namontovaná mohutná kempingová nástavba od jihoafrického výrobce Alu-Cab, konkrétně model Canopy Camper, který je kombinací hardtopu s vnitřním průchodem do zvedacího střešního stanu s pevnou hliníkovou střechou. Nástavby od tohoto výrobce nejsou u nás příliš rozšířené – jedním z důvodů je i cena, kdy samotná nástavba stojí skoro půl milionu korun, a to bez doplňkové výbavy – nic to ale nemění na tom, že ve světě patří Alu-Cab mezi špičku.

K nástavbě dostala tato Toyota také venkovní sprchovací box, obrovskou samonosnou markýzu, vyprošťovací vafle či venkovní držáky na kanystr a plynovou lahev. Interiér nástavby je zpracován za účelem co největší odolnosti a jednoduchosti obsluhy, spodní „patro“ nabízí posezení s úložnými boxy, z nichž některé si zabírají pro sebe například vodní nádrž (60 litrů), elektrický bojler či 100Ah lithiová baterie dobíjená solárním panelem na střeše. Strop se dá tradičně vyklopit nahoru, takže je možné uvnitř nástavby pohodlně stát. Do horního spacího patra se pak snadno dostanete průlezem. Pro dva dospělé je zde místa na rozdávání, stan je voděodolný, vybavený čtecími světly a ze všech stran bohatě odvětraný.

Vybíráme kempingovou výbavu

Víkend v přírodě se ale neobejde bez patřičné výbavy. Od prodejce Světkaravanů.cz jsem dostal na cestu dost objemný balíček doplňků, o kterých jsme společně usoudili, že by se k tomuto autu a způsobu cestování mohly hodit. Volili jsme především lehké a skladné vybavení s nenáročnou obsluhou. Posuďte sami, zda jsme vybrali dobře, protože to bylo hlavním úkolem tohoto kempovacího víkendu.

Základem nejen pro letní cesty je kvalitní kompresorová chladnička, s níž si i v rozpáleném autě můžete dopřát pestrý jídelníček a vychlazené pivo. Nizozemský Mestic Coolbox MCC-35 se ovládá přes dotykový displej, funguje na 12, 24 i 230 V, je snadno přenosná a pojme na výšku i dvoulitrové lahve. Díky kompresoru zvládne mrazit až na -18 C, a že jsme ji potrápili v pořádném vedru. S objemem 35 litrů uspokojí bez problémů i rodinné potřeby.

Na přípravu jídla a večerní idylku jsme měli k dispozici skládací gril Outwell Cazal Compact, který nás svou skladností opravdu ohromil. Přitom je pro běžné využití naprosto dostačující, ať už na něj šoupnete menší steak, rybu nebo klobásky. Samotný systém skládání mě úplně nenadchnul, ale snadná přeprava i uložení v autě to vynahradí.

Kempovací místečko

Stolování začíná vždy složením kempingového stolu. Pro tyto účely mám s sebou hliníkový skládací stůl Minimax Luxus s laminátovou horní deskou a nosností 30 kilogramů. Stůl váží jen čtyři a půl kila a ve složeném stavu připomíná větší kufřík, přenášení usnadňuje rukojeť. Na dlouhodobé rodinné využití bych zvolil pevnější konstrukci, ale na víkend v přírodě je to s ohledem na nízkou hmotnost a rychle složení velmi dobrá volba.

K němu mám dvojici kempingových stoliček Crespo Deluxe, které jsme opět vybrali z důvodu maximální úspory místa a váhy. Stoličky unesou 90 kg, přitom samotné váží jen 900 gramů. Vyznačují se velmi snadným skládáním a bohatě čalouněným sedákem s rychleschnoucího materiálu. Na celodenní vysedávání to není, ale ke grilu naprostý ideál.

Protože nástavba Hiluxu je dost vysoká, musím zmínit také skládací schůdky, které velmi usnadňují nastupování a umím si je představit i u jakéhokoli obytného auta a karavanu. Dvojschůdek od výrobce Bel-Sol se rychle složí pohybem jedné ruky, při svých čtyřech kilogramech je velmi robustní (unese až 150 kg) a má velmi dobré zpracování.

Pohyb a sezení kolem auta při kempování například v písku nebo na mokré trávě usnadňuje stanový koberec, který osobně řadím mezi nejužitečnější doplňky ke kempování. V tomto případě jde o koberec Trigano z vysoce odolného PVC v rozměru 400 x 250 cm. Je to pevný koberec z materiálu, který nehnije, je prodyšný, snadno se čistí a v přepravní tašce se vždycky někam vejde. Důkladně jsme testovali také alternativu pod názvem Brunner Kinetic, recenzi najdete v tomto článku.

Jdeme stolovat

Když už je vše připraveno, můžeme jít stolovat. A na to jsem tedy vybaven více než dobře. K tradiční hliníkové moka konvičce Outwell L o objemu tři deci mám líbivé a praktické melaminové hrníčky Brunner Space v zářivém žluto-zeleném provedení. Důležité na nich je, že díky speciálnímu materiálu jim nevadí ani horké nápoje s teplotou až 90° C. Zespod jsou navíc vybaveny silikonovým kroužkem Anti slip, takže při používání neklepou o stůl a hlavně nekloužou.

