TEST: Westfalia Nugget – Prostornější, než se zdá

-

Asi nemusíme říkat, že Westfalia platí mezi vestavbami za absolutní klasiku. Stála u samého vzniku obytných dodávek a i v dnešní době umí přinášet na malém prostoru nová a chytrá řešení interiéru spolu s velmi dobrým zpracováním.

Od českého prodejce si tentokrát na výlet půjčujeme model Nugget. Na našem trhu již je nějakou dobu, přesto je svou koncepcí poměrně originální. Je totiž tak nějak na pomezí mezi obytným autem a vestavbou, přestože rozměry patří mezi velmi malé vozy.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Jeho základem je Ford Transit Custom, malá pohodlná dodávka s příjemnými jízdními vlastnostmi a komfortem blíže osobnímu automobilu. Pomáhá tomu i palubní deska, která má lehce sportovní a spíše asijské tvary, není to klasický pracant. Je kvalitně zpracovaná, přehledná a dodává autu honosnější dojem.

Nugget má velmi vysokou střešní nástavbu a při pohledu zvenčí vypadá velmi vratký. Těžiště je však položeno proklatě nízko a za jízdy na čepici nad sebou rychle zapomenete. Boční vítr, ostřejší zatáčky ani svižná jízda autu nevadí, ani na chvíli nemáte dojem, že by střecha s vozem mávala. Na dálnici však o sobě vědět dá. Také je na střechu nutné myslet, když se blížíte k podzemním garážím a jiným nástrahám provozu. S celkovou výškou 2,8 metru jich však ještě tolik není.

Pod kapotou je motor 2.2 TDCi s výkonem 92 kW (125 k), což je prostřední ze tří dostupných variant. Přední kola pohání přes šestistupňový manuál. Pro vůz této velikosti bohatě stačí, odvděčí se navíc velmi dobrou spotřebou kolem 8,5 l/100 km, kterou jsme naměřili v našem testu my při kombinaci města, okresních silnic a nějakých českých kopečků. Při plném naložení by však určitě stoupla.

Hlavní obývací část.

Díky kompaktním rozměrům i dobrému vnitřnímu členění se Nugget dá s trochou fantazie používat i jako každodenní auto. Na parkovištích zabere místo jak dodávka a s délkou 4,97 metru je jen o třicet centimetrů delší než Octavia. Velké zadní výklopné dveře nabízí dobrý přístup do úložných prostor a klasické boční šoupačky nijak neomezují posádku zadní lavice v nastupování.

Na převážení velkého nákladu ale rovnou zapomeňte, v zadní části vozidla mají přednost tři cestující a obytná výbava. Poměrně velká kuchyňka s rohovou linkou má dřez, tříhořákový plynový vařič i shora přístupnou kompresorovou chladničku (40 l). Vařič pohání malá tříkilová lahev, nahoře, dole i za sebou máte prostorné úložné skříňky včetně jedné šatní. Další rozměrný je také pod třímístnou lavicí. Vpředu už žádné další nejsou, takže je náklad nutné dobře promyslet. Po celém voze je ale množství různých poliček a organizérů, a to i u horního lůžka.

Kabina Fordu patří mezi ty hezčí a blíží se osobnímu vozu.

Zadní lavice je pohodlná i pro tři cestující, dá se snadno podélně posouvat a nabízí mnoho místa na nohy. Sklopný stolek je uchycen v kolejničce na boku, může být rozložený i za jízdy a i s nástavcem je poměrně velký, Jeho stabilita je dobrá. Po zastavení se otočí přední sedačky a máte z toho praktickou pětimístnou jídelnu či pracovnu.

Klasická koupelna se samozřejmě nevešla, vzadu však je přípojka na venkovní sprchu a v jedné skříňce najdete mobilní toaletu. Pokud ji vyjmete, máte další prostor navíc. Za příplatek lze dodat čtyřlitrový bojler, nádrže na čistou a odpadní vodu mají každá 42 litrů a jsou izolované. O tepelný komfort se stará naftové topení (3,2 kW), které malý prostor zvládá s přehledem.

Kuchyňka je na tento typ vozu nečekaně velká.

Co Westfalia opravdu umí, jsou střešní lůžka. Patentovaný systém rozkládání je skvělý a rychlý, horní lůžko má plochu 210 x 141 cm a je opravdu prostorné. Nechybí nad ním střešní okno, u hlav jsou kapsáře i bodová LED světla, matrace leží na kvalitním talířkovém roštu. Nahoru se leze po žebříku přes kuchyňku a po rozložení lůžka se dole dá sedět. Jeho sbalení je pak otázkou vteřin a všechny lůžkoviny můžete nechat nahoře.

Spodní lůžko je o poznání více nouzové. Je sice docela velké (215 x 191/130 cm), ale jeho rozložení je lehké jen v případě, že máte dole dostatek místa. Jinak vás čeká velké uklízení a přehazování nákladu. Samotný mechanismus rozkládání je, jak jsme u Westfalie zvyklí, robustní, snadný a výborně funkční.

Nohy však máte při spánku prostrčeny skrz kuchyňskou linku, nad nimi vede voda a elektřina… Zkrátka úmysl je dobrý a řešení v takto malé voze obdivuhodné a chytré. Pokud vám někdo bude říkat, že je to pětimístné plnohodnotné obytné auto, tak opravdu není, a seskládat se tam v pěti je jako každé ráno hrát ježka v kleci. Dva lidé si nicméně bydlení mohou opravdu užívat.

Sestavit dobrou kombinaci osobáku, dodávky a obytného auta má vždy svá úskalí a kompromisů musí být tolik, že člověk ani neví, čím má být vozidlo především. Westfalia však ukázala, že desítky let zkušeností a odvaha přijít s vlastními nápady mohou vyústit – opět – ve velmi podařený vůz. Za vhodně zvolený podvozek, skvělé využití prostoru a kvalitní zpracování dáváme palec nahoru.

Text a foto: Jan Bordovský

Základní vozidlo: Ford Transit Custom, 2.2 TDCi (125 k), 6st. man.
Rozměry (d x š x v): 4 972 x 1 986 x 2 800 mm, výška ke stání 214 cm
Celková hmotnost/doložnost: 3 000 kg/450 kg
Základní cena: 1 495 800 Kč (s DPH)
Prodejce v ČR: Blue Rent a.s., Modřanská 102, 147 00 Praha 4, tel.: +420 777 656 272, www.bluerent.cz

Výsledek testu

Kompaktní vůz s tradičně propracovaným a kvalitním interiérem a výborným střešním lůžkem. Příjemá kabina i jízdní projev Fordu, dobrá výbava, chytré detaily. Vadilo nám nejasné rozmístění vypínačů v nástavbě a nedomyšlený prostor pro nohy na spodním lůžku.

Hodnocení podle kategorií

Jízdní vlastnosti
Spaní
Rozvržení interiéru
Zpracování nástavby

ODPOVĚDĚT

Vložte svůj komentář!
Zde zadejte své jméno

Spolupracujeme