TECHNIKA: Pohled do plnicí lahve Alugas

-

Nejen přes zimu se naši čtenáři často dotazují, proč se běžné plynové lahve nemohou plnit na čerpací stanici a v čem se liší například od plnicí plynové lahve Alugas. Na veletrhu Caravan Salon Düsseldorf jsem měl konečně možnost podívat se, jak taková lahev vypadá uvnitř.

Klasická propan-butanová lahev se po vyprázdnění mění výměnným způsobem a znovu se plní výhradně v plnírnách. Důvodem je, že plyn (propan-butan alias LPG, nebo čistý propan) se do takové lahve netankuje podle objemu, ale hmotnosti. Každá lahev má na sobě vyraženou přesnou hmotnost, podle které se do ní dotankuje odpovídající množství plynu (u 10kg lahve jde o cca 18 litrů kapalného propan-butanu).

Je to ze dvou důvodu. První a hlavní je, že v každé lahvi musí zůstat cca 20-25 % volného prostoru pro odpařování plynu. Proto se i u nové lahve při změření nachází hladina kapalné složky ve zhruba 3/4 výšky lahve, což je v pořádku. Při přeplnění lahve totiž hrozí jednak její roztržení vlivem vysokého tlaku (hlavně při letních teplotách) s potenciálně velmi silnou explozí, pokud se uniklý plyn zapálí. Druhým problémem je, že u přeplněné lahve se může do regulátoru a spotřebičů dostat kapalná složka, což vede k jejich poškození a opět riziku požáru.

Plnit se může pouze nádrž

Uživatelsky plnitelné na čerpacích stanicích jsou pouze plynové nádrže. V karavaningu tím máme nejčastěji na mysli plnicí plynové lahve Alugas (případně od jiných výrobců, ale Alugas je zdaleka nejrozšířenější). O jejich výhodách a instalaci jsem podrobně psal v tomto článku.

Obecně se jim říká „plnicí lahve“, protože mají rozměry a tvar podobný klasické plynové lahvi. Je to také proto, aby šly instalovat na jejich místo. Technicky a legislativně jde ale o plynové nádrže.


Multiventil vytažený z lahve – prodává se samostatně i jako náhradní díl.

Hlavním rozdílem z konstrukčního pohledu je to, co klasické lahvi chybí – bezpečnostní ventil, který plnění lahve ve správnou chvíli zastaví. Je to podobný princip, jako když vám „vycvakne“ pistole při tankování nafty.

Jak to vypadá uvnitř lahve Alugas

Pojďte se podívat, jak to v plnicí lahvi Alugas vypadá. Na veletrhu v Düsseldorfu byla k dispozici lahev s vyříznutým bokem, která celý systém názorně ukazuje.

Horní pohled na plnicí lahev. Novější modely mají ukazatel množství plynu průhledný i zboku, takže i ve stísněné skříňce snadno poznáte, kolik plynu ještě zbývá.


Plovák měřící množství plynu v lahvi.


Celý mechanismum plnicí lahve v praxi. Spodní plovák měří hladinu plynu, horní plovák
po dosažení požadované hladiny uzavře plnicí ventil.

Celý výše uvedený mechanismus samozřejmě v klasické plynové lahvi zcela chybí, a s ním i pojistka, která by bránila přeplnění lahve. Tento systém v praxi znamená také zvýšení komfortu pro samotné uživatele – nejen, že každá plnicí lahev má na sobě v ceně mechanický ukazatel naplnění (lze případně dokoupit i bluetooth ukazatel do mobilu), ale především umožňuje snadné doplnění plynu na čerpacích stanicích po celé Evropě.

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...