ZIMNÍ KARAVANING (2): Naftové motory a zima – kdy může nafta dělat problémy a jak jim předcházet

-

Čím modernější motor, tím větší citlivost na kvalitu paliva. Motorová nafta přitom patří z hlediska kvality mezi palivo dost problematické. A to hlavně z hlediska dodržování předepsané jakosti na čerpacích stanicích. Co vám kvůli tomu v zimě hrozí? Mohou motor chránit kvalitní aditiva? A co je potřeba vědět při provozu naftového motoru ve velkých mrazech? Další díl seriálu na téma „zimní karavaning“.

Opravdu mrazivé zimy jsou v našich podmínkách čím dál méně časté. Metr sněhu, extrémní minusové teploty a ledové malůvky na oknech zažíváme opravdu jen zřídka. Jinak je tomu ale na horách, třeba při zimním kempování v Alpách – tam už nafta může způsobovat v motoru problémy. Komplikace ale hrozí i zazimovaným obytným vozům s dlouhou přestávkou v provozu. Dnes standardně používaná nafta je totiž jako palivo docela ošidná. Dodejme, že v článku se bavíme primárně o naftě B7 se 7% podílem biosložky.

Mnozí majitelé už poznali problémy s tímto palivem na vlastní kůži. Kvůli ztuhlé naftě startuje motor v zimě neochotně a někdy nenaskočí vůbec. A nezřídka to končí dokonce problémy na vstřikovačích, čerpadlech a filtrech, které je pak nutné opravit či vyměnit. Servisní náklady nejsou v takových případech zrovna nízké, často šplhají do desítek tisíc korun, a tak vyvstává oprávněná otázka – dalo se tomu nějak zabránit? Odpověď naštěstí většinou zní „ano“.

Standardně prodávaná motorová nafta je u nás tvořena směsí vlastní minerální nafty a biosložky (7 % v naftě B7). Právě biosložka podléhá rychlému chemickému rozkladu, stejně jako třeba máslo na slunci, čímž v ní vznikají kyseliny, a to již za několik málo dnů. Je to proto, že palivo při jízdě trvale protéká palivovým okruhem od nádrže ke vstřikovacímu čerpadlu a pak se z velké části vrací zpět do nádrže, ovšem již ohřáté, což urychluje jeho rozklad. Vzniklé kyseliny mají korozivní účinky a zrychlují opotřebení některých součástí motoru.

Filtrovatelnost nafty aneb zamrzlá nafta v zimě

Mnoho řidičů má zafixováno, že nafta ve velkých mrazech „zamrzá“ a ucpává palivový filtr, zatímco řidiči benzínových motorů mohou být v klidu. Oním zamrzáním se ve skutečnosti myslí ztuhnutí parafínů, které jsou v naftě obsaženy, čímž se snižuje její průchodnost palivovým filtrem.

Ztuhlý parafín na palivovém filtru. Foto: Reddit.com

Tento údaj se správně označuje jako filtrovatelnost nafty a jeho minimální hranice je určena státní normou:

  • Letní nafta, která s u nás běžně prodává od dubna do září, má filtrovatelnost jen do 0 °C
  • Tzv. přechodová nafta (březen-duben a říjen-listopad) má filtrovatelnost do -10 °C
  • V zimních měsících (prosinec-únor) je v prodeji zimní nafta s filtrovatelností až do -20 °C
  • V horských nebo severských oblastech můžete sehnat i tzv. arktickou naftu, ta má podle normy filtrovatelnost do -32 °C
  • Prémiová paliva mohou mít filtrovatelnost díky přidaným aditivům až do -35 ° (přesný údaj se může lišit podle prodejce)

Před zimou si tedy v nádrži nikdy nenechávejte letní naftu, ani když máte v plánu vůz zazimovat.

Palivový filtr Fiatu Ducato

Bionafta váže vodu

Další nechtěnou vlastností biosložky v naftě je, že dokáže vázat podstatně více vody než čistá motorová nafta – to je důvod, proč rafinérie v zimě snižují podíl bionafty v palivu. Čím více bionafty je v palivu, tím více narůstá také podíl vody v něm. Voda v nádrži kondenzuje a může se objevit i ve volné nevázané podobě. Výrazně tím klesá kvalita paliva, navíc nasátí vody do motoru může způsobit vážné problémy. A to nejenom v zimě.

Měli byste vědět

Vedle pár pozitivních vlastností, jako je třeba lepší mazání vstřikovacích trysek a čerpadla, není motorová nafta s podílem biosložky úplně ideálním palivem.

Vlastnosti bionafty:

– v běžné naftě B7 je cca 7 % biosložky
– vyšší viskozita
– váže velké množství vody
– výrazně vyšší bod vznícení než normální nafta
– kvůli tomu vyšší tvorba sazí v motoru a v motorovém oleji
– zvýšený výskyt bakterií, kvasinek a plísní
– po třech měsících degraduje (vyšší podíl biosložky = kratší skladovatelnost paliva)

Následky používání bionafty:

– tvorba nerozpustných, lepivých a slizových emulzí (ucpává vstřikovače a filtry)
– poškozuje těsnění v motoru
– tvorba kyselin, a tím rychlejší koroze palivové soustavy a částí motoru

Moderní motory jsou na kvalitu paliva extrémně choulostivé.

Zimní aditiva levně zvýší kvalitu paliva

Pro většinu těchto problémů je levným a spolehlivým řešením přidávání aditiv. Ty jsou zcela běžné například u majitelů cenných veteránů či velmi drahé zemědělské techniky, obecně pak u vozidel, která mají dlouhé sezónní odstávky. Čím dál častěji je používají také majitelé obytných vozů, protože moderní motory jsou na kvalitu paliva velice choulostivé. Odborníci radí při tankování bionafty aditiva používat pravidelně. Česká republika sice již v roce 2022 zrušila povinnost přimíchávání biosložky do nafty, stojany s čistou naftou jsou však stále výjimkou nebo doménou drahých prémiových paliv.

Aby se dosáhlo co nejlepšího promísení, mělo by se aditivum přidávat vždy před tankováním. Nemusíte se bát přesnosti dávky, předávkování aditivem motoru nijak neškodí. Provozní náklady vozidla zůstávají i s aditivy prakticky stejné.

Zimních aditiv je na trhu celá řada. Kvalitní aditiva koupíte za cenu do 250 korun a ředí se obvykle v poměru 1:1000. Cena jedné dávky do plné nádrže (80 litrů) tak vychází na cca 40 korun, ale často i méně. Existuje samozřejmě spousta levnějších i prémiových výrobků, takže tuto cenu berte jako průměrnou.

Co udělat před zimní sezónou

VARIANTA 1: Zazimovaný obytný vůz

Pokud chcete odstavit své obytné auto na několik měsíců, natankujte plnou nádrž ideálně palivem bez biosložky a projeďte se, aby se palivo dostalo do celého systému. Některé čerpací stanice paliva bez biosložky běžně nabízí (například Euro Oil, Eurobit a jiné), najděte si je a preferujte je vždy před zazimováním vozu. Bez biosložky bývají také prémiová paliva.

I při použití čisté nafty můžete přidat aditiva. Palivo je lépe chráněno před degradací, což motor uvítá, a zajišťuje to i jeho bezproblémový start na jaře. Myslete na to, že podle výrobců paliv je skladovatelnost běžné nafty B7 jen cca tři měsíce.

VARIANTA 2: Jezdíte často i v zimě

Biosložka není zásadním problémem, pokud je vůz často v provozu a pokud vás nečekají hluboké mrazy pod -15 °C. Pokud ale vůz více stojí, než jezdí, nebo pokud očekáváte výraznější mráz, platí to, co v předchozím textu – volte naftu bez biosložky, přidávejte aditiva, nebo volte prémiová paliva, která nabízí mnoho značkových čerpacích stanic. Ta bývají často zcela bez biosložky, někteří výrobci je navíc sami obohacují o aditiva a jiné přídavky zvyšující jejich kvalitu. Vyšší podíl čisté nafty umožňuje snadnější studený start, motoru často lehce klesne spotřeba a má bezproblémový chod klidně až do -30 °C.

Text: Jan Bordovský, Foto: archiv redakce

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...