Nejen přes zimu se naši čtenáři často dotazují, proč se běžné plynové lahve nemohou plnit na čerpací stanici a v čem se liší například od plnicí plynové lahve Alugas. Na veletrhu Caravan Salon Düsseldorf jsem měl konečně možnost podívat se, jak taková lahev vypadá uvnitř.
Klasická propan-butanová lahev se po vyprázdnění mění výměnným způsobem a znovu se plní výhradně v plnírnách. Důvodem je, že plyn (propan-butan alias LPG, nebo čistý propan) se do takové lahve netankuje podle objemu, ale hmotnosti. Každá lahev má na sobě vyraženou přesnou hmotnost, podle které se do ní dotankuje odpovídající množství plynu (u 10kg lahve jde o cca 18 litrů kapalného propan-butanu).
Je to ze dvou důvodu. První a hlavní je, že v každé lahvi musí zůstat cca 20-25 % volného prostoru pro odpařování plynu. Proto se i u nové lahve při změření nachází hladina kapalné složky ve zhruba 3/4 výšky lahve, což je v pořádku. Při přeplnění lahve totiž hrozí jednak její roztržení vlivem vysokého tlaku (hlavně při letních teplotách) s potenciálně velmi silnou explozí, pokud se uniklý plyn zapálí. Druhým problémem je, že u přeplněné lahve se může do regulátoru a spotřebičů dostat kapalná složka, což vede k jejich poškození a opět riziku požáru.
Plnit se může pouze nádrž
Uživatelsky plnitelné na čerpacích stanicích jsou pouze plynové nádrže. V karavaningu tím máme nejčastěji na mysli plnicí plynové lahve Alugas (případně od jiných výrobců, ale Alugas je zdaleka nejrozšířenější). O jejich výhodách a instalaci jsem podrobně psal v tomto článku.
Obecně se jim říká „plnicí lahve“, protože mají rozměry a tvar podobný klasické plynové lahvi. Je to také proto, aby šly instalovat na jejich místo. Technicky a legislativně jde ale o plynové nádrže.
Hlavním rozdílem z konstrukčního pohledu je to, co klasické lahvi chybí – bezpečnostní ventil, který plnění lahve ve správnou chvíli zastaví. Je to podobný princip, jako když vám „vycvakne“ pistole při tankování nafty.
Jak to vypadá uvnitř lahve Alugas
Pojďte se podívat, jak to v plnicí lahvi Alugas vypadá. Na veletrhu v Düsseldorfu byla k dispozici lahev s vyříznutým bokem, která celý systém názorně ukazuje.
Horní pohled na plnicí lahev. Novější modely mají ukazatel množství plynu průhledný i zboku, takže i ve stísněné skříňce snadno poznáte, kolik plynu ještě zbývá.
Plovák měřící množství plynu v lahvi.
Celý mechanismum plnicí lahve v praxi. Spodní plovák měří hladinu plynu, horní plovák
po dosažení požadované hladiny uzavře plnicí ventil.
Celý výše uvedený mechanismus samozřejmě v klasické plynové lahvi zcela chybí, a s ním i pojistka, která by bránila přeplnění lahve. Tento systém v praxi znamená také zvýšení komfortu pro samotné uživatele – nejen, že každá plnicí lahev má na sobě v ceně mechanický ukazatel naplnění (lze případně dokoupit i bluetooth ukazatel do mobilu), ale především umožňuje snadné doplnění plynu na čerpacích stanicích po celé Evropě.
Text a foto: Jan Bordovský