Německý výrobce Bürstner nečekaně radikálně zasáhl do své modelové nabídky a do nové sezóny vstupuje s novým logem a přehledným portfoliem vozidel. Polointegrovaným modelem Signature a vestavbami Habiton a Papillon.
A právě ta poslední zmíněná je rovněž překvapivě jednou z nejlevnějších obytných dodávek na trhu. Takový model od tradičního výrobce, který letos oslaví 66. výročí, očekával zřejmě málokdo. Tak co vlastně nabízí, a dává vůbec ekonomický smysl?
Značková vestavba za milion
Cena tohoto vozu začíná v Německu na 39 999 eur, v Česku by tedy mohl stát přibližně od 1 013 000 Kč s daní. Papillon tak patří mezi suverénně nejlevnější obytné vestavby na trhu. Na úvod je ale dobré zmínit, že základní verze je opravdu ořezaná na kost co se designu, kabiny i nástavby týče.
A vypadá nějak takto (vlevo základní verze, vpravo s příplatky):


„Cena od“ zde znamená absenci jakýchkoli prvků výbavy, nejsou zde otočná pilotní sedadla ani okna boční obytné nástavby. Nechybí naopak airbag řidiče i spolujezdce či tempomat. Vše ostatní už je ale za příplatek, včetně větší 90litrové nádrže na naftu.
Bürstner Papillon jezdí na základu Citroenu Jumper – výrobce zde používá vlastní přední masku, celkem slušivé polepy karoserie jsou ale za příplatek skoro tisíc eur – a ve své výbavě nabízí třeba motor o výkonu 120 koní, naftové topení nebo nádrž na čistou vodu s objemem 80 litrů.
Všechno přenosné – chladnička, vařič i WC
Tradiční kuchyňský blok nemá vestavěnou chladničku, ale najdeme zde výsuvný šuplík pro přenosné kompresorové chladničky. Vaří se zde na jedné indukční varné desce, pod výklopnou pracovní desku lze ale umístit dvouplotýnkový turistický plynový vařič na kartuše.


V koupelně nenajdeme klasickou kazetovou toaletu, ale posuvný přenosný záchod Porta Potti, umístit sem lze i zavařovací nebo kompostovací toaletu, prostor pro klasickou chemickou kazetu zde ale není.


Ke spánku slouží dvoulůžko vzadu napříč s rozměry 185 x 150 cm, zadní část je výklopná vzhůru, kdy lůžko může sloužit jako improvizovaná pohovka, mnohem důležitější je ale úložný prostor, který tím vznikne vzadu – a sem se vejde i jízdní kolo. Kdyby vás tento vůz napadlo používat i jako rodinný, Bürstner Papillon lze vybavit zvedací stanovou střechou.

Pro koho se hodí?
Vrací se doba boje o zákazníka skrze nejnižší cenu? Obytné vozy zdražily za posledních pět let téměř o polovinu a i levné značky jsou již cenově nedostupné širší veřejnosti nebo mladším cestovatelům.
Vezmeme-li v potaz cenu prázdné nové dodávky i cenu materiálu pro obytnou vestavbu, o ceně práce nemluvě, může dávat Bürstner Papillon smysl všem, kteří se nechtějí vydat cestou vlastní stavby.
Půdorysv vůbec není špatně vymyšlený, délka šest metrů vůz předurčuje k aktivnímu cestování, a nějaká ta vylepšení se dají přidávat postupně. Mnoho zákazníků navíc již potřebnou výbavu má třeba při přechodu ze stanování nebo osobního auta.
Základní údaje Bürstner Papillon:

Podvozek: Citroen Jumper
Rozměry: 599 x 208 x 265 cm
Celková hmotnost: 3 500 kg
Místa ke spaní: 2-5
Sériová výbava: AMG baterie (95 Ah), 80 litrů čistá voda, 90 l odpadní nádrž, naftové topení s bojlerem Truma Combi 4D
Velkou novinkou pro český trh je, že značku Bürstner nově zastupuje také prodejce Campingworld Neugebauer. Zda bude Bürstner Papillon k vidění v jejich showroomu nebo na veletrhu Caravaning Brno 2025 zjišťujeme.
Text: Jan Bordovský, Foto: Bürstner
















