Nezajímavější obytné vestavby pro rok 2016

-

Příznivci cestování v obytných vozidlech mohou během roku navštívit celou řadu výstav a veletrhů v Česku i blízkém okolí. Pokud ale chcete vidět vše důležité a mít z první ruky veškeré myslitelné novinky, stačí navštívit akce dvě – lednový CMT ve Stuttgartu a zářijový Caravan Salon v Düsseldorfu.

Prvně jmenovaný veletrh je k českým hranicím blíže a je to největší světová výstava cestovního ruchu. Rok od roku větší podíl na ní zaujímají obytná vozidla a letos poprvé měly samostatnou halu vyhrazeny obytné dodávky a vestavby. Uvidíte zde mnoho premiér a novinek, které výrobci nestihli dokončit před Düsseldorfem, navíc je možné tu načerpat před sezónou obrovské množství cestovatelských informací, literatury a inspirace.

Caravan Salon se koná už čtyřiapadesát let, letos jej poprvé navštívilo více než dvě stě tisíc lidí a je to největší světová přehlídka karavanů, obytných aut, vestaveb, kempinku a souvisejícího příslušenství. Je to svět sám pro sebe, dvanáct veletržních hal a více než tisíc vystavených vozidel se vám klidně postarají o třídenní program. Kolem této akce se točí celý karavanový svět a právě zde vždy začíná modelová sezóna na příští rok.

Novinek jsou každoročně stovky, ale mnoho z nich zanikne v davu. Pokusili jsme se proto vybrat alespoň něco z toho nejzajímavějšího, co se letos v segmentu obytných vestaveb objevilo.

Fiat Ducato 4×4

Nenaplněný sen mnoha cestovatelů se konečně zhmotnil do reálné podoby, zatím však jen jako koncept Expedition Camper. Nejrozšířenější základ obytných vozidel stále nemá tovární čtyřkolku, která by se hodila pro cesty do dobrodružnějších oblastí, a ty jsou stále vyhrazeny jen šťastlivcům s dostatečným množstvím peněz na nákladné individuální přestavby.

Fiat se nyní obrátil na specialistu v oboru firmu Dangel, který již má s přestavbou Ducata na pohon 4×4 zkušenosti, a představil svůj Expedition Camper jako reakci na vzrůstající poptávku po terénních vestavbách – expedičních vozů se již údajně v segmentu vestaveb prodává přes 25 %. Mercedes jako 4×4 prodává svůj Sprinter i Vito, VW T6 má 4Motion, takže Fiat má co dohánět. Ačkoli výroba tohoto vozu není na pořadu dne, chce Fiat trh pečlivě sledovat.

Koncept má zadní nápravu připojitelnou přes viskózní spojku, motor 2.3 l s výkonem 150 koní, vyšší světlou výšku a větší kola s širším rozchodem. Nechybí ani ochrana podvozku. Vůz nyní jezdí po výstavách a sbírá reakce veřejnosti, zda a kdy se podobné verze dočkáme v prodejnách, se však zatím neví.

Malibu – vestavby pro náročné zákazníky

Německé Carthago má na trhu pověst luxusních, kvalitních a spíše velkých obytných vozidel. Loni však pod názvem Malibu představilo samostatnou značku zaměřenou výhradně na obytné vestavby. Malibu bylo v osmdesátých letech nejúspěšnějším modelem Carthaga a značka chce na jeho slávu navázat. Nejedná se tedy o levnější modely nabízené po jiným názvem, jak je dnes obvyklé.

Malibu Van bude letos nabízen ve čtyřech půdorysech s palandami, podélnými i příčnými lůžky. Má největší koupelnu ve své kategorii s řadou chytrých řešení, skvěle navržené stropní skříňky pro maximum úložného prostoru a velmi exkluzivní vzhled i zpracování nábytku.

Malibu slibuje, že má v základu vše, abyste mohli rovnou vyrazit na cestu. Například silnější motor (130 k), elektricky výsuvný schůdek, moskytiéru v bočních dveřích, LED světla či bojler.

Hymer a Mercedes V – revoluční studie

Hymer má v nabídce pěknou řádku modelů vestaveb Hymercar i kompaktní obytné vozy HymerVan. Protože však vždy v historii táhnul vývoj v oboru, spojil se s Mercedesem za účele vytvoření nové studie, kterou označuje za revoluční.

Hlavní cíl prototypu je jasný – nastavit nové standardy variability interiéru pro víceúčelová kempinková vozidla na každodenní provoz. Jako základ byl zvolen líbivý a velikostně nejvíce vyhovující model V, luxusnější verze užitkového Vita. Tajemství úspěchu pak leží doslova v podlahových kolejničkách.

Celá obytná sestava se skládá z jednotlivých modulů, které lze v kolejničkách měnit, posouvat, ubírat či přidávat. Můžete tak mít téměř plnohodnotný obytňák pro dva, nebo pohodlnou dodávku pro šest lidí – každý den něco jiného, co zrovna potřebujete.

Jednoduchý systém se zatím zdá být opravdu geniálním řešením, podílely se na něm špičkové firmy v oboru a Hymer slibuje prodej jednotlivých modulů jako volitelné příslušenství. Jak je u Hymeru zvykem, v blízké době tedy můžeme očekávat produkční verzi, která by z prototypu mohla více či méně vycházet.

Nový Bürstner City Car

Německý výrobce je sice známý hlavně pro svá obytná auta a karavany, avšak svou řadu vestaveb City Car nabízí úspěšně již několik let. Když předloni přišel s přelomovým modelem Brevio – obytným vozem o rozměrech dodávky, ale s klasickou sendvičovou nástavbou, vytvořil vlastně nový segment vozů (spolu s podobným modelem Dethleffs Evan). Letos prošly Brevio i City Car kompletní inovací.

Už z názvu je vidět snaha o to, aby vůz byl vnímán jako každodenní pomocník, ne jen jako auto na příležitostné výlety. I karavan už se dnes doma musí vyplatit, takže třeba jimi budeme za pár let všichni jezdit i do práce a na nákupy.

City Car dostal nová rámová okna, lepší výbavu a zcela nový interiér. Na CMT by se měly představit ještě dva nové půdorysy. Vůz se bude nabízet v délkách 5,99 a 6,36 metru. Na jízdu pojme čtyři osoby, na spaní dvě a třetí může přenocovat na novém lůžku pro návštěvy, které lze originálně vytvořit ze sedací sestavy (180 x 80 cm).

Ofenziva modelů Westfalia

Westfalia se poté, co přešla do vlastnictví francouzského koncernu Rapido, chvíli hledala. Teď je ale zpět v plné síle a chrlí nové modely. Jen letos jich v Düsseldorfu představila rovných pět!

Amundsen na Fiatu Ducato je nejprodávanějším modelem značky. Nový model 600 E je ještě vylepšený – má naftové topení, takže ušetří místo pro plynovou lahev, přestavitelná lůžka, zcela oddělenou koupelnu, větší úložné prostory a zároveň je prostornější. Netypická pro vestavbu jsou servisní dvířka zvenčí.

Úplnými novinkami jsou modely Jules Verne a Kepler – prvně jmenovaný na Mercedesu Vito, druhý na prodlouženém VW Transporteru T6. Oba mají shodný čtyřmístný interiér a zvedací střechu s horním lůžkem. Opět jde o kompaktní vozidla cílená na časté rodinné využití.

Nová generace legendárního Club Jokera na VW Transporteru T6 má zvýšenou pevnou střechu, v niž najdeme rozkládací lůžko. Špičkově navržený interiér má jen dvě místa ke spaní, ale zato prostornou kuchyň a vzadu i toaletu se sprchou. Tento vůz je opravdovou lahůdkou pro každého cestovatele. Nová lehčí varianta Club Joker City má zvedací střechu a interiér podobného půdorysu jako výše uvedený Jules Verne a Kepler.

Text: Jan Bordovský, Foto: autor a archiv

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme