Volvo 6×6 z roku 1979: Z vojenské sanitky expedičním obytňákem

-

Přestavět bývalou vojenskou sanitku na expediční obytné auto trvalo partě z německého časopisu Explorer Magazin více než rok a půl. Téměř hotový projekt byl k vidění na stánku časopisu v rámci veletrhu Caravan Salon Düsseldorf. A vzbudil velký zájem!

Chlapi, kteří s ním jezdili na vojně, ženy zaujaté netradiční zelenkavou barvou i teenageři spatřující v něm skvělou kulisu na své vanlife instagramové profily. Vojenské Volvo C304 z roku 1979 vyvolávalo zájem, nostalgii a emoce snad v každém, kdo kolem něj prošel.

Hranatý a striktně účelový design sedmdesátých let má pro fanoušky cestování stejné kouzlo jako pohon 6×6 s portálovými nápravami a nezničitelným motorem. Vozy Volvo C304 švédské armády jsou díky tomu poměrně oblíbené mezi dobrodruhy z celé Evropy – byly navrženy do tvrdých podmínek severské tundry, jsou robustní a zároveň lehké a obratné – navíc jsou poměrně dobře k sehnání za dostupné ceny (aktuálně se pohybují i pod půl milionu korun a krátké verze 4×4 stojí ještě méně).

Celková cena této konkrétní přestavby se pohybuje okolo 1,25 milionu korun, a to včetně pořízení vozidla.

Světle zelená obytná verze z tohoto článku s mořským kajakem na střeše, slouží jako redakční vozidlo časopisu Explorer Magazin. Majitelé vůz pojmenovali láskyplně „Cnut“ a z jeho postupné přestavby vznikla řada videí na YouTube – najdete je ZDE.

Obratný náklaďák, který vyhrál Dakar

Cnut je bývalou sanitkou ze švédské armády, má trvalý pohon 4×4 obou zadních náprav a přiřaditelnou přední nápravu. Uzávěrky diferenciálů jsou samozřejmostí. Vůz je svou světlou výškou a průchodností terénem přirovnáván k legendárnímu Unimogu. Armáda si s ohledem na skandinávskou krajinu vyžádala úzké a obratné vozidlo (C304 má na šířku jen 193 cm) – díky tomu tento model snadno projede v lesním porostu, mezi stromy a po úzkých lesních cestách.


Svou obratnost i terénní schopnosti prokázal v roce 1983 také na rallye Paříž-Dakar, kde zvítězil v kategorii nákladních aut pod 10 tun.

Pod kapotou je netradičně benzínový řadový třílitrový šestiválec s výkonem 117 koní – jedná se o rozšířený motor B30, který byste našli v osobních automobilech Volvo z té doby, ale také lodích, zemědělské technice, průmyslovém nasazení a dokonce i některých závodních autech.

Nástavba je pohodlná, cestování méně

Obytná nástavba má kostru z ocelových jeklů potažených hliníkovým plechem a nabízí spaní pro dvě osoby. Prošla výraznou renovací, v rámci níž vůz dostal nový zelený nátěr, elektrickou zvedací střechu a tři skleněná izolační okna. Nábytek je z lehké topolové překližky a balzového dřeva s odolným povrchem z HPL laminátu, případně dubové dýhy. Komfortní výbavu zajišťuje například teplovodní topení, kompresorová chladnička či dvouplotýnkový vařič. Postel má po rozložení délku dva metry, přes den se ale zasune a zabere jen polovinu.


Vodní rozvody jsou osazeny přídavným filtrem pro čištění vody. Elektřinu zajišťuje 100Ah lithiová baterie a solární panely s výkonem 360 W, nechybí ani 1,6kW měnič.

Cestování v jednoduše zařízení kabině řidiče není úplně snadné. Vůz nemá posilovač řízení, oceníte ale krátké převisy a výborný rozhled ven. Listová pera na všech nápravách jsou ale podle majitelů dost hlučná a při jízdě nad 60 km/h je to lepší si na delší trasy nasadit ochrannu sluchu.

Pokud vás o tomto vozidle a jeho přestavbě zajímají další informace, najdete je všechny pohromadě také ZDE.

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články

Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

Jde to i bez chemie. Spalovací WC po vás nechá jen popel.

WC chemie do mobilních toalet je jednou z nejprodávanějších položek v celém karavaningovém světě. Také dotazů na "záchodová" témata je plný internet. Která je...