Wingamm Oasi – laminátový monokok se vody nebojí

-

Nevlídné podzimní počasí nás od krátkého vyzkoušení polointegrovaného modelu Oasi z dílny Wingammu nemohlo odradit. Sklolaminátová nástavba vozu vyrobená z jednoho kusu zaručuje, že uvnitř budeme v suchu za každých okolností.

Malý italský výrobce Wingamm sídlí poblíž Verony, a je to jedna z mála firem v oboru, kterou ještě nekoupil nějaký velký koncern. Ve své produkci se zaměřuje výhradně na obytné automobily a karavany se samonosnou skořepinovou nástavbou z laminátu. Hlavním rysem těchto vozidel je, že nástavba je vyrobena z jednoho dílu, tedy nemá na sobě žádné spoje, kterými by mohla časem pronikat vlhkost. Pod vnější částí je 30 mm silná izolace z polyuretanu a pak další laminátová vrstva. Tento sendvič nemá žádný vestavěný rám, je kompletně samonosný, nemá tepelné mosty a zároveň je velice pevný, což výrazně zvyšuje bezpečnost posádky při případné dopravní nehodě, ale také eliminuje rušivé zvuky za jízdy.

Velmi zajímavá technologie výroby evidentně funguje – firma letos slaví 40. výročí, vlastní několik patentů a postupně se dostává do hledáčku veřejnosti. Tam přitom měla být už dávno, mám ale pocit, že Italové tak trošku nevědí, jak své rodinné zlato prodat. Vozy totiž rozhodně stojí za pozornost.

Celá nástavba nemá jediný spoj.

Polointegrovaný model Oasi 690 GS je vlajkovou lodí značky. Je posazen na podvozku Fiatu Ducato, a protože Wingammy rozhodně nepatří mezi levná auta, jistě nepřekvapí bohatá základní výbava v kabině – nechybí motorová klimatizace, kožený volant, tempomat či centrální zamykání včetně dveří nástavby. Dalo by se říct, že tím končí veškerá podobnost s ostatními obytnými auty.

Při pohledu zvenčí zaujme především hladký profil nástavby – všechna dvířka jsou zapuštěná, mírně vyčnívají jen kvalitní rámová okna a krytky přípojek. Vzhled vozu je elegantní, ale zároveň účelný, všechny ozdobné prvky jsou přiměřené a vkusné a auto je jako celek velmi pěkné. Znalý pozorovatel si všimne, že jediný spoj je na A sloupku, kde se nástavba napojuje na kabinu. Pak jsou již všechny přechody zcela bezešvé. Nástavba obsahuje vysoký podíl ruční práce a je vyrobena velmi precizně, každý kus je však originál – nejlépe bych to přirovnal asi k lodím. Všechna vnější dvířka jsou vyrobena rovněž z laminátového sendviče, jsou izolována a vybavena centrálním zamykáním. Specialitou jsou patentované zapuštěné bezpečnostní panty. Vlevo se nachází dlouhá vnější skříňka, ideální na lyže nebo jinou rozměrnou výbavu. U vstupu je standardně elektricky výsuvný schůdek.

Přední dvoulůžko nabízí spaní na délku.

Oasi 690 GS je koncipován jako čtyřmístný – nabízí příčné dvoulůžko vzadu (196 x 125 cm) nad velkou garáží a přední spouštěcí dvoulůžko nad kabinou řidiče (197 x 134 cm). Vpředu se spí, jak je to nyní moderní, podélně. Lůžka mají lamelové rošty a matrace z paměťové pěny. Zadní lůžko je umístěno dost vysoko a chodí se na něj po integrovaném schůdku, vynahradí to však veliká zadní garáž.

Ta je plně vyhřívaná a rovněž vyrobena z jednoho kusu laminátu, takže ji klidně můžete vystříkat hadicí, pokud ji umažete. Má přístup z obou stran, hliníkový plech na podlaze a výborný systém pro upevnění zavazadel. Zevnitř se do ní dá dostat malým průchodem z chodbičky.

Zadní garáž je vytápěná a poměrně prostorná.

Vůz má celkem pět kvalitních střešních oken a světlíků, což zajišťuje velmi dobré prosvětlení i větrání obytného prostoru. Ten působí díky světlým stěnám a měkce čalouněnému světlému stropu příjemně vzdušně, do kontrastu se pak staví tmavě šedé plochy skříněk a podlahy. Vše je doplněno kvalitními chromovanými úchyty a robustními panty. Osvětlení je vyvedeno kompletně pomocí LED diod a je ho všude dostatek.

O teplo v interiéru se stará klasická Truma Combi 4 s bojlerem, podlaha s 50 mm silnou izolací má v sobě speciální kanálky pro rozvod teplého vzduchu, takže se prostor vyhřívá i pěkně od nohou. Spolu s vyhřívanými vodními nádržemi je vůz dobře připraven pro zimní provoz.

Design je jednoduchý a funkční, zpracování je na vysoké úrovni.

Kuchyně má menší pracovní plochu, zato však veliký laminátový dřez a v testovaném vozidle i naftový vařič Webasto se dvěma plotnami, který je možné dodat za příplatek přibližně 48 000 Kč. Na přání je možné vozidlo dodat kompletně v naftovém provedení, skříňka na plynové lahve se pak změní v další úložný prostor. V kuchyni je dostatek místa pro volitelné umístění pečící trouby, pokud si na ní zakládáte. Široké vstupní dveře ze sklolaminátu obsahují velký odpadkový koš. Trojkombinační chladnička Dometic má objem dostačujících 95 litrů.

Koupelna, která je v tomto modelu dosti velká a disponuje samostatným sprchovým koutem, pochází rovněž z produkce Wingammu. Její laminátová podlaha i sprchová vanička jsou velice pevné, na hony vzdálené levným plastovým výliskům, které vám pruží pod nohami. Zamrzí však jen jeden odtok vody. Laminátové umyvadlo je prostorné, koupelna má celkově dostatek úložných skříněk a je řešena velmi prakticky.

Samostatná sprcha má, stejně jako celá koupelna, pevnou laminátovou podlahu.

Za zmínku jistě stojí skutečnost, že veškerý nábytek je do nástavby vlepovaný. Nejsou zde téměř žádné šroubové spoje, což má za následek velikou pevnost celku a především naprostou tichost nábytku za jízdy.

Wingamm se výrazně liší od ostatní italské produkce – jako malá rodinná firma klade velký důraz na netradiční a chytrá řešení, z nichž několik má patentovaných. Ve vozech se nepokouší o povrchní eleganci a nadřazenost designu nad funkčností. Interiéry jsou naopak jednoduché, tvarově i barevně nadčasové a zaměřeny na praktičnost a kvalitní komponenty i v místech, kde nejsou vidět. Občasné nedokonalosti má na svědomí především velké množství ruční práce, z konstrukčního hlediska je však nástavba zpracována velmi solidně.

Technické údaje:

Celková hmotnost: 3 500 kg, prázdná hmotnost 3 100 kg, délka x šířka x výška: 692 x 224 x 296 cm, tloušťka izolace (podlaha/stěny/střecha): polyuretan 50/30/30 mm, nástavbová baterie: 95 Ah

Cena v základním provedení: 90 508 eur (cca 2 460 000 Kč) vč. DPH.

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme