Zimní pneumatiky slaví 90 let. Vznikly ve Finsku a změnily automobilový svět

-

Ještě v 50. letech minulého století byly zimní pneumatiky považovány za marketingový podvod. Řidiči daleko na severu ale v té době už věděli svoje. Není proto divu, že úplně první zimní pneumatiky vznikly v roce 1934 zrovna tam. Jmenovaly se Kelirengas a přišel s nimi předchůdce značky Nokian.

Dnes to zní již neuvěřitelně, vždyť zimní pneumatiky jsou pro řidiče jedním z neodmyslitelných symbolů zimy. Až do té doby se ale jezdilo na téměř hladkých pneumatikách a na sněhu se prostě obouvaly řetězy. Zkuste si to ale na finských silnicích, které v té době nepatřily mezi ty nejkvalitnější a zima tam trvá skoro půl roku.

Zimní pneumatiky přinesly zlom v dopravě

První zimní pneumatika byla určena pro nákladní automobily. Měla zesílenou konstrukci – to aby řidiči v šeru a mrazu polárních nocí nemuseli řešit defekty, měly výrazný ostrý vzorek, který se zakousával do sněhových závějí, a také otevřenou strukturu, aby se pneumatika za jízdy sama čistila.

Zimní pneumatiky Kelirengas v roce 1934 řidičům nákladních vozidel ve Finsku zásadně změnily pracovní podmínky.

Už v roce 1936 představila firma Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, předchůdce dnešního Nokianu, vylepšený model. Tentokrát byl určen pro osobní vozy, a místo hlubokého vzorku měl něco na způsob malých přísavek. To proto, že na silnicích se objevily sněžné pluhy, které ze sněhové závěje udělaly hladkou uježděnou plochu. Zimní pneumatika s názvem Hakkapeliitta je dodnes jednou z nejúspěšnějších na světě, byť samozřejmě ve výrazně vylepšené verzi.

Jen pár let poté uvádí na trh své zimní pneumatiky firma Semperit, protože i v Alpách to v zimě klouzalo. Ne náhodou byly modelům od Nokianu podobné. A od 40. let vyvíjel své zimní pneumatiky také Continental – jeho snaha vyústila v roce 1952 v označení M+S (Matsch + Schnee = Mud & Snow), které se používá dodnes. Continental také jako první přišel se zimní směsí, která v mrazu netvrdla jako klasické letní pneumatiky, což přineslo další významné zlepšení jízdních vlastností.

Na druhé straně oceánu testovala zimní pneumatiky americká firma Goodyear, která experimentovala s novým materiálem – umělou pryží.

Tento pokrok se podepsal na obrovském nárůstu dopravy, lidé mohli najednou jezdit i v zimě mnohem dále a výrazně bezpečněji. Pomohla tomu i integrace ocelových hrotů do pneumatik v 60. letech.

Zimní pneumatiky jsou dnes vyrobeny ze směsi asi stovky surovin, v zimním období se staly samozřejmostí pro většinu řidičů v našich zeměpisných šířkách a do jejich vývoje se investují obrovské částky. Na trhu samozřejmě nechybí ani řada modelů specializovaných na specifické potřeby dodávek a obytných automobilů.

Text: Jan Bordovský
Foto: Nokian

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...