ZIMNÍ KARAVANING (1): Příprava obytného vozu na kempování v zimě

-

Se sněhem a mrazy kempovací sezóna nekončí – tedy rozhodně ne pro všechny. Zimní karavaning je čím dál oblíbenější, přeci jen kempování v zasněžené krajině má svou atmosféru. Připravili jsme pro vás seriál článků, kde vám zkusíme zimní karavaning představit se vším všudy. A začneme rovnou přípravou vozu na zimní sezónu.

Spousta uživatelů obytných aut a karavanů své vozidlo přes zimu odstaví a čeká na novou sezónu. Pro čím dál větší skupinu karavanistů však sezóna nekončí nikdy. A je pravdou, že pokud jednou objevíte krásu zimní krajiny a společné venkovní aktivity, po kterých se můžete zahřát v pohodlí svého karavanu, určitě si tuto atmosféru rádi zopakujete.

Zima je ale náročná pro lidi i techniku, a s obytným autem si ji užijete bez problémů, jen pokud připravíte a zkontrolujete vše potřebné. Pojďme se nyní podívat na kontrolní seznam hlavních bodů.

Kontrolní seznam pro zimní karavaning

V tomto seznamu najdete nejdůležitější doporučení a rady, jak si pohodlně a bezpečně užít zimní kempování. Přidáváme také pár tipů na výbavu, která by se vám mohla hodit.

  • Úklid odhalí možné problémy. Důkladná očista auta zevnitř i zvenčí často odhalí skryté nebo neřešené problémy, od zatékání střešního okna, uvolněné vruty v nábytku, vady laku, až po popraskané plynové hadice. Proto je dobré obytný vůz nebo karavan před zimní i letní sezónou podrobit generálnímu úklidu a potřebné péči.
  • Kontrola topení: Přezkoušejte s předstihem před dovolenou topení, bojler na teplou vodu a plynové rozvody. Získáte tím čas k provedení možných oprav. Kontrolujte, zda topení spíná spolehlivě, zda nedochází k výpadkům plynu a fungují také všechny rozfuky vzduchu.
  • Kojtrola bojleru: Vyhřejte vůz, zacvakněte protimrazový ventil, napusťte a zapněte bojler. Kontrolujte případné úniky vody způsobené poškozením mrazem nebo netěsnostmi.
  • Máte na palubě akumulátor LiFePO4? Zeptejte se výrobce, jak s konkrétním modelem zacházet v mrazu. Obecně jim zima nevadí, ale některé akumulátory se v nízkých teplotách nebudou nabíjet, nebo jen velmi pomalu. Vyhřejte vozidlo a připojte jej s předstihem k elektrické síti, aby se baterie dobila.
  • Pokud váš vůz v zimě špatně startuje, jsou slyšet rány a z výfuku vychází kouř, pak je nejvyšší čas pro nové žhavicí svíčky. Hlavně ve velkých mrazech mohou dělat staré žhavičky velké problémy. Nové žhavicí svíčky navíc snižují spotřebu paliva a vznik sazí při startu.
  • Dbejte na kvalitu nafty. Do velkých mrazů, nebo pokud vůz často stojí, tankujte naftu bez biosložky, prémiovou naftu, nebo přidávejte aditiva. U moderních motorů je to v zimě extrémně důležité. Na toto téma chystáme samostatný článek.
  • Kontrola osvětlení: Zkontrolujte všechna světla, v zimě je budete potřebovat. Zkontrolujte také, zda máte náhradní žárovky pro všechna vnější světla.
  • Antikorozní ochrana podvozku a laku. Nové dodávky, obytná auta ani karavany nemají z výroby zrovna ideální ochranu proti korozi. Podvozek je dobré co nejdříve po koupi vozu ošetřit ochranným nástřikem proti korozi a dutiny karosérie opatři voskem. Před zimou zkontrolujte a opravte vady laku, solný roztok a posypový štěrk se na karosérii projeví velmi rychle a agresivně.
  • Péče o gumové profily dveří a oken. Gumová těsnění v zimě rády přimrzají. K tomuto účelu se hodí silikonový olej nebo specializované přípravky na jejich ošetření, které těsnění udržují pružné a chrání před nepříjemným přilepením a následným trháním či práskáním. U akrylových oken je třeba dbát na použití silikonového oleje bez kyselin.
  • Doklady k vozidlu. Možná vám to přijde jako banalita, ale problémy s propadlou STK nebo neplatnou zelenou kartou nejsou nijak výjimečné. Také při cestách do zahraničí si zkontrolujte cestovní a havarijní pojištění a asistenční služby.
  • Nemrznoucí kapalina v ostřikovačích. Máte kvalitní nemrznoucí směs do ostřikovačů? Používejte takovou, která odolá alespoň do -25 °C. Nepoužívejte domácí experimenty s lihem. Pokud máte v nádržce dostatek letní kapaliny, odsajte ji, jinak sníží účinnost té zimní.
  • Promazání výsuvného schůdku a stabilizačních nožek. Podvozkové komponenty jsou naplno vystaveny venkovním vlivům a nečistotám za jízdy. Vyčistěte a promažte důkladně mechanismus výsuvného schůdku i podpěr karavanu. Existují i zimní maziva odolná proti slané vodě.
  • Teplo od podlahy: Pokud budete kempovat s elektrickou přípojkou, nebo máte dostatečně výkonnou baterii, a je vám v karavanu zima na nohy, mnozí dodavatelé karavanových doplňků nabízí topné rohože na 12 nebo 230 V, a to v různých velikostech. Hodí se zejména pro koupelny nebo k sedací sestavě ve vozech bez vyhřívané zdvojené podlahy.
  • Stěrače čelního skla. Není nic nebezpečnějšího, než jezdit naslepo ve sněhu a plískanici. Při škrábání předního okna přimrzlé stěrače nikdy neodtrhujte. Gumičky jsou na to velmi choulostivé. I u moderních stěračů lze snadno vyměnit jen stírací gumičky, což je levná záležitost a může se provádět i vícekrát ročně. Stoprocentní stěrače jsou nejen v zimě základem! Gumičky koupíte v metráži a náhradní vždy vozte s sebou.
  • Kontrola startovací i nástavbové baterie. Pokud není startovací baterie v kondici, zima pro ni bude o to náročnější. Změřte napětí a zvažte její životnost. Pokud lze baterii otevřít, zkontrolujte a dolejte destilovanou vodu. Očistěte kontakty od oxidace, namažte je tukem nebo sprejem na kontakty a dotáhněte všechny spoje.
  • Zimní pneumatiky mají svou životnost, a nejedná se jen o hloubku dezénu. Před cestou si ověřte podmínky v cílových zemí (např. nejmenší hloubka dezénu je na Slovensku 3 mm, v Rakousku 4 mm, v Německu jen 1,6 mm a v Polsku zimní pneumatiky povinné dokonce nejsou vůbec). Zkontrolujte také jejich stáří podle DOT kódu (XX XX znamená týden a rok výroby) a případné praskliny či jiné pohledové poškození.
  • Dotankujte plyn. Spotřeba plynu je v zimních podmínkách velmi vysoká. Na výlet tedy vyrážejte ideálně s plnou zásobou či novou lahví plynu. Pokud máte lahve umístěné ve vytápěném prostoru uvnitř vozu, nemusíte shánět čistý propan. Ten volte v případě, že máte lahve například ve skříňce na oji karavanu, kde lahve mohou prochladnout. Pokud máte plynovou nádrž a LPG tankujete na čerpacích stanicích, nezapomeňte na adaptér vhodný pro země, kam jedete.

V příštích dílech seriálu se podíváme na doporučené doplňky, kvalitu paliva, výhody vodního topení v obytných vozech i rady, jak karavan správně zazimovat, pokud vás zimní karavaning neláká.

Text: Jan Bordovský
Foto: AI / archiv redakce

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...