Na cestách už široce osvědčený sortiment skládacího silikonového nádobí Outwel Collaps nechybí ani v naší Toyotě. Tentokrát jej zastupuje skládací konvice na čaj a skládací hrnky. Nerezová základna a skládací silikonové tělo nádobí dodává neuvěřitelnou skladnost, přitom je odolné, funkční a velmi prakticky navržené.

Skládací kanystr od Easy Camp stojí doslova pár korun a bereme ho na cesty všude, kde se hodí železná rezerva vody, dobře se napouští třeba i ve studánkách. Složený nezabere žádné místo, skoro nic neváží, navíc má na sobě praktický výpustní ventil. O horkém víkendu nám rozhodně přišel vhod.

Vaříme na vařiči Meva Thunder na plynové kartuše. Ten je v praktickém přepravním kufru, má velmi lehkou konstrukci a na jednu kartuši vydrží fungovat necelé dvě hodiny. V praxi se ukazuje jeho velmi dobré ovládání a bezpečný provoz.

V kuchyni mě ale doslova nadchlo hned několik věcí. Mým favoritem je kompletní sada nádobí Easy Camp Cerf. Mám k dispozici velkou sadu L s obsahem 30 kusů nádobí pro čtyřčlennou rodinu. Plastové nádobí se může dát do myčky i mikrovlnky, a přes svůj jednoduchý design je pro kempování v našem stylu perfektní.

Ze sady hrnců Kapitán od Brunneru jsem ale nadšený ještě víc. Vzhledově krásné nádobí je mimořádně chytře vymyšlené, má perfektní nepřilnavou vrstvu, promyšlený úchyt, a hlavně zapadá do sebe tak, že celý osmi- až desetidílný set poberete v jednom balíčku. Tohle už poslouží i ve velkém obytňáku na delší cestě.

Velmi praktická je pak i sada příborů Outwell Picnic, která má v dobře řešeném pouzdře příbory pro čtyři osoby, krájecí prkénko i otvírák na víno. A nechybí ani kapsička na ubrousky. Tohle je i moc pěkný dárek pro cestovatelské duše.

Čas ke spánku

Večerní rituál nemůže začít jinak než ustavením obytného auta do roviny. U Toyoty nám k tomu pomohou masivní nájezdové klíny Fiamma Jumbo. Ty sice v sadě váží skoro šest kilo, na oplátku ale uvezou až 12 tun a vozidlo zvednou o dvanáct centimetrů. Už stačí jen rovná plocha a vodováha v telefonu.

Protože je horko, rád před spaním využívám služby solární sprchy Trigano Premium, která má v sobě od slunce dobře nahřátých dvacet litrů vody. Tahle solární sprcha má velmi dobré zpracování, vestavěný teploměr, kapsu na mycí prostředky a bohaté možnosti uchycení. Dodává se navíc ve vodotěsné tašce.

Po setmění dobře poslouží malá rozkládací lampička Outwell Pegasus, která má několik vychytávek. Dá se jako harmonika roztáhnout do tvaru stolní lucerny, díky vestavěnému akumulátoru slouží jako záložní powerbanka, a přes solární panel se přes den pomalu sama dobíjí. Vozit ji můžete třeba v závěsném kapsáři na autosedačku od Fiammy, která univerzálně pasuje na všechna běžná vozidla.

V otevřené střešní nástavbě Alu-Cab už na mě čeká pohodlné lůžko se spacáky Outwell, vybírám si ten méně teplý sezónní model Campion Lux, který je měkký, prodyšný a má hodně prostoru pro nohy. Tyhle spacáky nejsou úplně ideální na stanování, ale do suchého camperu přináší takové to „pohodlí domova“.

Závěrečné dojmy

Výlety a kempování s expediční Toyotou Hilux s výše popsanou kempingovou výbavou rozhodně patří mezi ty, na které se nezapomíná. Už jen proto, že tohle auto se dostane všude kam si zamanete, daleko od turistických davů a profláklých výhledů.

Nabídka kvalitních kempingových doplňků i pro tento jendoduchý styl kempování je neskutečně široká a většina testovaných věcí obstála bez větších výhrad. Vzhledem k tomu, že tahle Toyota není určena pro stovky ani desítky nocí ročně, doplňky by určitě zvládly i dlouhodobou zátěž.

Pevně namontovaná nástavba Alu-Cab nabízí špičkovou kvalitu a použitelnost, ale ubírá na univerzálním využití vozu, který si prostě do města, na chalupu ani do práce jen tak neobhájíte. Pokud si ale chcete udělat radost pořádně chlapskou hračkou na vynikajícím základě osvědčeného Hiluxu, máte dostatek času, a láká vás všudypřítomný pocit, že cestovatelský svět neohraničuje asfaltová silnice, podobně laděné auto vás rozhodně nezklame.

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...