Zvedací střechy budou nafukovací. Hymer a Bürstner první na trhu s revolučním řešením.

-

Mezi jedny z nejočekávanějších novinek na letošním veletrhu Caravan Salon Düsseldorf patřily obytné vozy Bürstner Lyseo Gallery a Hymer Venture S, mimo jiné pro své nafukovací zvedací střechy. A právě na ty se nyní podíváme zblízka, protože jde o jednoduché, a přitom převratné řešení.

Zvedací střechy se u obytných vozidel používají prakticky od jejich počátků. Jsou s nimi spojené legendární úpravy VW Transporter od značky Westfalia, ale jiných výrobců, vidět je můžeme i na prvních generacích vozů Ford Transit a mnoha dalších.

Proč zvedací střecha?

Důvod pro použití zvedací střechy je jednoduchý – i na krátkém rozvoru typicky malé kompaktní dodávky se dá vytvořit poměrně prostorný interiér až se čtyřmi místy na spaní, kdy dvě lůžka vznikají po otevření zvedací střechy. Dalším důvodem je vytvoření pohodlné výšky ke stání, což výrazně zvyšuje obytný komfort například při vaření nebo převlékání. Zároveň se u vozu zachová při zavřené střeše nízká výška, která umožňuje snazší a úspornější cestování, vjezd do podzemních garáží apod.

Typický obrázek minulých desetiletí – kempingový Volkswagen se zvedací střechou.

Zvedací střecha není řešením pro každého

Popsané řešení má ale řadu nevýhod, které vychází z toho, že obal zvedací střechy je vyroben z látky podobné stanové celtě. Střecha pak potřebuje robustní otevírací mechanismus, který nese celou její váhu. Stanovina má špatné tepelné i zvukové izolační vlastnosti, takže spaní ve střeše je velmi podobné spaní ve stanu a omezuje její využití jen na teplejší roční období. Existují sice izolační kabáty, které lze na otevřenou střechu nasadit, ale manipulace s nimi je složitá, střechu s nimi nelze zavřít a před složením je nutné je vždy nechat důkladně vyschnout. Nehledě na to, kolik zabírají v malém vozidle místa. Střecha je také při nedostatečném vyschnutí náchylná na tvorbu plísní a degradaci textilie. V neposlední řadě je pak nevýhodou i vysoká hmotnost, která se pohybuje hodně přes sto kilogramů (aktuálně nejlehčí zvedací střechy na trhu s hmotností 105 kg nabízí značka Malibu).

Výhody a nevýhody zvedací střechy

+ Zvýší prostornost interiéru i v malé dodávce
+ Dvě místa ke spaní navíc
+ Zachová malou výšku auta za jízdy

– Špatná tepelná i zvuková izolace
– Není využitelná celoročně
– Vysoká hmotnost
– Nutnost nechat důkladně vyschnout

Nafukovací střecha – jednoduché, přitom revoluční řešení


Na nafukovací kempingové doplňky už si zvykáme několik let, a nutno říct, že jsou velmi úspěšné. Ať už se jedná o obyčejné nafukovací matrace či pohovky, až po stany a předstany k obytným vozům, kde nafukovací rukávy velmi účinně nahrazují nosné tyče. Úsporu v hmotnosti doplňuje také vyšší stabilita a menší riziko poškození ve větru, snadnost stavění a rozebírání takového stanu i menší přepravní velikost. Principálně tedy nejde o nic nového.

Myšlenku nafukovací střechy pro obytné automobily poprvé představil Hymer na svém konceptu VisionVenture před dvěma lety. A je to jeden z nejvýraznějších prvků, který se – možná překvapivě – přenesl i do sériové verze.

V letošním roce se tak do sériové výroby dostávají minimálně dva obytné vozy, které přináší v tomto segmentu opravdu revoluční řešení – zvedací střecha je ze speciálního materiálu na bázi textilie a plastu. A nafukuje se kompresorem.

Mimořádně propracovaný materiál

Nutno dodat, že nafukovací střechu si koncern Hymer Group pro své obytné vozy Hymer a Bürstner nevymyslel sám, ale oslovil německého výrobce X Gloo, který má s touto technologií bohaté zkušenosti a za sebou vlastní rozsáhlý vývoj.

Firma X Gloo totiž na trh dodává kvalitní a robustní nafukovací záchranařské, laboratorní, sportovní či veletržní stany, se kterými jste se jistě již nevědomky setkali.

Zároveň s výrobou nafukovacích stanů však výrobce vyvíjí patentovaný materiál X Gloo 3DTEX, což je propracovaná nafukovací textilie s vnitřní strukturou, která umožňuje vytvářet velmi pevné nafukovací panely využitelné skvěle právě v oblasti obytných vozidel – od zvedacích střech až po výsuvné rozšířující díly obytých aut a karavanů.

Lepší než stanovina ve všech ohledech

Pod pojmem „nafukovací střecha“ si nepředstavujte žádné plážové lehátko. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že nafouknutá střecha na uvedených vozidlech je neuvěřitelně pevná a tvrdá. Není totiž zcela dutá, uvnitř je složitý komplex přepážek a pružných výztuh. A to má spoustu výhod:

  • Je samonosná = odpadá nutnost složitého zvedacího mechanismu, což snižuje mj. hmotnost celé střechy.
  • Má nesrovnatelně lepší izolační vlastností, takže ji lze využít celoročně, lépe také tlumí zvuky.
  • Lze ji udělat ve větší konstrukční výšce, protože ji nelimituje zvedací mechanismus = prostornější místo na spaní.
  • Je zcela vodotěsná a odolná větru.
  • Lze ji vyrobit z průhledného materiálu nebo do ní všívat otevíratelná okna.
  • Je odolná proti UV záření, neplesniví, rychleji schne.

Nafouknutí za dvě minuty

O nafukování i balení střechy se stará kompresor, který lze plně napojit na elektrický okruh vozu a ovládat z centrálního panelu nástavby. Uložen může být například v izolovaném prostoru, kde se zajistí tichý provoz. Elektronika v kompresoru neustále monitoruje celý systém tak, aby střecha měla vždy optimální tlak.

Celkové nafouknutí i sbalení střechy probíhá stiskem tlačítka a trvá podle velikosti konkrétního řešení okolo dvou minut.

V praxi vypadá skvěle

Na obou přestavených vozidlech i přímo na stánku výrobce X Gloo na veletrhu Caravan Salon Düsseldorf vypadaly střechy skvěle a můj názor je, že dosavadní stanovinu v dohledné době – až na nejlevnější produkty nebo odnímatelné autostany – z trhu vytlačí. Nafukovací střecha má totiž prakticky všechny parametry výrazně lepší.

Nafukovací střešní galerie se dvěma lůžky v Bürstneru i Hymeru je mnohem prostornější než jakákoli stanová střecha, má lepší možnost regulace světla a pohledově i na dotek působí výrazně příjemnějším dojmem. Spolu se všemi technickými vlastnostmi, snadnou obsluhou a variabilitou použití (i zezadu nebo zboku nástavby) je to rozhodně revoluční řešení a za mě i budoucnost těchto otevíratelných systémů.

Bohužel se mi nepodařilo zjistit cenu tohoto řešení proti stanové střeše – pokusím se informaci dodat – v každém případě bude klesat spolu s rozšířením v praxi a případně i nástupem dalších výrobců.

Text a foto: Jan Bordovský
(foto VW: Pixabay, foto Hymer: Hymer AG)

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...