Čtyři protikladné požadavky. Nenápadná, obratná a rychlá obytná vestavba, plný komfort s použitelnou sprchou, kvalitní lůžka na spaní a zároveň prostor na přepravu větších předmětů uvnitř. V obytných dodávkách dosud téměř neřešitelné. Ale pak se v Pösslu zamysleli…
Dlouhán na Citroenu i Fiatu
Roadcruiser Evolution patří v hierarchii značky Pössl, největšího výrobce obytných vestaveb v Evropě, do základní výrobní řady D-Line, kde najdete většinu nejprodávanějších modelů značky. V ní je pak tento model nejdelším v nabídce – na délku měří 6,35 metru a řadí se tedy mezi velké vestavby. S výškou je na tom s 2,58 metry dobře, protože se tak obejde bez přídavné laminátové nástavby a stačí mu sériová střecha Citroenu Jumper, na kterém je postaven. Můžete si jej vybrat i na Fiatu Ducato, počítejte ale s cenovou přírážkou 1 000 eur.
Do takového vozu dostat čtyři místa ke spaní, plnohodnotné sociální zařízení a zároveň velkou „garáž“ není žádná legrace. Pössl na to šel proto v Roadcruiser Evolution originálně. Odzadu.
Pohyblivá a vyjímatelná zadní lůžka
S prostorem se dá nejvíce kouzlit v lůžkové části. Výrobce proto zcela vzadu uložil spodní dvoulůžko na vyjímatelný rošt a nad něj umístil druhé dvoulůžko na elektricky ovládaný spouštěcí mechanismus. Velkou výhodou je, že horní lůžko můžete spustit a používat v libovolné výšce, takže se lze vždy přizpůsobit aktuálním potřebám. Obě lůžka leží na dřevěném laťovém roštu.
Můžete si tak vybrat ze tří variant uspořádání zadní části vozu:
1. Spaní pro 4 osoby
V této konfiguraci vůz poskytny 4 místa ke spaní nad sebou. Nečekejte žádné velké soukromí a věší zavazadla musí zůstat doma, nebo na venkovním nosiči. Ubytujete ale celou rodinu nebo partu (dobrých) kamarádů.
Velikost lůžek je nahoře 194 (191) x 158 cm a dole dokonce 194 (191) x 183 cm, což je naprosto dostačující. Pod spodním lůžkem je úložný prostor vysoký 37 centimetrů.
2. Spaní pro dvě osoby + úložný prostor
Pokud jedete ve dvojici, dává Pössl Roadcruiser Evolution se svým uspořádáním asi největší smysl. Lůžko spustíte zhruba do poloviny výšky vozu a pod něj se vejde i větší sportovní výbava včetně kol nebo elektrokol. Dostupné jsou i spodní boční skříňky.
3. Obytný stěhovák
Dovolím si tvrdit, že i v této konfiguraci, kdy je lůžko zcela nahoře, by se zde při troše vůle dalo přespat. Primárním účelem je ale nabídnout co největší prostor pro zavazadla, ať už to jsou kola, nebo potřebujete přestěhovat pračku.
Prostor má rozměry 157 (hloubka) x 132 cm (šířka). Při horním lůžku zcela nahoře je jeho výška 132 cm. V podlaze jsou čtyři úchytná oka, dělící přepážka do obývacího prostoru je odnímatelná.
Variabilita lůžkové části je na poměry obytných vestaveb nevídaná, a pokud sháníte vůz v aktuálně velmi oblíbené kategorii „na práci i na zábavu“, může právě toto být pro vás řešením.
Kuchyňka nabízí dobrou výbavu
Kuchyňský blok najdete, nijak překvapivě, v místě bočních posuvných dveří (ty mají mimochodem tzv. soft-lock, tedy automatické dovírání). Nabízí monžství úložných prostor, dvouhořákový vařič s elektrickým zapalováním a výklopnou rozšiřující odkládací desku. Zvláštností je vysoká kompresorová chladnička Thetford o objemu 84 litrů a prostor pouze pro dvoukilové plynové lahve pro vaření.
Teplo zajišťuje nafta
Větší lahve ani nepotřebujete, protože chladnička je čistě elektrická a topení Truma Combi 6D umístěné v sedací sestavě spaluje naftu. Odpadá vám tak nutnost uskladnění dvou velkých lahví a neustálé řešení jejich výměny. Truma se samozřejmě stará také o teplou vodu.
Sprcha je průchozí, ale velká
Teplou vodu využijete třeba ve sprše, kterou má Roadcruiser Evolution umístěnou atypicky přímo uprostřed interiéru. A to doslova. Při každé cestě na lůžko nebo WC projdete přímo přes sprchovou vaničku, což je zpočátku dost velký nezvyk. Naštěstí její povrch chrání dřevěný vkládací díl.
Připravte se na to, že množství nerovností a žlábků pro pojezd rolovacích dveří jsou sběrači nečistot a nevyhnete se častému vysávání. Při použití sprchy se také nedostanete do lůžka ani chladničky. Sprchový kout je ale po uzavření opravdu veliký a to platí i pro toaletu.
Je to zkrátka daň za krátké a především nízké auto. Při dvoučlenné posádce ale sprcha plní funkci dobře a řešení je spíše o zvyku.
V zimě bez vody
Aby Pössl mohl nabídnout vzadu co největší prostor pro lůžka a zavazadla, nemohl sem umístit tradiční nádrž na čistou vodu. Ta se proto nachází pod vozem a je zcela bez izolace. A dobře izolovat v podstatě vůbec nejde. Sám výrobce tak vůz označuje jako kemper na jaro-podzim. Nádrž má kapacitu 100 litrů, odpadní pak 95 litrů a ani ta není izolovaná.
Závěrem
Pössl vestavby umí a díky svému postavení na trhu se nebojí experimentovat s modely, které cílí na specifické zákazníky. Ve vestavbě Roadcruiser Evolution tak není nic vyloženě špatně. Variabilita zadního prostoru je skvělá a více multifunkční vůz s plnohodnotnou výbavou se hledá jen těžko. Z konkurentů jsou ve stejné velikosti podobné vozy Adria Twin Plus 640 SGX nebo francouzský Dreamer D60, oba mají elektricky spouštěcí postel vzadu.
Pössl nabízí vůz na sezónu jaro-podzim, ve kterém najdete velmi pohodlné spaní a plnohodnotnou výbavu pro hygienu těla po sportovním výkonu. Sprcha uprostřed vozu je sice netradiční a jsou situace, kdy ji nebudete mít rádi, na druhou stranu je ale opravdu prostorná.
Celkově hodnotím Roadcruiser Evolution jako velmi chytře navrženou obytnou vestavbu s množstvím dobrých detailů, které ukazují na obrovské zkušenosti výrobce. Zpracování je velmi dobré, v zimě se ale musíte smířit s cestováním bez vody.
Cena v základu 45 043 eur (vč. DPH), tedy asi 1 180 000 Kč, je vzhledem k výbavě mimořádně atraktivní.
Pössl Roadcruiser Evolution
Délka: 636 cm, místa na jízdu: 4, místa na spaní 2-4
Základní cena: cca od 1 180 000,- Kč
Prodejce v ČR: Bluerent, a.s., www.bluerent.cz